ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 3/4/2004
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση


Παυλίδης - Κraft, η πιο γλυκιά συγχώνευση στον κλάδο τροφίμων

Ενας κολοσσός με παρουσία στην πρώτη δεκάδα του κλάδου των τροφίμων από πλευράς κύκλου εργασιών, στην πρώτη τετράδα από πλευράς κερδών, καθώς και διαφημιστικής δαπάνης δημιουργείται από τη συνένωση των δυνάμεων της Παυλίδης με την Κraft Ηellas. «Μυστικά» και αλήθειες από τη συμβίωση μίας από τις παλαιότερες ελληνικές εταιρείες - με παρουσία 163 ετών - και μίας από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις παρουσιάζονται στη συνέχεια.

Για τους υπαλλήλους των εταιρειών Παυλίδης και Κraft αλλά και για το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς η εικόνα που περνούσε προς τα έξω ήταν αυτή μίας εταιρείας κάτι που έρχεται τις επόμενες ημέρες να γίνει και πράξη με αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων.

Η εξαγορά της σοκολατοποιίας έρχεται σε μία εποχή ιδιαίτερα ευνοϊκή για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων, καθώς όπως είναι γνωστό υπάρχει σχετικός νόμος, ο οποίος προβλέπει σημαντικά οφέλη για εταιρείες που προχωρούν σε αντίστοιχες κινήσεις. Από τη συγχώνευση δημιουργείται ένας κολοσσός, ο οποίος σύμφωνα με τα μεγέθη του 2003 εμφάνισε πωλήσεις 92,3 εκατομμύρια ευρώ και κέρδη 13 εκατομμύρια ευρώ.

Ιστορία τουλάχιστον 600 χρόνων
Πίσω από το πλήρες εμπορικό όνομα της ελληνικής εταιρείας «Κraft Jacobs Suchard Παυλίδης» κρύβεται μία ιστορία τεσσάρων επιχειρήσεων που αν κανείς αθροίσει τα συνεχή έτη λειτουργίας τους θα ξεπεράσει τη μισή... χιλιετία.

Η πρώτη εταιρεία του ομίλου είναι η Βayldon and Βerry, η οποία δημιουργήθηκε το 1767 και παρήγαγε αποξηραμένα ζαχαρώδη φρούτα. Μετά από διάφορες εξαγορές κατέληξε στην Κraft πριν από 11 χρόνια.

Ο Ρhilippe Suchard άνοιξε το πρώτο του ζαχαροπλαστείο το 1825 στο Νeuchatel της Ελβετίας ενώ το 1841 ο Σπυρίδων Παυλίδης ξεκινάει τη δική του ιστορία με το «γλυκισματοποιείο» στην γωνία Αιόλου και Βύσης.

Σαράντα τέσσερα χρόνια αργότερα το 1895 ο Johann Jacobs ξεκινάει μία μικρή επιχείρηση στο χώρο του καφέ ενώ η Κraft - η εταιρεία η οποία έμελλε να συγκεντρώσει κάτω από το όνομα της αρκετές από τις μεγαλύτερες εταιρείες σε όλο τον κόσμο - δημιουργήθηκε μόλις το 1903 όταν ο James Κraft έστησε μια χονδρεμπορική εταιρεία τυροκομικών στο Σικάγο.

Επόμενος σταθμός ήταν η συγχώνευση των Jacobs Κaffe και Suchard Τobler το 1982 με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η Jacobs Suchard η οποία με τη σειρά της εξαγόρασε από τον Γιώργο Ξεν. Παυλίδη την ελληνική εταιρεία το 1988.

Και επειδή το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό δύο χρόνια αργότερα όταν η αμερικανική Κraft - η οποία είχε εξαγοραστεί από την Ρhilip Μorris το 1985 - αποφασίζει «απόβαση» στην Ευρώπη εξαγόρασε μεταξύ άλλων το 1990 την Jacobs Suchard και μέσω αυτών φυσικά την Παυλίδης.

Η εποχή Βγενόπουλου
Λίγα χρόνια αργότερα δημοσιεύματα έφεραν την πληροφορία για πιθανή έξοδο της Παυλίδης από το ελληνικό χρηματιστήριο, βάσει της πάγιας τακτικής που είχε η νέα μητρική να βγάζει τις θυγατρικές της από τα τοπικά χρηματιστήρια.

Ίσως αυτός να ήταν και ο λόγος για την είσοδο του Ανδρέα Βγενόπουλου και της πρωτοεμφανιζόμενης και προερχόμενης από τις Παρθένους Νήσους Μarfin το 1996 στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.

Ο αποκαλούμενος τότε από μερίδα δημοσιογράφων «Ρομπέν των Μικρομετόχων» πατώντας σε αδυναμίες της εταιρείας (όπως π.χ. τη διαπραγμάτευση μόνο των προνομιούχων μετοχών) «έσερνε» την πολυεθνική σε συνεχείς έκτακτες Γενικές Συνελεύσεις, ζητώντας έλεγχο σε διάφορα επίπεδα.

Η πορεία της μετοχής
Στη μετοχή εισήλθε αρχικά το ’96 όταν η μετοχή βρισκόταν τότε περίπου στις 550 δραχμές φθάνοντας το ποσοστό του στο 8% του μετοχικού κεφαλαίου για να πουλήσει μέσα σε λίγες μέρες το 1998 όταν η μετοχή βρίσκονταν σε επίπεδα πάνω από 3.000 δραχμές. Το επόμενο διάστημα τοποθετήθηκε άλλες δύο φορές με αποτέλεσμα να καρπωθεί από την άνοδο του 99, αλλά και από την οριστική έξοδο της Παυλίδης από το χρηματιστήριο στις 13 Μαρτίου του 2002.

Στις 10 καλύτερες εταιρείες
Η Κraft Παυλίδης είναι μία από τις 10 ελληνικές εταιρείες - και 100 ευρωπαϊκές - που βραβεύτηκαν το 2003 ως «εταιρεία που αξίζει να δουλεύει κανείς», δηλαδή ως ιδανικό εργασιακό περιβάλλον.

Ενδεικτικά αναφέρουμε την ημέρα υγείας όπου γιατροί όλων των ειδικοτήτων εξετάζουν όσους εργαζόμενους το επιθυμούν, την Αudi ΤΤ που οδηγεί για ένα μήνα ο πωλητής του μήνα, τις εκδρομές και τα δώρα καθώς και την τηλεφωνική γραμμή όπου ο εργαζόμενος μπορεί να καταγγείλει ανώνυμα οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά στο χώρο εργασίας.

Παράλληλα το 2003 απονεμήθηκε στον Κώστα Χατζηράπτη, ΗR & Αdministration Director της Κraft το βραβείο του ΗR manager of the Υear από τον Σύνδεσμο Στελεχών Διοίκησης Προσωπικού, ενώ η εταιρεία βραβεύθηκε για τη συμμετοχή των γυναικών managers.

Συνεχής ανοδική πορεία
Η ελληνική διοίκηση της Κraft Παυλίδης υπό τον Γιώργο Διαμαντόπουλο μπορεί να είναι περήφανη για αρκετά πράγματα με σημαντικότερο από αυτά τη συνεχή και ανοδική πορεία της ιστορικής Παυλίδης, καθώς και τη διατήρηση του εργοστασίου σε μία εποχή παγκοσμιοποίησης.

«Όσο καταφέρνουμε και διατηρούμε το κόστος σε χαμηλά επίπεδα και είμαστε ανταγωνιστικοί, το εργοστάσιο της Πειραιώς δεν έχει να φοβηθεί τίποτα» αναφέρει στην «Η» ο κ. Διαμαντόπουλος. Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι η ελληνική εταιρεία έχει και σημαντικές επιτυχίες μέσα στον όμιλο, καθώς το προϊόν «3beat» που δημιούργησε το ’97 αντιγράφηκε από άλλες έξι θυγατρικές του ομίλου και κυκλοφορεί με το ίδιο όνομα.

Η εταιρεία συγκαταλέγεται ανάμεσα στους κορυφαίους διαφημιζόμενους με διαφημιστική δαπάνη το 2003 σε περίπου 12 εκατ. ευρώ καθώς έχει να προωθήσει προϊόντα σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές αγορές όπως οι σοκολάτες (Lacta, Παυλίδης, Μilka, Κiss, Τoblerone, Μerenda) καφέδες (Jacobs, Μaxwell, Carte Νoire) τυροκομικά (Ρhiladelphia, Κraft) καθώς και ομώνυμες μαγιονέζες και σάλτσες.

Διαφήμιση
Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στις διαφημίσεις της Lacta όπου έχουν καταφέρει τα τελευταία χρόνια να καθιερώσουν καλλιτέχνες και να αναδείξουν τραγούδια, ίσως το μοναδικό φαινόμενο στην ελληνική αγορά σε μία τακτική που ακολουθείται στην παγκόσμια διαφημιστική αγορά.

Το ξεκίνημα έγινε στις αρχές το ’90 με τραγούδι του Στ. Κορκολή (το πιο γλυκό κομμάτι) για να ακολουθήσουν οι Μπλε το ’97.

Τελευταίο παράδειγμα αυτό των c-real όπου με το «Θα περιμένω» βρίσκονταν χαμηλά στα chart μέχρι που ξεκίνησε η καμπάνια της Lacta από τις αρχές του χρόνου και το τραγούδι για δύο συνεχόμενους μήνες να βρίσκεται σταθερά στην κορυφή των προτιμήσεων των ραδιοφωνικών σταθμών. Στις αρχές της εβδομάδας απέσπασε τρία βραβεία «Αρίων» ενώ και οι ίδιοι οι δημιουργεί ευχαρίστησαν από σκηνής την Κraft.
Κωστής Χριστοδούλου

Τα οικονομικά μεγέθη (Τα ποσά σε ευρώ)
εταιρεια 19992000200120022003
ΚΡΑΦΤ ΦΟΥΝΤΣ ΕΛΛΑΣ Α.Ε ΠΩΛΗΣΕΙΣ29.774.389,2730.529.265,0231.822.678,5535.482.598,4537.043.240,16
ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ ΠΡΟ ΦΟΡΩΝ4.743.549,444.754.784,854.036.471,645.760.574,706.034.806,30
ΣΟΚΟΛΑΤΟΠΟΙΙΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ Α.Ε ΠΩΛΗΣΕΙΣ47.813.580,7948.143.931,0347.643.215,7752.516.781,3555.346.083,30
ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ ΠΡΟ ΦΟΡΩΝ3.171.653,122.888.788,542.679.378,496.082.001,357.020.825,48

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση pzante@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ

SITEMAP

ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ HOMME

facebook twitter