ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΠΟΨΕΙΣ > ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 16/5
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση

Η νέα πρόκληση της ΕΚΤ

FINANCIAL TIMES 

Δεν ξέρουμε ακόμα αν η νίκη του Εμανουέλ Μακρόν στις γαλλικές εκλογές προμηνύει ομαλοποίηση της ευρωπαϊκής πολιτικής, της δυνατότητας εύρεσης συμβιβασμών και της ενότητας της ΕΕ. Αλλά μπορούμε να είμαστε αρκετά σίγουροι ότι προμηνύει μια έντονη διαμάχη επάνω στην ομαλοποίηση της ευρωπαϊκής νομισματικής πολιτικής.

Παρότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, και σωστά, άφησε αμετάβλητη την πολιτική μετά τη συνεδρίαση στις 27 Απριλίου, ένα debate είχε ξεκινήσει, με διάφορα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της κεντρικής τράπεζας να εκφράζουν -με το αναμενόμενο τακτ- αποκλίνουσες απόψεις σχετικά με το πότε και το πώς θα δοθεί τέλος στη νομισματική πολιτική.

Στο ερώτημα του πότε, η βελτίωση της οικονομικής δραστηριότητας και η άνοδος στον πληθωρισμό προκαλούν εκκλήσεις για συντομότερη λήξη της νομισματικής τόνωσης. Αλλά ο δομικός πληθωρισμός, ο οποίος εξαιρεί τις ευμετάβλητες τιμές ενέργειας και τροφίμων, παραμένει «κολλημένος» περίπου στο 1%. Και παρότι η Γερμανία και η Ιρλανδία μπορεί να είναι έτοιμες για έξοδο από τη νομισματική τόνωση, η Ιταλία και η Πορτογαλία -με χαμηλότερο δομικό πληθωρισμό, υψηλότερα ελλείμματα στην παραγωγή και περισσότερα μη εξυπηρετούμενα δάνεια- δεν είναι έτοιμες.

Αν η αλυσίδα που κρατά ενωμένη την ευρωζώνη είναι μόνο όσο δυνατή είναι ο πιο αδύναμος κρίκος της, αυτά τα γεγονότα υπονοούν πιο καθυστερημένη και σταδιακή έξοδο.

Όσον αφορά στο πώς, το θέμα είναι η σειρά με την οποία θα περιοριστούν οι πολιτικές. Η πάγι αστρατηγική της ΕΚΤ, όπως συμβαίνει και με τη Fed, φαίνεται πως είναι να αντιστραφεί η νομισματική πολιτική: πρώτα να περιοριστεί η ποσοτική χαλάρωση, δηλαδή το πιο πρόσφατο μέτρο. Έπειτα να ομαλοποιηθούν τα επιτόκια. Και τελικά να συρρικνωθεί ο ισολογισμός της ΕΚΤ. Με άλλα λόγια, ακολουθήστε τα ψίχουλα προς τα πίσω, όπως ο Χάνσελ και η Γκρέτελ.

Η Ευρώπη, ωστόσο, χρειάζεται μια «μη προβλεπόμενη» έξοδο από τη «μη προβλεπόμενη» νομισματική πολιτική της. Μια περιοχή που κινείται με πολλές ταχύτητες -και με πολλές ευπάθειες- θα έπρεπε να στοχεύει σε μια έξοδο που καλύπτει μεγαλύτερο εύρος. Ειδικότερα, η ΕΚΤ θα έπρεπε πρώτα να εξαλείψει τα αρνητικά επιτόκια. Μετά να περιορίσει το QE, αρχικά μόνο για τις ισχυρότερες οικονομίες. Έπειτα να ομαλοποιήσει τα επιτόκια σε θετικά επίπεδα. Και, τέλος, να εστιάσει στο μέγεθος του ισολογισμού της.

Το πρώτο βήμα θα ήταν να αναστείλει το μέτρο με τον μικρότερο μακροοικονομικό αντίκτυπο: τα αρνητικά επιτόκια της ΕΚΤ. Αυτή η ασυνήθιστη στρατηγική έχει μεταφερθεί μόνο μερικώς στα επιτόκια των τραπεζών, καθώς οι τελευταίες ανησυχούν πως θα χάσουν καταθέτες. Το μέτρο έχει κάνει περισσότερα για να μειώσει την κερδοφορία των τραπεζών απ’ ό,τι για να αυξήσει τον δανεισμό. Η χειροπιαστή εκκεντρικότητα των αρνητικών επιτοκίων έχει επίσης επιφέρει μια πολιτική αντίδραση ενάντια στην ΕΚΤ, ιδιαίτερα στη Γερμανία. Η πολιτική αυτή μπορεί να εγκαταλειφθεί με ελάχιστο τίμημα. Παρότι η άνοδος των αρνητικών επιτοκίων στο μηδέν θα μπορούσε -κάτι που δεν θα βοηθούσε την ανάκαμψη- να ανατιμήσει το νόμισμα, το ρίσκο φαίνεται χαμηλό, καθώς η σύσφιξη από τη Fed θα πιέσει το ευρώ προς την αντίθετη κατεύθυνση. Το επόμενο βήμα θα ήταν το tapering του QE, με το οποίο οι μηνιαίες αγορές ομολόγων θα οδηγούνταν από τα 60 δισ. ευρώ στο μηδέν. Αλλά αντί ενός γενικού περιορισμού, βάσει του μεριδίου των χωρών στο κεφάλαιο της ΕΚΤ, η αναστολή του μέτρου θα έπρεπε να εστιάζει σε χώρες που δεν χρειάζονται τόνωση (για παράδειγμα στη Γερμανία), ενώ θα επιβραδυνθεί η μείωση για εκείνες που τη χρειάζονται (για την Ιταλία, για παράδειγμα).

Μια πιο γρήγορη έξοδος της Γερμανίας ταυτόχρονα θα ανακούφιζε την πτωτική πίεση στα επιτόκια, από τις ελλείψεις που έχουν προκαλέσει οι αγορές της ΕΚΤ. Στο μεταξύ, μια πιο αργή έξοδος από την Ιταλία θα έδινε λύση σε μια πραγματικότητα που η ΕΚΤ δεν μπορεί ούτε να παραδεχθεί, αλλά ούτε και να αγνοήσει: η απότομη μείωση στις αγορές περιουσιακών στοιχείων ενόψει των εκλογικών αναμετρήσεων της επόμενης χρονιάς, στις οποίες η ίδια η συμμετοχή στο ευρώ είναι ζήτημα, θα μπορούσε να πιέσει τα ιταλικά κυβερνητικά ομόλογα -και κατά συνέπεια τις ακόμη αδύναμες ιταλικές τράπεζες, που κατέχουν μεγάλο μέρος αυτών των τίτλων. Μια επανάληψη της «παγίδας θανάτου κρατικού χρέους-τραπεζών» (bank-sovereign death loop) που χτύπησε την Ευρώπη πριν από πέντε χρόνια, θα ήταν πρόβλημα για ολόκληρη την Ευρώπη.

Το τρίτο βήμα θα ήταν να ομαλοποιηθούν τα βασικά επιτόκια σε θετικό έδαφος. Στο μέτρο που αυτό θα υπαινισσόταν ανοδική πορεία για τα μελλοντικά βασικά επιτόκια, θα είχε αποτέλεσμα σε όλη την καμπύλη απόδοσης, σε όλες τις διάρκειες λήξης. Δεδομένων των ισχυρών επιπτώσεων στο χρήμα και στην τραπεζική, αυτό το βήμα θα μπορούσε να έρθει σε μελλοντικό στάδιο της ανάκαμψης.

Τέλος, η ΕΚΤ θα πρέπει να εξετάσει το πότε -στην ουσία, το αν- θα συρρικνώσει τον ισολογισμό της σε προ κρίσης επίπεδα. Ωστόσο, είναι δύσκολο να φανταστούμε μια προοπτική για τον πληθωρισμό τόσο φρικτή, ώστε να απαιτηθεί απότομη συρρίκνωση της νομισματικής βάσης. Η τεράστια ισχύς μιας μείωσης αποτελεί επιχείρημα υπέρ της αναβολής της απόφασης.

Παγκοσμίως, η ανυπομονησία για ομαλοποίηση έχει οδηγήσει σε μια προσέγγιση «σταμάτα-ξεκίνα». Η ΕΚΤ επέκτεινε τον ισολογισμό της το 2012, τον άφησε να συρρικνωθεί πρόωρα την επόμενη χρονιά, μετά αντέστρεψε ξανά την πολιτική. Έπειτα από τρεις γύρους ποσοτικής χαλάρωσης, η Fed άρχισε να ομαλοποιεί τα επιτόκια το 2015 και μετά αναγκάστηκε να διακόψει για πολύ καιρό. Η Τράπεζα της Ιαπωνίας έχει πάρει πίσω αρκετές δηλώσεις νίκης επί του πληθωρισμού.

Η ΕΚΤ σοφά απέφυγε να βιαστεί σε αυτή την κατεύθυνση στην τελευταία της συνεδρίαση. Επόμενη πρόκληση θα είναι να φέρει την επερχόμενη έξοδο στα μέτρα των διαφορετικών ρυθμών ανάκαμψης και ευπαθειών της Ευρώπης.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση pzante@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr
    ΑΓΟΡΕΣ
    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ


    ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑ

    ΣΙΝΕΜΑ

    ΧΡΗΣΙΜΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ

    Αμεσης βοήθειας

    Αμεση Δράση Αστυνομίας: 100
    Αμεση Δράση Λιμενικού: 108
    Πυροσβεστική: 199
    Τροχαία Αττικής: 2105230101 & 110-155
    Τροχαία Aθηνών: 2105230111
    Τροχαία Πειραιώς: 2104113832
    Δασική Υπηρεία: 191
    Τουριστική Αστυνομία: 171
    Κέντρο Αμεσης Βοήθειας: 166
    Εφημερεύοντες Γιατροί: 1434
    Εφημ/ντα Νοσοκομεία: 1434
    Φαρμακεία: 1434
    Δηλητηριάσεως: 2107793777
    Σταθ. Α' Βοηθ. ΙΚΑ: 184, 2106467811
    Υπ. Υγείας: 2105223246
    Υπ. Πρόνοιας: 2105225079
    Αγορανομία: 2103217056
    Yπ. Δίωξης Ναρκωτικών: 109

    Bλάβες

    ΕΥΔΑΠ: 1022
    ΔΕΗ (Αθήνα): 1253
    ΔΕΗ (Πειραιά): 1254
    Βλάβες ΟΤΕ: 121

    Δημόσιες υπηρεσίες

    ΙΝΚΑ: 1721-2103633976
    ΤΕΒΕ: 2105285500
    ΟΑΕΔ: 2109989000
    ΟΓΑ: 2103322100
    ΚΕΠ: 1564
    Υπηρεσία «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ» 1502
    Υπ. Ανάπτυξης: 1520
    Γενική Γραμματεία Καταναλωτή: 1520
    Προεδρία Δημοκρατίας: 2107283111
    Boυλή των Ελλήνων: 2103707000
    Δήμος Αθηναίων: 2105277000
    Δήμος Πειραιώς: 2104194000

    Συγκοινωνίες

    Λιμεναρχείο Πειραιά: 2104147800/4172675
    Λιμεναρχείο Ραφήνας: 22940/28888
    Λιμεναρχείο Λαυρίου: 22920/25249
    Λιμεναρχείο Αγ. Κων/νου: 22350/31759
    Πλοία Αργοσαρωνικού: 2104593162
    Πλοία εσωτερικού: 2104593000
    Πλοία εξωτερικού: 2104530974
    Ολυμπιακή κρατήσεις: 2109666666
    Αegean Αirlines: 8011120000 (από κινητό 210-6261000)
    Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»: 3530000
    Τρένα ΟΣΕ: 2105297777
    Δρομολόγια τρένων εξωτερικού: 147
    Λεωφορεία στ. Κηφισού: 2105124910
    Λεωφορεία. στ. Λιοσίων: 2108317179-8317153
    Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: 185

    Κοινωνικές υπηρεσίες

    Τηλεφωνικό κέντρο για ραντεβού ΙΚΑ: 184
    Τηλεφωνική Γραμμή ΑΙDS: 2107222222
    Συμβουλευτικοί σταθμοί ΑΙDS: 2107239945
    SOS Γιατροί: 1016
    ΟΚΑΝΑ: 2108898200
    Γραμμή Απεξάρτησης: 2103617089
    Κέντρο Αιμοδοσίας: 2108257425
    Γιατροί χωρίς σύνορα: 2105200500, 8213704
    Γιατροί του Κόσμου: 2106440400, 8233653
    Κέντρο κακοποιημένων γυναικών: 2105244657
    Γραμματεία ισότητας: 2103315291
    Γραμμή ζωής SΟS: 175
    Χαμόγελο του Παιδιού: 1056
    Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός: 2103613848
    Κέντρο εξυπηρέτησης κωφών: 2108815555
    Κτηνιατρική κλινική: 2109813604, 3625644
    Τηλεφωνικό κέντρο για λακκούβες: 1521
    Η γραμμή του δημότη: 195

    Διάφορα

    Δελτίο καιρού: 1448
    ΟΠΑΠ: 2105798000
    Ο.Δ.Ι.Ε.: 2299081000

    ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

    Αμεση Δράση: 100
    Στρατονομία: 2310270845
    Πυροσβεστική: 199
    Λιμενικό: 2310531505
    Κέντρο Αμ. Βοήθειας: 166
    Διανυκτερεύοντα Φαρμακεία: 1434
    Οδική βοήθεια: 104
    Βλάβες ΔΕΗ: 2310729752
    Βλάβες Υδρευσης: 2310207345
    ΟΣΕ Τρένα: 2310517517, 517518
    Υπεραστικά Λεωφορεία: 142
    Δελτίο Καιρού: 149
    Υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης: 2310379000
    Νομαρχία: 2310428536
    Δημαρχείο: 238321
    Πανεπιστήμιο: 2310996000
    Εισαγγελία: 2310520235

    SITEMAP

    ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ HOMME

    facebook twitter