ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΙΔΗΣΕΙΣ > ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 19/1/2013
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση

ΠΕΝΤΕ ΝΕΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΜΙΛΟΥΝ ΣΤΗΝ «Η»

Ευρωπαϊκές «ιδέες», ελληνικές ελπίδες...

Της Χαράς Καλημέρη

Το άλλο πρόσωπο της Ελλάδας υπάρχει και το αποδεικνύουν έμπρακτα 24 συμπατριώτες μας που όχι μόνο διακρίθηκαν για τις πρωτοποριακές ιδέες τους διεθνώς, αλλά χρηματοδοτήθηκαν και από την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να τις υλοποιήσουν. Λεφτά υπάρχουν, όπως φαίνεται, και στην προκειμένη περίπτωση μπορούν να πιάσουν τόπο... Πρόκειται για νέους και έμπειρους επιστήμονες από πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα της χώρας οι οποίοι επελέγησαν για να χρηματοδοτηθούν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ιδέες» για την περίοδο 2007 - 2011, προκειμένου να διεξάγουν πρωτοποριακή έρευνα στην Ελλάδα σε αντικείμενα αιχμής σε τομείς όπως η Ιατρική, η Μηχανική και η Πληροφορική.

Η «ΗτΣ» μίλησε με πέντε από τους ερευνητές που ξεχώρισαν για τις ιδέες τους και, πλέον, βρίσκονται μπροστά στο στοίχημα της παραγωγής γνώσης και αποτελεσμάτων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στην παραγωγική διαδικασία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και ενισχύοντας την ανάπτυξη της χώρας. Ελπιδοφόρα μηνύματα έρχονται, ήδη από την ερευνητική ομάδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) με επικεφαλής τον κ. Νεκτάριο Ταβερναράκη. Οι ερευνητές, που χρηματοδοτούνται με το ποσό των 2,5 εκατ. ευρώ για τη μελέτη τους, προσπαθούν να «ανιχνεύσουν» τους μηχανισμούς με τους οποίους γερνάει το ανθρώπινο νευρικό σύστημα, προκαλώντας ασθένειες όπως Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον, ώστε να αναπτυχθούν και οι κατάλληλες θεραπευτικές μέθοδοι. Τα πρώτα αποτελέσματα της μελέτης ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και μάλιστα δημοσιεύθηκαν στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό «Nature».

Άγγελος Κιαγιάς

«Η έρευνα είναι σημαντικότατος μοχλός οικονομικής ανάπτυξης, αλλά και εκπαίδευσης νέων επιστημόνων. Η χρηματοδότησή της, ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής κρίσης, θα έπρεπε να αποτελεί προτεραιότητα» τονίζει ο κ. Νεκτάριος Ταβερναράκης, διευθυντής ερευνών του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του ΙΤΕ.

Και προσθέτει: «Είναι ευτυχία που η Ελλάδα κατάφερε να λάβει τόσο σημαντική χρηματοδότηση για καινοτόμα ερευνητικά προγράμματα. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι να παραχθούν γνώση και αποτελέσματα. Αλλιώς, θα πρόκειται για χαμένα χρήματα?».

Ιωάννης Ταλιανίδης

Η έρευνα δίνει, παράλληλα, δουλειά σε νέους επιστήμονες, συγκρατώντας το κύμα φυγής στο εξωτερικό. Στο Ερευνητικό Κέντρο Αλέξανδρος Φλέμινγκ, ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε.

«Καταφέραμε να «κρατήσουμε» όλους τους Έλληνες ερευνητές. Όμως, από το 2009, λόγω της οικονομικής κρίσης, έχουμε σοβαρό πρόβλημα στο να προσελκύσουμε νέους ερευνητές. Οι ερευνητές από το εξωτερικό που θα ενδιαφέρονταν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα αισθάνονται ανασφάλεια διότι δεν υπάρχει στρατηγική στον τομέα της έρευνας. Οι κινήσεις που γίνονται είναι, δυστυχώς, σπασμωδικές», επισημαίνει ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής του Ερευνητικού Κέντρου Αλέξανδρος Φλέμινγκ κ. Ιωάννης Ταλιανίδης.

Νεκτάριος Ταβερναράκης
Επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ)

Ο ίδιος είναι επικεφαλής του ερευνητικού προγράμματος που χρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Έρευνας με το ποσό των 2,5 εκατ. ευρώ για να μελετήσει τους μηχανισμούς που παίζουν ρόλο στην ανάπτυξη, το μεταβολισμό και την καρκινογένεση του ήπατος. Στον τομέα της Ιατρικής είναι και η έρευνα που διεξάγεται με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια του πανεπιστημίου της Πάτρας κ. Ζωή Λυγερού, η οποία ενώ είχε τη δυνατότητα να εργαστεί στην Αγγλία και τη Γερμανία όπου έκανε τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές της επέλεξε να μείνει στην Ελλάδα.

«Αυτό που μελετάμε είναι πώς τα ανθρώπινα κύτταρα εξασφαλίζουν ότι το γενετικό υλικό τους θα μεταβιβαστεί ακέραιο στα θυγατρικά τους καθώς και το πώς βλάβες στη διαδικασία αυτή σχετίζονται με την εμφάνιση και εξέλιξη του καρκίνου», υπογραμμίζει η κ. Λυγερού. Πρόκειται για ένα τιτάνιο έργο τα αποτελέσματα του οποίου μπορούν να έχουν διάφορες εφαρμογές: Από την πρόγνωση για το πώς θα μετεξελιχθεί ένας όγκος μέχρι και την δημιουργία νέων φαρμάκων.

Ζωή Λυγερού Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Πάτρας
Ζωή Λυγερού
Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Πάτρας

«Αν κατανοήσουμε σε τι διαφέρουν τα φυσιολογικά κύτταρα από τα καρκινικά θα ήταν δυνατό να αναπτυχθούν νέες θεραπευτικές μέθοδοι που θα στοχεύουν μόνο στα καρκινικά κύτταρα», εξηγεί η κ. Λυγερού.

Εφαρμογές και για την αεροδιαστημική βιομηχανία
Έρευνα ιδιαίτερα υψηλών προδιαγραφών διεξάγεται, εξάλλου, στο ΕΜΠ. Το πρόγραμμα, προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ, που πραγματοποιεί η ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Μανόλη Παπαδρακάκη αφορά στον σχεδιασμό προηγμένων σύνθετων υλικών με τη χρήση νανοσωλήνων άνθρακα. Πρόκειται για ένα νέο τεχνολογικό υλικό, ιδιαίτερα μικρό σε μέγεθος, με υψηλές ιδιότητες αντοχής. «Προσπαθούμε, αξιοποιώντας τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τον αντισεισμικό σχεδιασμό των κατασκευών, να βελτιστοποιήσουμε τις ιδιότητες αυτού του προηγμένου υλικού. Στόχος μας είναι να πετύχουμε, με το ίδιος κόστος, το υλικό να έχει μεγαλύτερη αντοχή για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αεροδιαστημικής και αεροναυπηγικής βιομηχανίας», υπογραμμίζει ο κ. Παπαδρακάκης.

Μανόλης Παπαδρακάκης Επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του ΕΜΠ
Μανόλης Παπαδρακάκης
Επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του ΕΜΠ

Η έρευνα διεξάγεται αποκλειστικά από Έλληνες ερευνητές μέσα από τις δραστηριότητες του Εργαστηρίου Στατικής και Αντισεισμικών Ερευνών στο ΕΜΠ. «Δυστυχώς, τα καλύτερα μυαλά φεύγουν στο εξωτερικό αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον. Η επένδυση στην εκπαίδευση και την έρευνα θα μπορούσε να σταματήσει την «πνευματική αιμορραγία» που είναι η μεγαλύτερη καταστροφή για την Ελλάδα και τα αποτελέσματα της οποία θα φανούν σε μερικά χρόνια», τονίζει ο κ. Παπαδρακάκης.

Και στον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τομέα της Πληροφορικής, όμως, οι διακρίσεις των Ελλήνων αποδεικνύουν ότι είναι υπολογίσιμοι παίκτες.

«Τα ψηφιακά μέσα και το διαδίκτυο έχουν φέρει μια επανάσταση στην ανάπτυξη και διανομή ιδεών η οποία απαιτεί και νέες τεχνικές διασφάλισης της διαχειρισιμότητας τους. Για παράδειγμα, πως γίνεται σε ένα τέτοιο κόσμο να προσδιορίσουμε την πηγή μιας ιδέας; Να καταλάβουμε ποιες άλλες επηρεάζει;Το πρόγραμμά μας στοχεύει στην ανάπτυξη νέων κρυπτογραφικών τεχνικών που θα επιτρέψουν την επίλυση των παραπάνω προβλημάτων με απώτερο στόχο την ανάδειξη και βέλτιστη αξιοποίηση της ανθρώπινης δημιουργικότητας στην ψηφιακή εποχή» τονίζει ο επικεφαλής του προγράμματος, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του πανεπιστημίου Αθηνών Άγγελος Κιαγιάς. Το πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε με το ποσό του 1,2 εκατ. ευρώ και οι ερευνητές φιλοδοξούν τα αποτελέσματα του να φέρουν όχι μόνο αναγνώριση και θέσεις εργασίας, αλλά και να προσελκύσουν φοιτητές από το εξωτερικό...

• 7,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2007 - 2013 είναι ο συνολικός προϋπολογισμός του ευρωπαϊκού προγράμματος «Ιδέες»
  • 26.666 προτάσεις υποβλήθηκαν συνολικά την περίοδο 2007 - 2011. 720 προτάσεις υποβλήθηκαν από την Ελλάδα
  • 65 προτάσεις Ελλήνων επιστημόνων πέρασαν το πρώτο «τεστ» της αξιολόγησης
  • 32 προέρχονταν από νέους και 33 από έμπειρους επιστήμονες
  • 52 ήταν τελικά τα έργα Ελλήνων επιστημόνων που χρηματοδοτήθηκαν
  • 24 από αυτά υλοποιούνται στην Ελλάδα. Τα υπόλοιπα 28 υλοποιούνται σε οργανισμούς εκτός Ελλάδας

*Τα στοιχεία είναι βασισμένα στην ειδική μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) «5 years of excellence in the European Research Area 2007 - 2011: the case of Greece»(http://metrics.ekt.gr/el/node/14) που έχει συλλέξει στο πλαίσιο των δράσεών του ως εθνικό σημείο επαφής για το 7ο πρόγραμμα πλαίσιο.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ