ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ > ΕΛΛΑΔΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 10/3
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση


«ΦΡΕΝΟ» ΑΠΟ ΤΟ Β' ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΣΤΕ

«Οχι» στις συνεχείς παρατάσεις για παραγραφή φορολογικών υποθέσεων

«Οχι» στις συνεχείς παρατάσεις για παραγραφή φορολογικών υποθέσεων

«Φρένο» στις συνεχείς παρατάσεις που δίνονται κάθε χρόνο από το υπουργείο Οικονομικών για την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων βάζει το Β΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Οι αλλεπάλληλες αυτές παρατάσεις που χρησιμοποιούν ως δικαιολογία τις ελεγκτικές δυσχέρειες λόγω έλλειψης προσωπικού, υποδομών, κ.λπ., κρίνονται αντισυνταγματικές και παραπέμπεται για οριστική επίλυση στην Ολομέλεια ΣτΕ, η αντισυνταγματικότητα τεσσάρων σχετικών νόμων (3513/05, 3697/08, 3790/09, 3824/10).

Ουσιαστικά το ΣτΕ, δέχεται ότι δεν μπορούν οι φορολογούμενοι να είναι επ’ άπειρον όμηροι των φορολογικών ελέγχων και κυρώσεων, με διαρκείς ανανεώσεις του χρόνου της παραγραφής, καθώς έτσι παραβιάζονται οι συνταγματικές αρχές της ασφάλειας δικαίου.

Στην περίπτωση που η Ολομέλεια υιοθετήσει την άποψη του τμήματος και του Δ. Εφετείου (περί ακυρότητας φόρων και προστίμων 11 εκατ. ευρώ σε εταιρεία πετρελαιοειδών) θα ανοίξει ο δρόμος για ακύρωση πολλών φορολογικών κυρώσεων από ελέγχους που «σέρνονται» επί χρόνια στηριζόμενοι στην παράταση παραγραφή τους.

Το ΣτΕ (675-6/17) επισημαίνει ότι τελικός σκοπός των ελέγχων δεν είναι η τιμωρία όσων παρέβησαν τις υποχρεώσεις τους ούτε απλώς η βεβαίωση φόρων και προστίμων, αλλά η είσπραξή τους προς κάλυψη των δαπανών λειτουργίας του κράτους.

Στην πράξη επιτρέπεται σε πολλούς φορολογούμενους να αμφισβητήσουν τους αναδρομικούς φορολογικούς ελέγχους επειδή οι αρμόδιες Ελεγκτικές Αρχές επικαλούνται ότι πληροφορήθηκαν πολύ αργότερα την ύπαρξη αγνώστων σε εκείνες περιουσιακών στοιχείων του φορολογούμενου, που καθιστούν επιβεβλημένο τον επανέλεγχο, όπως γίνεται τελευταία, με στοιχεία από λίστες καταθέσεων στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με το ΣτΕ:

• Δεν μπορεί να τίθεται εν αμφιβόλω επ’ αόριστο η κατάσταση του φορολογουμένου και για τον καταλογισμό παραβάσεων και επιβολή κυρώσεων (πρόστιμα, κλπ.) πρέπει να εφαρμόζεται προθεσμία παραγραφής ορισμένη εξ αρχής κι επαρκώς προβλέψιμη η οποία μόνο κατ’ εξαίρεση μπορεί να παραταθεί.

• Η παραγραφή πρέπει να έχει συνολικά εύλογη διάρκεια με βάση τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, ώστε να επιτρέπει τον αποτελεσματικό έλεγχο των φορολογουμένων, χωρίς όμως και να ενθαρρύνει την απραξία των φορολογικών αρχών.

• Ο χρόνος παραγραφής πρέπει να μην αφήνει τους φορολογούμενους έκθετους σε μακρά περίοδο ανασφάλειας δικαίου, που αποτελεί παράγοντα αποτρεπτικό για την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων, με δυσμενείς επιπτώσεις στην ανάπτυξη, γενικότερα, και της εθνικής οικονομίας.

• Δεν πρέπει επίσης να τους αφήνει έκθετους στον κίνδυνο να μην μπορούν πλέον να αμυνθούν κατάλληλα απέναντι στο σχετικό έλεγχο, λόγω παρέλευσης μακρού χρονικού διαστήματος από το γεγονός που γέννησε την φορολογική υποχρέωση και την απόκτηση του περιουσιακού οφέλους, που διέφυγε την φορολόγηση (σ.σ: συχνά οι τράπεζες αδυνατούν να παράσχουν στοιχεία παλιότερα για τέτοιους ελέγχους και ο φορολογούμενος αδυνατεί να θυμάται ή να συγκρατεί στοιχεία όλων των συναλλαγών), ενώ δεν πρέπει να αφήνει και το Δημόσιο έκθετο στον κίνδυνο να μην μπορεί να εισπράξει τυχόν βεβαιούμενα ποσά προστίμων.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση pzante@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

SITEMAP

ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ HOMME

facebook twitter