ΕΘΝΟΣ  |  ΗΜΕΡΗΣΙΑ  |  E-GO  |  SENTRAGOAL  |  WOMENONLY  |  ELLE | ΣΙΝΕΜΑ  |  CAR&DRIVER  |  SPORTY  |  HOMME  |  COOKBOOK
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ > ΕΛΛΑΔΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 21/7/2012
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση


ΕΡΓΑΣΙΑ

Ποιοι δημόσιοι υπάλληλοι θα χάσουν από 35 έως 100 ευρώ το μήνα

Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης αναμένεται να προχωρήσει σε περικοπές θέσεων και σύμφωνα με ρεπορτάζ...

%BLOCK_2%

ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΠΡΕΠΟΥΝ

Αυτός είναι ο Ελληνας που κατασκευάζει τους νέους Δίδυμους Πύργους

START UP MADE IN GREECE

Το startup από την Αθήνα που εξαγόρασε κολοσσός από το Χονγκ Κονγκ

Η PCCW Global απέκτησε το 100% της Crypteia Networks που προσφέρει υπηρεσίες ασφάλειας πληροφοριακών...

SUCCESS STORIES

Πώς η Creta Farms «εξάγει» την Ελλάδα και κερδίζει

Σημαντικά οφέλη για την ανάπτυξη και εξυγίανσή της προσδοκά η ελληνική επιχείρηση Creta Farms από τη...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ

FIRST DRIVE: Audi A6 2014

Η πολυτέλεια έχει νέο επίπεδο!

ΑΚΙΝΗΤΑ

Τι αλλάζει στα ακίνητα - Πώς θα υπολογίζεται το πόθεν έσχες - Ερχονται αυστηροί έλεγχοι σε όλες τις «ύποπτες» αγοραπωλησίες

Ως τίμημα αγοράς του ακινήτου θα λαμβάνεται υπόψη το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης του αγοραστή όπως...

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η σύγχρονη «Κιβωτός» διάσωσης του πλανήτη βρίσκεται στη Νορβηγία

Επιπλέον 10 χιλ. νέες ποικιλίες φυτών απ' όλο τον κόσμο προστέθηκαν στο Παγκόσμιο Θυσαυροφυλάκιο...

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ξεχάστε τα Nokia Lumia, έρχονται τα... Microsoft Lumia!

Το τμήμα της φινλανδικής εταιρείας, που δεν έχει εξαγοραστεί από την Microsoft, θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί...

ΥΓΕΙΑ

ΠΟΥ: Στους 4.922 ο αριθμός των νεκρών από τον Εμπολα

Οι τρεις χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο στη Δυτική Αφρική είναι η Γουινέα, η Λιβερία και η Σιέρα Λεόνε...

ΑΝΔΡΕΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΛΙΑΣ

Νέο μοντέλο για το «Ελληνικό»

Νέο μοντέλο για το «Ελληνικό»

Ανδρέας Γεωργούλιας, διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Harvard
Μια διαφορετική πρόταση για την αξιοποίηση των 6.000 στρεμμάτων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, δίνει ο δρ. Ανδρέας Γεωργούλιας, αρχιτέκτων μηχανικός του ΕΜΠ και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Harvard των ΗΠΑ. Ο κ. Γεωργούλιας διδάσκει από το 2008 στο Harvard βιώσιμη ανάπτυξη, διαχείριση έργου και συμπράξεις δημοσίου-ιδιωτικού τομέα και μιλά στην «ΗτΣ» για τις δυσκολίες αλλά και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από το έργο

Συνέντευξη στο Βασίλη Σ. Κανέλλη

Τι είναι η αξιοποίηση του Ελληνικού για εσάς; Πώς βλέπουν οι ξένοι συνάδελφοί σας ένα τόσο μεγάλο project για την Ελλάδα;

Η αξιοποίηση του Ελληνικού είναι ένα έργο-σταθμός για την Ελλάδα για τρεις λόγους: το καθαρό μέγεθος του έργου που το ξεχωρίζει από οποιαδήποτε άλλη οικιστική ανάπλαση στη χώρα, την εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή στην οποία γίνεται, και την μοναδική ευκαιρία να αποτελέσει ένα σύγχρονο και καινοτόμο παράδειγμα βιώσιμης ανάπτυξης στην Ελλάδα και παγκοσμίως. Έργα αντίστοιχης κλίμακας γίνονται την τελευταία δεκαετία στο εξωτερικό, και στην Αμερική αλλά και στην Ασία. Δυστυχώς αυτή τη στιγμή η αβεβαιότητα ως προς την ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας (αλλά και της Ευρωζώνης) επισκιάζει την περίπτωση του Ελληνικού. Υπό κανονικές συνθήκες θα ήταν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος από το εξωτερικό.

Υπάρχει εναλλακτική πρόταση ως προς τον τρόπο αξιοποίησης της έκτασης, εκτός από αυτή που προωθείται αυτή τη στιγμή;

Η παρούσα μέθοδος αξιοποίησης του Ελληνικού θέλει έναν επενδυτή να αναλάβει την ανάπτυξη ολόκληρης της έκτασης. Η προσέγγιση αυτή έχει καθοριστεί από την τρομερή πίεση από το εξωτερικό για άμεσες ιδιωτικοποιήσεις αλλά δεν είναι η βέλτιστη και μπορεί να αποτύχει.

Μια εναλλακτική πρόταση αξιοποίησης θα ήταν ο επιμερισμός του έργου σε κομμάτια και η σταδιακή αξιοποίηση του με περισσότερους από έναν επενδυτές. Κάθε επενδυτής θα παίρνει ένα κομμάτι και θα το αναπτύσσει με βάση τις ικανότητές του και την ειδική γνώση του εκάστοτε τομέα της αγοράς. Το ελληνικό δημόσιο μέσω της «Ελληνικό Α.Ε.» θα έχει την γενική εποπτεία και επιμέλεια για την διασφάλιση του κοινού καλού και του δημοσίου οφέλους.

Το «σπάσιμο» του έργου και η παραχώρησή του σε πολλούς επενδυτές ποια πλεονεκτήματα και ποιους κινδύνους κρύβει;

Το βασικό θέμα είναι ότι έτσι κι αλλιώς η φύση του έργου απαιτεί πολλούς επενδυτές. Για την ακρίβεια, πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους επιχειρηματικά σχήματα. Το Ελληνικό είναι πολύ μεγάλο για να γίνει ένα πράγμα. Θέλει ένα μεγάλο αστικό πάρκο, σημαντικά έργα υποδομής, κατοικία για να έχει ζωή, γραφεία, αναψυχή, έρευνα, εκπαίδευση, καινοτομία. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρεθεί ένας επενδυτής που να γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του κάθε κομματιού. Επίσης, η παρούσα κατάσταση της αγοράς και η γενική αβεβαιότητα θα οδηγήσει τον όποιον επενδυτή κερδίσει τον τρέχων διαγωνισμό να αναπτύξει ένα μικρο κομμάτι του έργου και να αφήσει το υπόλοιπο να «κάθεται» μέχρι να γυρίσει η αγορά. Τέλος, το τίμημα που θα καταβάλλει ο επενδυτής στο ελληνικό δημόσιο θα είναι αρκετά μικρότερο εάν πάρει όλη την έκταση μπροστά, γιατί ακριβώς μεγάλο τμήμα της γης θα αναπτυχθεί στο μέλλον, με σημαντική αβεβαιότητα, άρα και σημαντικά μειωμένη παρούσα αξία.

Αντίθετα, εάν το έργο αναπτυχθεί σταδιακά από πολλούς επενδυτές, το ελληνικό δημόσιο θα κερδίσει μακροπρόθεσμα πολύ περισσότερα, θα αναπτύξει συνθήκες ανταγωνισμού και όχι μονοπωλίου, και τέλος θα μπορέσει να έχει ένα έλεγχο και εποπτεία στο τι γίνεται με σκοπό την διασφάλιση του κοινού καλού και τη βιώσιμη ανάπτυξη, και όχι τη βραχυπρόθεσμη και αβέβαιη κερδοσκοπία. Βέβαια, η προσέγγιση αυτή απαιτεί σημαντική πολιτική βούληση και σταθερότητα, και την πραγματοποίηση των μεταρρυθμίσεων στην οικονομία και το κράτος.

Είναι σε θέση σήμερα να αναλάβει ένας και μόνο επενδυτής να υλοποιήσει μια επένδυση που μπορεί να απαιτήσει πάνω από 5 δισ. ευρώ;

Παρά πολύ δύσκολα. Δεν είναι μόνο το ύψος της επένδυσης που καθιστά εξαιρετικά ριψοκίνδυνη την τοποθέτηση ενός τέτοιου ποσού από έναν μόνο επενδυτή στο Ελληνικό, είναι και οι πολλαπλές διαστάσεις του έργου. Και να μην υπήρχε η παρούσα κρίση στην Ελλάδα, η χρηματοδότηση από τις τράπεζες ενός τέτοιου εγχειρήματος σε ένα μόνο επενδυτή θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη με πιθανότατα απαγορευτικά ακριβό επιτόκιο δανεισμού.

Οι συμπράξεις του Δημοσίου με ιδιώτες μπορούν να εφαρμοστούν σε αυτή την περίπτωση;

Ναι, και μπορούν και πρέπει να εφαρμοστούν. Αυτή είναι εξάλλου και η ιδέα πίσω από την δημιουργία της «Ελληνικόν Α.Ε.» - μια αυτόνομη εταιρεία στην οποία το ελληνικό κράτος μπορεί να διατηρήσει συμμετοχή και έλεγχο, αλλά ταυτόχρονα και να κερδίσει από την τεχνογνωσία και κεφαλαιακή βάση του ιδιωτικού τομέα. Αντίστοιχα επιτυχημένα παραδείγματα έχουμε στο νέο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και στην Αττικό Μετρό Α.Ε.

Η εμπειρία σας από έργα αστικής ανάπλασης στο εξωτερικό τι σας δείχνει για το Ελληνικό;

Έργα αντίστοιχου μεγέθους στο εξωτερικό μπορεί να χρειαστούν πολλαπλές φάσεις ανάπτυξης και αρκετά χρόνια, ίσως και δεκαετία, για να φτάσουν το πλήρες δυναμικό τους. Περιπτώσεις που το έργο πάει να ξεκινήσει όλο μαζί μπορεί να οδηγηθούν σε χρεοκοπία και μετέπειτα αναδιοργάνωση. Γνωστά παράδειγμα, όπως η περίπτωση του Canary Wharf στο Λονδίνο, αλλά και λιγότερο γνωστά, όπως το Masdar City στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, είχαν τέτοια κατάληξη αρχικά. Ο λόγος βρίσκεται πάντα στα μεγάλα ποσά που χρειάζονται για τις υποδομές και στη σταδιακή αλλά αργή δημιουργία της ζήτησης. Έργα τέτοιου μεγέθους απαιτούν πολύ υπομονή, κάτι που σπάνια έχουν οι διεθνείς χρηματαγορές και οι καθαρά ιδιωτικές επενδύσεις.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, μεγάλες αστικές αναπτύξεις σε χώρες που δεν αντιμετωπίζουν πληθυσμιακή αύξηση (όπως στη Μέση Ανατολή ή στην Ασία) χρειάζονται ένα σημαντικό εργοδότη/ επιχειρηματία να ξεκινήσει το έργο για να «ξεκλειδώσουν». Έτσι και στο Ελληνικό, πρέπει να βρεθεί ένα σημαντικό επιχειρηματικό σχήμα διεθνούς βεληνεκούς που να πει: Ναι, πιστεύω στην Ελλάδα, πιστεύω στις μεταρρυθμίσεις, πιστεύω στην τοποθεσία και τους ανθρώπους της και θα εγκαταστήσω την επιχείρηση μου στο Ελληνικό με μακροπρόθεσμο και βιώσιμο ορίζοντα. Δεν είναι απίθανο και ίσως και να είναι η μόνη εφικτή λύση.

Η επιχειρηματικότητα να οδηγήσει το Ελληνικό

Αν το Δημόσιο αντιμετωπίσει την αξιοποίηση απλά ως real estate project, θα χάσει

Πώς μπορεί να συνδυαστεί η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου με την ελληνική οικονομία, την κτηματαγορά και τι θα προσφέρει στη χώρα;

Το Ελληνικό πρέπει να το οδηγήσει η επιχειρηματικότητα, δεν μπορεί να είναι μόνο μια αξιοποίηση ακινήτου. Αυτή τη στιγμή η οικονομία δεν ευνοεί τον οικοπεδούχο, η κτηματαγορά είναι καθηλωμένη. Αν το ελληνικό δημόσιο αντιμετωπίσει την αξιοποίηση αυτή ως real estate project θα χάσει. Αντίθετα, εάν προχωρήσει με τις μεταρρυθμίσεις στην οικονομία και δει την έκταση του πρώην αεροδρομίου ως σημαντικό αστικό κεφάλαιο για προσέλκυση επιχειρήσεων, επιχειρήσεων που θα καλύψουν πραγματικές ανάγκες της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού, επιχειρήσεων που θα δημιουργήσουν δουλειές και θα φέρουν χρήμα στην χώρα, τότε το ελληνικό δημόσιο θα έχει βελτιστοποιήσει την μοναδική αυτή ευκαιρία και μαζί του θα κερδίσει και ο ελληνικός λαός.

  • Μία εναλλακτική πρόταση αξιοποίησης θα ήταν ο επιμερισμός του έργου σε κομμάτια και η σταδιακή αξιοποίησή του με περισσότερους από έναν επενδυτές, ανάλογα με την ειδική του γνώση
  • Εάν το έργο αναπτυχθεί σταδιακά από πολλούς επενδυτές, το ελληνικό δημόσιο θα κερδίσει μακροπρόθεσμα πολύ περισσότερα και θα αναπτύξει συνθήκες ανταγωνισμού και όχι μονοπωλίου

  • Η φύση του έργου απαιτεί πολλούς επενδυτές. Για την ακρίβεια, πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους επιχειρηματικά σχήματα. Το Ελληνικό είναι πολύ μεγάλο για να γίνει ένα πράγμα.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση pzante@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr
OIKONOMIA
    ΑΓΟΡΕΣ
    Λ. ΑΜΕΡΙΚΗΕΥΡΩΠΗΒ. ΑΜΕΡΙΚΗΑΣΙΑ
    ΛΟΝΔΙΝΟ FTSE 100 6419.15 0.3%
    ΠΑΡΙΣΙ CAC 40 4157.68 1.28%
    ΦΡΑΓΚΦΟΥΡΤΗ DAX 9047.31 1.2%
    ΜΟΣΧΑ RTS 1035.91 -1.1%



    ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΤΖΕΝΤΑ

    Τα παιδιά λύνουν το "Μυστήριο της Πολιτείας Χάμελιν"

    Μετά το...

    Η Καταρίνα Μπλουμ ξεκινάει περιοδεία

    Μετά από 2 χρόνια επιτυχημένης πορείας στην Αθήνα,...

    Η Γυναίκα με τα Μαύρα επιστρέφει

    Μετά τη sold out επιτυχία της περασμένης σεζόν, το...


    ΣΙΝΕΜΑ

    Η ΤΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

    '71

    Με τον αέρα της Χρυσής Αθηνάς που μόλις πριν λίγες ημέρες κατέκτησε στις 20ες Νύχτες Πρεμιέρας, το καθηλωτικό ντεμπούτο του Γιαν Ντεμάνζ βρίσκει την πολυαναμενόμενη έξοδό του στις ελληνικές αίθουσες...

    ΧΡΗΣΙΜΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ

    Αμεσης βοήθειας

    Αμεση Δράση Αστυνομίας: 100
    Αμεση Δράση Λιμενικού: 108
    Πυροσβεστική: 199
    Τροχαία Αττικής: 2105230101 & 110-155
    Τροχαία Aθηνών: 2105230111
    Τροχαία Πειραιώς: 2104113832
    Δασική Υπηρεία: 191
    Τουριστική Αστυνομία: 171
    Κέντρο Αμεσης Βοήθειας: 166
    Εφημερεύοντες Γιατροί: 1434
    Εφημ/ντα Νοσοκομεία: 1434
    Φαρμακεία: 1434
    Δηλητηριάσεως: 2107793777
    Σταθ. Α' Βοηθ. ΙΚΑ: 184, 2106467811
    Υπ. Υγείας: 2105223246
    Υπ. Πρόνοιας: 2105225079
    Αγορανομία: 2103217056
    Yπ. Δίωξης Ναρκωτικών: 109

    Bλάβες

    ΕΥΔΑΠ: 1022
    ΔΕΗ (Αθήνα): 1253
    ΔΕΗ (Πειραιά): 1254
    Βλάβες ΟΤΕ: 121

    Δημόσιες υπηρεσίες

    ΙΝΚΑ: 1721-2103633976
    ΤΕΒΕ: 2105285500
    ΟΑΕΔ: 2109989000
    ΟΓΑ: 2103322100
    ΚΕΠ: 1564
    Υπηρεσία «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ» 1502
    Υπ. Ανάπτυξης: 1520
    Γενική Γραμματεία Καταναλωτή: 1520
    Προεδρία Δημοκρατίας: 2107283111
    Boυλή των Ελλήνων: 2103707000
    Δήμος Αθηναίων: 2105277000
    Δήμος Πειραιώς: 2104194000

    Συγκοινωνίες

    Λιμεναρχείο Πειραιά: 2104147800/4172675
    Λιμεναρχείο Ραφήνας: 22940/28888
    Λιμεναρχείο Λαυρίου: 22920/25249
    Λιμεναρχείο Αγ. Κων/νου: 22350/31759
    Πλοία Αργοσαρωνικού: 2104593162
    Πλοία εσωτερικού: 2104593000
    Πλοία εξωτερικού: 2104530974
    Ολυμπιακή κρατήσεις: 2109666666
    Αegean Αirlines: 8011120000 (από κινητό 210-6261000)
    Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»: 3530000
    Τρένα ΟΣΕ: 2105297777
    Δρομολόγια τρένων εξωτερικού: 147
    Λεωφορεία στ. Κηφισού: 2105124910
    Λεωφορεία. στ. Λιοσίων: 2108317179-8317153
    Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: 185

    Κοινωνικές υπηρεσίες

    Τηλεφωνικό κέντρο για ραντεβού ΙΚΑ: 184
    Τηλεφωνική Γραμμή ΑΙDS: 2107222222
    Συμβουλευτικοί σταθμοί ΑΙDS: 2107239945
    SOS Γιατροί: 1016
    ΟΚΑΝΑ: 2108898200
    Γραμμή Απεξάρτησης: 2103617089
    Κέντρο Αιμοδοσίας: 2108257425
    Γιατροί χωρίς σύνορα: 2105200500, 8213704
    Γιατροί του Κόσμου: 2106440400, 8233653
    Κέντρο κακοποιημένων γυναικών: 2105244657
    Γραμματεία ισότητας: 2103315291
    Γραμμή ζωής SΟS: 175
    Χαμόγελο του Παιδιού: 1056
    Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός: 2103613848
    Κέντρο εξυπηρέτησης κωφών: 2108815555
    Κτηνιατρική κλινική: 2109813604, 3625644
    Τηλεφωνικό κέντρο για λακκούβες: 1521
    Η γραμμή του δημότη: 195

    Διάφορα

    Δελτίο καιρού: 1448
    ΟΠΑΠ: 2105798000
    Ο.Δ.Ι.Ε.: 2299081000

    ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

    Αμεση Δράση: 100
    Στρατονομία: 2310270845
    Πυροσβεστική: 199
    Λιμενικό: 2310531505
    Κέντρο Αμ. Βοήθειας: 166
    Διανυκτερεύοντα Φαρμακεία: 1434
    Οδική βοήθεια: 104
    Βλάβες ΔΕΗ: 2310729752
    Βλάβες Υδρευσης: 2310207345
    ΟΣΕ Τρένα: 2310517517, 517518
    Υπεραστικά Λεωφορεία: 142
    Δελτίο Καιρού: 149
    Υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης: 2310379000
    Νομαρχία: 2310428536
    Δημαρχείο: 238321
    Πανεπιστήμιο: 2310996000
    Εισαγγελία: 2310520235

    SITEMAP

    ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ HOMME

    facebook twitter