Συνεχίζονται με αμείωτο ενδιαφέρον οι ραγδαίες εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς ολοένα και περισσότερο γίνεται αντιληπτό σε κυβερνήσεις και αναλυτές πως ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή έχει αποκτήσει ένα νέο πεδίο μάχης, όπου το Ιράν φαίνεται πως διαδραματίζει προς το παρόν ένα κρυφό και ιδιαίτερα σκληρό ρόλο, μιας και οι επιθέσεις των Χούθι έχουν «παραλύσει» την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με τους ειδικούς να κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου.
Στο ίδιο μήκος κύματος ενδέχεται να υπάρξει νέο κύμα πληθωρισμού σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή για την παγκόσμια οικονομία, τη στιγμή που η Ε.Ε και οι ΗΠΑ είχαν αρχίσει να μετριάζουν μέσω της Fed και της ΕΚΤ τα αρνητικά απότοκα του πληθωρισμού, και με δηλώσεις υψηλών αξιωματούχων τους έσπευδαν όλο το προηγούμενο διάστημα να ηρεμήσουν τις αρνητικές προβλέψεις περί ανώμαλης οικονομικής προσγείωσης.
Τζεντιλόνι (ΕΕ) για Ερυθρά Θάλασσα: Πιθανές επιπτώσεις στον πληθωρισμό τις επόμενες εβδομάδες
Η αυξανόμενη ανησυχία που προκαλούν οι γεωπολιτικές εντάσεις, κυρίως στη Μέση Ανατολή και στην Ερυθρά Θάλασσα, απασχόλησαν τους Υπουργούς Οικονομικών της ΕΕ που συνεδρίασαν σήμερα (16.1.2024) στις Βρυξέλλες.
Μάλιστα, προσερχόμενος στο Συμβούλιο, ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Βάλντις Ντομπρόβσκις ρωτήθηκε σχετικά με την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και απάντησε ότι παρακολουθούνται οι επιπτώσεις, κυρίως στις τιμές της ενέργειας. «Παρακολουθούμε αυτή την κατάσταση πολύ στενά. Μόλις βγαίνουμε από ένα ενεργειακό σοκ. Η ΕΕ έχει κάνει πολλά για να ενισχύσει την ανθεκτικότητά της από άποψη ενέργειας και να μειώσει τις εξαρτήσεις της σε αυτόν τον τομέα και έχουμε στα χέρια μας εργαλεία όπως το REPOWER EU».
Σχετικά με το ίδιο θέμα, ο Επίτροπος Οικονομίας, Πάολο Τζεντιλόνι είχε δηλώσει λίγο πριν τη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup ότι οι επιθέσεις των Χούθι κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, προς το παρόν δεν έχουν δείξει τις συνέπειές τους στην ενέργεια και στον πληθωρισμό, αλλά «είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το παρακολουθούμε πολύ στενά».
«Δεν θα πρέπει να υποτιμηθούν αυτές οι γεωπολιτικές εντάσεις. Προς το παρόν δεν υπάρχουν επιπτώσεις, αλλά θα μπορούσαν να προκύψουν τις επόμενες εβδομάδες στις τιμές της ενέργειας και στον πληθωρισμό», παραδέχτηκε ο Π. Τζεντιλόνι.
WSJ: Τα δεξαμενόπλοια της Shell δεν θα περνούν στο εξής από την Ερυθρά Θάλασσα
Ως εξέλιξη έκτακτης στιγμής έγινε δεκτή από τα παγκόσμια ειδησογραφικά πρακτορεία, η είδηση πως τα δεξαμενόπλοια της πετρελαϊκής εταιρείας Shell δεν θα περνούν, μέχρι νεωτέρας, από την Ερυθρά Θάλασσα λόγω της απειλής που υφίσταται από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης. Η είδηση έσκασε σαν βόμβα και μεταδόθηκε από την έγκυρη οικονομική εφημερίδα Wall Street Journal,
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο όμιλος έλαβε αυτήν την απόφαση την περασμένη εβδομάδα, λόγω της απειλής για τα πληρώματα και του κινδύνου πρόκλησης πετρελαιοκηλίδας, στην περίπτωση κάποιο τάνκερ δεχτεί επίθεση.
Ένας εκπρόσωπος της Shell που ρωτήθηκε για το θέμα από το Γαλλικό Πρακτορείο, αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο.
Να σημειωθεί πως από τα τέλη Νοεμβρίου περίπου 30 πλοία έχουν δεχτεί επίθεση από τους Χούθι στην περιοχή αυτήν. Τις τελευταίες ημέρες, οι Υεμενίτες αντάρτες που στηρίζονται από το Ιράν πολλαπλασίασαν τις επιθέσεις τους εναντίον πλοίων που θεωρούν ότι σχετίζονται με το Ισραήλ, αναγκάζοντας πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν την Ερυθρά και να επιλέγουν μακρύτερες διαδρομές, κάνοντας το γύρο της Αφρικής, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος μεταφοράς.
Δύο πετρελαϊκές εταιρείες, οι BP και QatarEnergy καθώς και ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk έχουν πάρει παρόμοιες αποφάσεις.
Ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπεν Αμπντουλραχμάν αλ Θάνι, από το Νταβός όπου βρίσκεται, εκτίμησε ότι η κλιμάκωση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει επιπτώσεις στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). «Υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές αλλά (…) είναι λιγότερο αποτελεσματικές» από αυτήν που ακολουθείται σήμερα, μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, είπε ο αλ Θάνι, η χώρα του οποίου είναι ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς LNG παγκοσμίως.
Εναλλακτικές διαδρομές
Εναλλακτικές διαδρομές, εάν κλιμακωθεί περαιτέρω η κρίση, αναζητά και ο ρωσικός όμιλος πετρελαιοφόρων Sovcomflot, όπως μετέδωσε το πρακτορείο TASS. Η εταιρεία εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τη θαλάσσια οδό της Ερυθράς, όμως «λόγω της κλιμάκωσης των εχθροπραξιών στην περιοχή, είναι επί του παρόντος αδύνατον να προβλέψουμε» εάν τα τάνκερ της θα συνεχίσουν να περνούν από εκεί.
«Η εταιρεία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και αποτιμά τους κινδύνους. Εάν χρειαστεί, θα αναζητηθούν εναλλακτικές διαδρομές για τα πλοία», πρόσθεσε το πρακτορείο.
Η Ρωσία καταδίκασε τα στρατιωτικά πλήγματα των ΗΠΑ και της Βρετανίας στην Υεμένη, τα οποία σύμφωνα με τη Μόσχα ισοδυναμούν με ένα ανεύθυνο εγχείρημα το οποίο μπορεί να προκαλέσει χάος σε όλη τη Μέση Ανατολή.
Το Κατάρ σταματά τις μεταφορές LNG λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα
Στο «χορό» των καθυστερήσεων LNG μπαίνει και το Κατάρ, καθώς τουλάχιστον πέντε πλοία που μετέφεραν υγροποιημένο φυσικό αέριο από το Κατάρ – τρία εκ των οποίων φορτωμένα με LNG με προορισμό την Ευρώπη – διέκοψαν το ταξίδι τους.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Κατάρ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στον κόσμο, με τις ΗΠΑ να είναι πρώτες. Παράλληλα, πέρυσι εξήγαγε περισσότερους από 75 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου αερίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του LSEG, αν και το μεγαλύτερο μέρος τους πήγε στην Ασία. Η Γηραιά Ήπειρος έλαβε περίπου 14 εκατομμύρια τόνους.
Η QatarEnergy δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει επίσημα την αναστολή της μεταφοράς LNG, αλλά από τα συστήματα παρακολούθησης της ναυτικής κυκλοφορίας φαίνεται ξεκάθαρο ότι τα σκάφη μεταφοράς υγροποιημένου αερίου από το Εμιράτο είναι σε κατάσταση αναμονής.
Πιθανές επιπτώσεις
Η κατάσταση αυτή μακροπρόθεσμα απειλεί να θέσει σε κίνδυνο τη διαθεσιμότητα του LNG και να αναζωπυρώσει τις τιμές, αλλά προς το παρόν το φυσικό αέριο ξεκίνησε την εβδομάδα με πτώση της τάξης του 5% και διαπραγματεύεται λίγο πάνω από 30 ευρώ ανά μεγαβατώρα στο TTF του Άμστερνταμ, κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του περασμένου Αυγούστου.
Οι ναυτιλιακές επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα διακόπτουν την παραγωγή της Tesla και της Volvo στην Ευρώπη
Η Tesla και η Volvo Car, που ανήκει στην Geely, σταματούν προσωρινά την παραγωγή στην Ευρώπη λόγω ελλείψεων εξαρτημάτων που προκύπτουν από τις επιθέσεις στη ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα, τονίζει το Reuters.
Οι καθυστερήσεις στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, που προκαλούνται από επιθέσεις από μαχητές Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν, έχουν προκαλέσει την Tesla να αναστείλει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής στο γερμανικό εργοστάσιό της από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου.
Η αυτοκινητοβιομηχανία, της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος είναι ο Έλον Μασκ, είπε ότι η παύση θα μπορούσε να οδηγήσει σε μη κατασκευή περίπου 5.000 έως 7.000 αυτοκινήτων.
Μείωση κατά 60%
Έκθεση του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου διαπίστωσε ότι ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που ταξιδεύουν καθημερινά μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκε κατά 60% από 500.000 τον Νοέμβριο σε 200.000 τον περασμένο μήνα.
Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, η οποία δίνει στα πλοία πρόσβαση στη Διώρυγα του Σουέζ, αντιπροσωπεύει περίπου το 12% της παγκόσμιας θαλάσσιας κυκλοφορίας. Η ένταση κλιμακώθηκε την Πέμπτη όταν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο εξαπέλυσαν αεροπορικές και πυραυλικές επιδρομές σε περιοχές της Υεμένης που ελέγχονται από τους Χούτι με στόχο να σταματήσουν τις επιθέσεις σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι εξαπέλυσαν πλήγματα σε περισσότερους από 60 στόχους σε 16 θέσεις μαχητών Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν, συμπεριλαμβανομένων κόμβων διοίκησης και ελέγχου, αποθήκες πυρομαχικών, συστημάτων εκτόξευσης, εγκαταστάσεις παραγωγής και συστήματα ραντάρ αεράμυνας.
Η στρατιωτική απάντηση ακολούθησε επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος και πυραυλική επίθεση των Χούθι με στόχο έναν στόλο αμερικανικών και βρετανικών πολεμικών πλοίων στη νότια Ερυθρά Θάλασσα.
Ερυθρά Θάλασσα: Αναστολή παραγωγής σε εργοστάσιο στην Ουγγαρία- Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα
Τουλάχιστον έξι ακόμη τάνκερ απέφυγαν χθες Δευτέρα τη διέλευσή τους από την Ερυθρά Θάλασσα, ανεβάζοντας τον αριθμό τους σε 15 από την Παρασκευή, όταν οι ΗΠΑ και η Βρετανία έκαναν αεροπορικές επιθέσεις κατά των ανταρτών Χούθι στην Υεμένη.
Τα στοιχεία αυτά αναφέρει το Bloomberg, σημειώνοντας ότι προηγουμένως την Ερυθρά Θάλασσα απέφευγαν κυρίως πλοία με εμπορευματοκιβώτια.
Σήμερα, εξ άλλου, μετά την επίθεση που, σύμφωνα με το βρετανικό ναυτικό, δέχθηκε πλοίο με πύραυλο από την Υεμένη, το Κατάρ σταμάτησε τουλάχιστον τέσσερα LNG τάνκερ από την Ερυθρά Θάλασσα.
Συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούθι
Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν προχθές το βράδυ ότι μαχητικό αεροσκάφος τους κατέρριψε πύραυλο που εκτόξευσαν οι Χούθι κατά αμερικανικού καταδρομικού.
Η αστάθεια αυτή έχει ήδη επηρεάσει τις εφοδιαστικές αλυσίδας με την αυτοκινητοβιομηχανία Suzuki να ανακοινώσει ότι θα αναστείλει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στην Ουγγαρία από τις 15 έως τις 21 Ιανουαρίου καθώς οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν καθυστερήσει την άφιξη των μηχανών από την Ιαπωνία.
Οι Χούθι δήλωσαν από την πλευρά τους ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ και θα απαντήσουν με ισχύ στις εναντίον τους επιθέσεις.
Η Βρετανία δήλωσε ότι δεν επιθυμεί να αναμειχθεί στη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά ότι είναι δεσμευμένη στην προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας. «Ας περιμένουμε να δούμε τι θα συμβεί», είπε ο Βρετανός υπουργός Αμυνας, Γκαντ Σαπς, αναφορικά με πιθανές νέες επιθέσεις.
Η Κίνα ανησυχεί επίσης σχετικά με τις συνέπειες για τα μεγάλα εμπορικά συμφέροντά της που συνδέονται με τη διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ.
Πτώση των τιμών φυσικού αερίου και LNG
Η πολύ μακρύτερη εναλλακτική διαδρομή, μέσω της Νότιας Αφρικής, την οποία επέλεξαν πολλές εταιρείες για τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Ασία στην Ευρώπη μπορεί να αυξήσει κατά εννιά ημέρες τον χρόνο του ταξιδιού που διαρκεί κανονικά 18 ημέρες. Περίπου το 12% των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών περνά από τη διώρυγα του Σουέζ.
Παρά τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα, πάντως, η τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη (TTF) για τον Φεβρουάριο μειώθηκε κατά 1,94 ευρώ στα 29,66 ευρώ ανά μεγαβατώρα χθες το απόγευμα.
Οι τιμές spot μειώθηκαν σε χαμηλό 7 μηνών, στα 10,10 δολάρια ανά βρετανική θερμική μονάδα (mmBtu) την Παρασκευή λόγω των υψηλών αποθεμάτων στην Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία.
Οι τιμές του πετρελαίου μειώθηκαν πάνω από 1% καθώς η περιορισμένη επίπτωση στην παραγωγή αργού από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή οδήγησε στην αποκόμιση κερδών μετά την άνοδο των τιμών την περασμένη εβδομάδα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!