Τα πρώτα δειλά βήματα για επανεκκίνηση της οικονομίας γίνονται τη Δευτέρα 22 Μαρτίου με το άνοιγμα κομμωτηρίων και κέντρων αισθητικής, με την αγορά να έχει φτάσει στα όρια της και την κόπωση του γενικού πληθυσμού από το lockdown να είναι κάτι περισσότερο από εμφανής. Ωστόσο, το πραγματικό «στοίχημα» για την κυβέρνηση, το οικονομικό επιτελείο και τις επιχειρήσεις θα είναι η επαναλειτουργία καταστημάτων και εστίασης με το τοπίο να είναι κάτι περισσότερο από ομιχλώδες δεδομένου του υψηλού επιδημιολογικού φορτίου ανά την επικράτεια.
Η ανάγκη για επαναλειτουργία της αγοράς μπορεί να είναι εμφανής, οι αριθμοί όμως δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας και πειραματισμών, με τους αριθμούς θανάτων και διασωληνωμένων να ακολουθούν συνεχή ανοδική πορεία τα τελευταία 24ωρα.
Η μέχρι πρότινος επικρατέστερη ημερομηνία για επαναλειτουργία του λιανεμπορίου στις 29 Μαρτίου δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη, με την τρέχουσα επιδημιολογική κατάσταση και η μετάθεσή της κατά μία εβδομάδα, στις 5 Απριλίου, δεν θα πρέπει να αποκλείεται. Σε κάθε περίπτωση, πρόθεση όλων των πλευρών είναι τα καταστήματα να είναι ανοιχτά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα πριν από το Πάσχα, προκειμένου να περισωθεί οτιδήποτε μπορεί να σωθεί από τον χαμένο τζίρο των καταστημάτων.
Το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση της εστίασης, που ωστόσο με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν από τις 15 Απριλίου και αυτό σε ανοιχτούς χώρους, γεγονός που θα επιτρέπουν πλέον και οι καλές καιρικές συνθήκες της περιόδου.
Το «πράσινο φως» θα δοθεί σε κάθε περίπτωση από τους λοιμωξιολόγους σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο. Δεδομένου όμως ότι είναι επιθυμητό να υπάρχει ένα εύλογο χρονικό διάστημα ανάμεσα στα δύο ανοίγματα, μία καθυστέρηση στην επαναλειτουργία των καταστημάτων θα καθυστερήσει αντίστοιχα και το άνοιγμα της εστίασης, αν δεν σημειωθεί μία θεαματική βελτίωση της κατάστασης.
Η καθυστέρηση του ανοίγματος σε κάθε περίπτωση αδειάζει εβδομάδα την εβδομάδα τα ταμεία κράτους και επιχειρήσεων, καθώς το κόστος κάθε μήνα lockdown εκτιμάται ότι κοστίζει περί το 1,4 δισ. ευρώ σε δημόσια έσοδα, ενώ από την αγορά έχει κάνει «φτερά» τζίρος τουλάχιστον 7 δσ. ευρώ.
Σε πρώτη φάση, στην περίπτωση των καταστημάτων, sms, ραντεβού και περιορισμοί πελατών με βάση τα τετραγωνικά φαντάζουν ως το επικρατέστερο σενάριο λειτουργίας, ενώ στο τραπέζι παραμένουν ο «κόφτης» και ο περιορισμός μηνυμάτων ανά ημέρα ή άτομο. Αντίστοιχα για την εστίαση, θεωρείται βέβαιη η λειτουργία μόνο σε εξωτερικούς χώρους και με περιορισμούς, όπως συγκεκριμένο αριθμό ατόμων ανά τραπέζι, κ.λπ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!