ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ > ΕΛΛΑΔΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 23/10/2010
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση


Στο ίντερνετ τα δεδομένα 8,5 εκατ. φορολογουμένων

Στο ίντερνετ τα δεδομένα 8,5 εκατ. φορολογουμένων

Της Μαρίας Βουργάνα

Το δρόμο για άμεση πρόσβαση σε απόρρητα φορολογικά δεδομένα 8,5 εκατομμυρίων φορολογούμενων και όλων των επιχειρήσεων ανοίγει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τη δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο των φορολογικών καταλόγων. Το σχέδιο της υπουργικής απόφασης, που έστειλε το οικονομικό επιτελείο στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για να γνωμοδοτήσει, και παρουσιάζει η «ΗτΣ», προβλέπει ότι θα βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας ονόματα, διευθύνσεις, ΑΦΜ, εισοδήματα και φόροι που πληρώνουν στην εφορία φυσικά και νομικά πρόσωπα.

Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι το μέτρο αυτό θα βοηθήσει στον εντοπισμό παράνομου πλουτισμού και προκλητικής φοροδιαφυγής ειδικά φορολογούμενων οι οποίοι διάγουν πολυτελή βίο που δεν συνάδει με τα εισοδήματα που δηλώνουν στην εφορία.

Με την ανάρτηση των φορολογικών καταλόγων στο Ιντερνετ, εύκολα κάποιος θα μπορεί να αντλήσει στοιχεία για το γείτονα του και να ενημερώσει τις φορολογικές αρχές στην περίπτωση που διαπιστώνει αναντιστοιχία εισοδημάτων με τον τρόπο διαβίωσης. Πρόκειται δηλαδή για τα γνωστά «καρφώματα», για τα οποία δεν μιλάει το υπουργείο Οικονομικών, αλλά τα ενισχύει και μέσω των γραμμών καταγγελιών που έχει ανοίξει στο ΣΔΟΕ.

Γ. Παπακωνσταντίνου
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου στην «ΗτΣ»: «Σε μία χώρα με τόσο έντονο το πρόβλημα της φοροδιαφυγής, η δημοσιοποίηση δεν είναι απλώς μία πράξη στοιχειώδους διαφάνειας αλλά και αίτημα μεγάλης μερίδας πολιτών που έχουν κουραστεί από την υποκρισία και την απόκρυψη. Είναι αρκετές οι χώρες όπου δημοσιοποιούνται αυτά τα στοιχεία και θυμίζω ότι και στη χώρα μας υπάρχει νομική δυνατότητα ήδη που δεν αξιοποιείται. Σε κάθε περίπτωση, θα περιμένουμε και την απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στη γνωμοδότηση που της έχει ζητηθεί». Σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης του υπουργείου Οικονομικών:

1. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων καθιστά προσβάσιμους σε ηλεκτρονική μορφή τους καταλόγους φορολογουμένων, φυσικών και νομικών προσώπων που συντάσσονται κάθε έτος από τους προϊσταμένους των δημοσίων οικονομικών υπηρεσιών της χώρας.

2. Οι ηλεκτρονικοί κατάλογοι των φορολογουμένων φυσικών προσώπων δημοσιοποιούνται στο διαδικτυακό τόπο της ΓΓΠΣ εντός 30 ημερών μετά το πέρας της κεντρικής εκκαθάρισης των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ειδικά για τα νομικά πρόσωπα, οι σχετικοί κατάλογοι δημοσιοποιούνται εντός 30 ημερών μετά τη λήξη των προθεσμιών υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος που ισχύουν κατά περίπτωση.

3. Για τα φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες (μισθωτοί, συνταξιούχοι, εισοδηματίες, αγρότες) θα δημοσιοποιούνται τα εξής στοιχεία:

Όνομα, επώνυμο και πατρώνυμο - Αριθμός Φορολογικού Μητρώου - Περιοχή κατοικίας και ταχυδρομικός κώδικας - Αρμόδια ΔΟΥ - Το συνολικό καθαρό εισόδημα που υπόκειται σε φορολογία - Ο φόρος που αναλογεί στο εισόδημα

4. Για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες το φορολογικό προφίλ θα είναι πιο ολοκληρωμένο, καθώς θα περιέχει τα εξής στοιχεία:

Όνομα, επώνυμο και πατρώνυμο ή επωνυμία και τίτλος επιχείρησης- ΑΦΜ - Διεύθυνση έδρας και Τ.Κ. - Κύρια δραστηριότητα - Αρμόδια ΔΟΥ - Ημερομηνία έναρξης / διακοπής - Το καθαρό εισόδημα από Δ΄ και Ζ΄ πηγή (ελεύθερο επάγγελμα και ατομική επιχείρηση) - Το συνολικό εισόδημα που υπόκειται σε φορολογία - Ο φόρος που αναλογεί στο εισόδημα

5. Πρόσβαση στα στοιχεία αυτά θα έχουν όλοι οι πιστοποιημένοι χρήστες του πληροφοριακού συστήματος taxisnet και η ταυτοποίησή τους θα γίνεται μέσω των κωδικών που διαθέτουν για την υποβολή των φορολογικών τους δηλώσεων. Η διαδικασία πιστοποίησης δεν διαρκεί πάνω από 5 λεπτά.

Τι θα βλέπουν
6. Για την αναζήτηση στοιχείων μέσω του διαδικτύου θα υπάρχουν δύο εναλλακτικές. Η αναζήτηση θα γίνεται:

  • είτε με βάση τον ΑΦΜ και μέρους του επωνύμου και ονόματος του φυσικού προσώπου ή της επωνυμίας ή του τίτλου μιας επιχείρησης
  • είτε βάσει διεύθυνσης και μέρους του επωνύμου και ονόματος του φυσικού προσώπου ή της επωνυμίας ή του τίτλου μιας επιχείρησης.

Επομένως, όπως υποστηρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών δεν θα είναι τόσο εύκολο για τον καθένα να μπαίνει στο Ιντερνετ και να βλέπει τα στοιχεία οποιουδήποτε, αφού θα πρέπει ήδη να γνωρίζει ΑΦΜ και ονοματεπώνυμο ή διεύθυνση και ονοματεπώνυμο. Βέβαια, οι περίεργοι θα μπορούν να μάθουν τις πληροφορίες που θέλουν αντλώντας στοιχεία και από άλλες πηγές (π.χ. τηλεφωνικοί κατάλογοι), συνδυάζοντάς τα με τα στοιχεία των φορολογικών καταλόγων.

7. Ο κάθε χρήστης δύναται να διενεργεί είκοσι ανακτήσεις πληροφοριών μηνιαίως. Δηλαδή να βλέπει τα στοιχεία για είκοσι φορολογούμενους. Για κάθε ανάκτηση πληροφορίας, το σύστημα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων καταγράφει μόνο την ημερομηνία και τον ΑΦΜ του χρήστη που πραγματοποίησε την αναζήτηση.

Για το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών έχουν εκφραστεί αντιρρήσεις από νομικούς κύκλους, αλλά και από την πλευρά της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η οποία θα αποφασίσει ποια στοιχεία θα δημοσιοποιούνται στο διαδίκτυο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων θα δώσει το «πράσινο φως» για τη δημοσιοποίηση φορολογικών δεδομένων που θα αφορούν μόνο όσους έχουν εντοπιστεί με φορολογικές παραβάσεις.

Απαράδεκτο μέτρο το ...opentax
Δημήτριος Χ. Παξινός: Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών

«Το κράτος χρειάζεται λεφτά! Ρυθμίσεις, μέτρα, συνεχής νομοθετική παραγωγή, για να κλείσει η «μαύρη τρύπα». Ωστόσο, δεν φαίνεται να «μπαζώνεται». Μέσα στον πανικό αυτό, νέο όπλο επιστρατεύεται, που δεν είναι άλλο από την έκθεση των φορολογουμένων και δη των εμπόρων και ελεύθερων επαγγελματιών στα μάτια ενός αδηφάγου κοινού.

Με την ΠΟΛ 1135 τίθεται σε εφαρμογή η τροποποίηση του νόμου περί φορολογικού απορρήτου, που σημειώθηκε με τον ν. 3842/2010, όπου προβλέπεται ότι κατάλογοι με το όνομα ή την επωνυμία και το εισόδημα -τόσο το καθαρό από την επαγγελματική δραστηριότητα όσο και το συνολικό (γιατί άραγε;)- θα αναρτώνται στο διαδίκτυο. Οσο κι αν διαβεβαιώνεται ότι ο χρήστης μπορεί να ταυτοποιείται, δεν μπορεί να γίνει κατανοητό προς τι η γνώση των εισοδημάτων σε τρίτους, πέραν της φορολογικής αρχής. Μετά το «opengov», ήρθε το «opentax». Γι’ άλλα ζητήματα, είχαμε αντιληφθεί το «όλα στο φως»?

Δικαιολογία βάσει του εν λόγω μέτρου, είναι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Πώς καταπολεμάται όμως, όταν το ζητούμενο είναι το εισόδημα που δεν δηλώθηκε και όχι αυτό που εμφαίνεται στις φορολογικές δηλώσεις; Ομολογείται η πλήρης αποτυχία των ελεγκτικών μηχανισμών, καθώς επιδιώκεται η μετατροπή κάθε πολίτη σε εν δυνάμει ελεγκτή. Τι θα προσθέσει; Καταγγελίες των περίεργων πολιτών, που θα ζητούν τον έλεγχο του ενοχλητικού γείτονα, του κοινωνικού αντιπάλου κ.ο.κ., ήτοι θα επιβαρύνει έτι περαιτέρω τις φορολογικές αρχές.

Αναφορικά με τα ανασταλτικό ψυχολογικό κίνητρο του φοροφυγάδα, κατά τη σύνταξη της φορολογικής του δήλωσης, επειδή δήθεν θα διασυρθεί, μάλλον αμελητέο είναι, όταν δεν ορρωδεί ενώπιον των αρχών.

Πρόκειται για ένα μέτρο απρόσφορο, ακατάλληλο και παντελώς απαράδεκτο. Δεν χρειαζόταν η αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων, για να θέσει φραγμούς σε τέτοιες επιχειρούμενες ενέργειες. Αρκεί ο σεβασμός στην ανθρώπινη αξία.

Θίγεται σήμερα το αυτονόητο φορολογικό απόρρητο, όταν αυτό είχε ήδη θεσπισθεί με το άρθρο 69 του ν. 3325/1955, σε μία εποχή που τα? «φακελώματα» δεν ήταν άγνωστα. Αλλά, όπως φαίνεται, ο πολιτισμός των τότε κυβερνώντων ήταν πιο προοδευτικός. Στο όνομα των αριθμών, δεν υπολογίζονται οι άνθρωποι. Εκτός εάν ο σκοπός είναι να αλωθούν πρώτα οι πολίτες, ώστε να μην αντιδράσουν στην επικείμενη άλωση της χώρας.»

Συνταγματικά προβλήματα
Κώστας Χ. Χρυσόγονος: Καθηγητής Νομικής ΑΠΘ

Πρόσκληση στους πολίτες να καταστούν καταδότες σε βάρος των συμπολιτών τους, χωρίς να είναι, προς το παρόν, προβλέψιμο τι φορολογικά έσοδα μπορούν να αποδώσουν οι καταγγελίες αυτές

«Η δημοσιοποίηση φορολογικών στοιχείων στο διαδίκτυο θέτει ζητήματα σε σχέση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων που κατοχυρώνεται στο άρθρο 9Α του Συντάγματος και στον νόμο 2472/1997. Ο τελευταίος μεταφέρει στο εθνικό μας δίκαιο τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία 95/46/ΕΚ και άρα η μη συμμόρφωση θα συνιστούσε παραβίαση των υποχρεώσεών μας έναντι της Ενωσης, με όλες τις εντεύθεν συνέπειες. Το άρθρο 2 περ. α και δ ν. 2472/97 προβλέπει ότι κάθε πληροφορία που αναφέρεται στο υποκείμενο των δεδομένων (άρα προδήλως και πληροφορίες για το εισόδημά του) συνιστά δεδομένο προσωπικού χαρακτήρα και ότι με τη βοήθεια αυτοματοποιημένων μεθόδων διάδοση τέτοιων δεδομένων συνιστά επεξεργασία τους.

Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 1 και 2 περ. δ του ίδιου, τέτοια επεξεργασία επιτρέπεται όταν το υποκείμενο των δεδομένων (φορολογούμενος) έχει συγκατατεθεί ή όταν η επεξεργασία είναι αναγκαία για την εκτέλεση έργου που εμπίπτει στην άσκηση δημόσιας εξουσίας και εκτελείται από δημόσια αρχή. Η ικανοποίηση της φορολογικής αξίωσης της πολιτείας συνιστά αναμφισβήτητα τέτοιο έργο, αλλά η δημοσιοποίηση των δηλωμένων εισοδημάτων στο διαδίκτυο μπορεί να θεωρηθεί αναγκαία για την εκτέλεσή του, μόνο αν υποτεθεί ότι οι συνήθεις διαδικασίες φορολογικών ελέγχων είναι ανεπαρκείς.

Με άλλες λέξεις, η δημοσιοποίηση των φορολογικών δηλώσεων ισοδυναμεί με έμμεση ομολογία της αποτυχίας του κράτους να περιστείλει τη φοροδιαφυγή μέσω των δικών του υπηρεσιών και με πρόσκληση στους πολίτες να καταστούν καταδότες σε βάρος των συμπολιτών τους, χωρίς να είναι, προς το παρόν, προβλέψιμο τι φορολογικά έσοδα μπορούν να αποδώσουν οι καταγγελίες αυτές.»


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση pzante@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

SITEMAP

ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ HOMME

facebook twitter