ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: LIFE STYLE > CULTURE
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 17/12/2010
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση


Ο «Καρυοθραύστης» του Τσαϊκόφσκι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ο «Καρυοθραύστης» του Τσαϊκόφσκι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Του Γιώργου Βαϊλάκη

Εάν υπάρχει μία μουσική παράσταση που ανταποκρίνεται απόλυτα στο εορταστικό κλίμα των Χριστουγέννων, αυτή δεν είναι άλλη από τον «Καρυοθραύστη» του Τσαϊκόφσκι. Ετσι, κάθε άλλο παρά είναι τυχαίο που αστέρες, σολίστ και χορευτές του Θεάτρου Bolshoi και της Ακαδημίας Μπαλέτου Bolshoi παρουσιάζουν στις φετινές γιορτές -από τις 22 έως τις 29 Δεκεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- το συγκεκριμένο έργο του Π. Ι. Τσαϊκόφσκι.

Αλλωστε, ο «Καρυοθραύστης» (1892) αποτελεί μία από τις πλέον δημοφιλείς συνθέσεις του μεγάλου Ρώσου δημιουργού με το έργο να βασίζεται στη διασκευή του παραμυθιού «Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικών» του Ε. Τ. Α. Χόφμαν από τον Αλέξανδρο Δουμά. Η πρεμιέρα της παράστασης σε πρωτότυπη χορογραφία του Λεβ Ιβάνοφ δόθηκε στις 18 Δεκεμβρίου 1892 στο θέατρο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης, ενώ η πρώτη παράσταση στο εξωτερικό δόθηκε το 1934 στο Λονδίνο. Από τότε έχουν γίνει αναρίθμητες παραστάσεις σε όλο τον κόσμο, με αρκετές διασκευές στη χορογραφία, καθώς το έργο αυτό αποτελεί μία πραγματική πρόκληση για τον κάθε χορογράφο στην προσπάθειά του να δώσει τη δική του εκδοχή της ιστορίας.

Xορευτές
Το μπαλέτο, επίσης, έχει χορογραφηθεί και από δύο εκ των κορυφαίων χορευτών του εικοστού αιώνα: Από τον Ρούντολφ Νουρέγιεφ για τα Βασιλικά Μπαλέτα της Σουηδίας και τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ για το American Ballet Theater. Η υπόθεση του έργου είναι πραγματικά ονειρική: Ο μάγος Ντροσσελμάγερ διηγείται μια ιστορία για έναν πανέμορφο πρίγκιπα, έναν καρυοθραύστη και έναν μοχθηρό ποντικοβασιλιά. Είναι παραμονή Χριστουγέννων και ο δικαστής Στάλμπαουμ έχει οργανώσει μια γιορτή στο σπίτι του, ενώ τα δύο μικρά παιδιά του, η Κλάρα και ο Φριτς, ανυπομονούν να σβήσουν τα φώτα για να ανοίξουν τα δώρα τους.

Μάλιστα, ο μάγος για να τα γοητεύσει επιστρατεύει όλη την τέχνη του γεμίζοντας με χρώματα, μουσική, αρλεκίνους και ποντικάκια όλο το δωμάτιο. Την καρδιά της Κλάρας, όμως, κερδίζει ένας μικρός καρυοθραύστης, μια κούκλα-παιχνίδι, τον οποίο κανένας άλλος δεν θέλει, επειδή είναι άσχημος. Η Κλάρα τον παίρνει αγκαλιά και κοιμάται μαζί του.

Ξαφνικά, ως εκ θαύματος, ο ασχημούλης καρυοθραύστης μεταμορφώνεται σε έναν γοητευτικό πρίγκιπα και η μικρή Κλάρα σε μία πανέμορφη πριγκίπισσα, οι οποίοι μετά από ένα ταξίδι καταλήγουν στη Χώρα των Ζαχαρωτών. Εκεί, ο μάγος τούς υποδέχεται με δώρα κι εκπλήξεις και δίνει στην Κλάρα ένα μαγικό ραβδί για να κηρύξει την έναρξη της μεγάλης γιορτής που όλοι περιμένουν. Μέσα σε μία πανδαισία χρωμάτων, μουσικής και χορών η γιορτή τελειώνει, η παραμυθένια Χώρα εξαφανίζεται και η μικρή Κλάρα ξυπνά έχοντας στην αγκαλιά της τον αγαπημένο της Καρυοθραύστη.

Μπαλέτο
Σε αυτό το τρίτο και τελευταίο μπαλέτο που έγραψε ο Τσαϊκόφσκι, το οποίο ο συνθέτης ολοκλήρωσε στο τέλος της ζωής του, δεν φαίνεται καθόλου η δυστυχία που τον βασάνιζε εκείνη την εποχή: Τον Απρίλιο του 1892, όταν προσπαθούσε να τελειώσει την πρώτη πράξη, ο συνθέτης έμαθε τα δυσάρεστα νέα του θανάτου της αδελφής του. Αντιθέτως, από τη μουσική διαπνέεται μία μοναδική και ανεπανάληπτη αίσθηση αθωότητας και ξεγνοιασιάς.

Παρ' όλα αυτά, ο Ρώσος συνθέτης αρχικά δεν πίστεψε στην αξία του, όπως ο ίδιος ομολόγησε αργότερα. Ο «Καρυοθραύστης» παρουσιάστηκε μαζί με το έργο «Iolantha» (και αυτό του Τσαϊκόφσκι) και έκανε μία άκρως αποτυχημένη πρεμιέρα. Προηγουμένως, ο Τσάρος είχε τιμήσει τη γενική πρόβα με την παρουσία του, εκφράζοντας την ευχαρίστησή του με ό,τι είδε.

Ο συνθέτης σημείωσε την επόμενη ημέρα: «Ο Μεγαλειότατος ευχαριστήθηκε πολύ χτες. Ζήτησε επιμόνως να καθίσω στο θεωρείο μαζί του, γεμίζοντάς με κολακευτικά σχόλια». Αλλά το κοινό της πρεμιέρας ήταν λιγότερο ενθουσιώδες, με τους κριτικούς να εμφανίζονται ιδιαίτερα φειδωλοί στους χαρακτηρισμούς τους, διαπιστώνοντας «έλλειψη δημιουργικότητας και φαντασίας στο νέο μπαλέτο».

Υποδοχή...
Αυτή η υποδοχή στενοχώρησε, αλλά και πείσμωσε τον Τσαϊκόφσκι που έγραψε σχετικά: «Αυτό μου είναι εντελώς αδιάφορο. Εξάλλου, δεν είναι η πρώτη φορά. Γνωρίζω, όμως, ότι στο τέλος θα δικαιωθώ». Και πράγματι, τότε στην Αγία Πετρούπολη το μπαλέτο έκανε μόλις 14 παραστάσεις, ενώ πέρασαν 27 ολόκληρα χρόνια για να ανέβει στη Μόσχα, 40 χρόνια για να φτάσει στο Λονδίνο και επιπλέον μια δεκαετία για να παρουσιαστεί στις ΗΠΑ.

Σήμερα, βέβαια, δεν περνούν Χριστούγεννα χωρίς τον «Καρυοθραύστη» και τη μουσική του Τσαϊκόφσκι που έρχεται -για ακόμη μία φορά- να μας μεταδώσει κάτι από τη λεπταίσθητη ομορφιά των παιδικών ονείρων, αλλά και τις ανεξάντλητες και -εν πολλοίς- λησμονημένες δυνατότητες της φαντασίας να αναδεικνύει τις συναρπαστικές πτυχές της πραγματικότητας...

Υπόθεση
Η υπόθεση του έργου είναι πραγματικά ονειρική: Ο μάγος Ντροσσελμάγερ διηγείται μια ιστορία για έναν πανέμορφο πρίγκιπα, έναν καρυοθραύστη και έναν μοχθηρό ποντικοβασιλιά.

Γιορτή
Είναι παραμονή Χριστουγέννων και ο δικαστής Στάλμπαουμ έχει οργανώσει μια γιορτή στο σπίτι του, ενώ τα δύο μικρά παιδιά του, η Κλάρα και ο Φριτς, ανυπομονούν να σβήσουν τα φώτα για να ανοίξουν τα δώρα τους.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση pzante@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ

SITEMAP

ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ HOMME

facebook twitter