Οι Ελληνες εφοπλιστές εγκαταλείπουν το εμπόριο ρωσικού αργού μετά την κλιμάκωση των αμερικανικών κυρώσεων που στοχεύουν στις ναυτιλιακές εταιρείες και τους traders που διακινούν ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, ενώ στην κατεύθυνση αυτή έπαιξαν πιθανόν ρόλο και οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο αριθμός των τάνκερ ελληνικής ιδιοκτησίας που μεταφέρουν ρωσικό αργό μειώθηκε σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg, από περισσότερα από 40 τον Μάιο και περίπου 20 κατά το μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του περασμένου έτους.
Η έξοδος έρχεται μετά τις επιστολές από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ προς τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων, με τις οποίες τους ζητούσε να εξηγήσουν τι έκαναν για να συμμορφωθούν με το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι που είχε επιβάλει η G7 για την πώληση ρωσικού αργού. Στελέχη δύο εταιρειών με έδρα την Αθήνα δήλωσαν λίγο αργότερα ότι βαδίζουν προσεκτικά, ενώ αξιολογούν την κατάσταση.
Οι ειδοποιήσεις εστάλησαν τον Νοέμβριο σε εταιρείες περίπου δώδεκα χωρών και ακολούθησε η επιβολή κυρώσεων σε εταιρείες που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο και σε πλοιοκτήτες που το μεταφέρουν.
Σταμάτησε η μεταφορά από λιμάνια του Ειρηνικού
Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί εντελώς από το εμπόριο του ρωσικού αργού που φορτώνεται στα τερματικά της χώρας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Οι ποιότητες αυτές, κυρίως η ESPO και η Sokol, εμπορεύονται με υψηλότερη τιμή σε σχέση με τη βασική ρωσική ποικιλία, Urals, πολύ πάνω από το πλαφόν των 60 δολαρίων.
Οι δυτικές εταιρείες που εμπλέκονται στην αγορά ή τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου πρέπει να έχουν τεκμηριωμένες βεβαιώσεις ότι τηρείται το πλαφόν.
Τα στοιχεία τιμών που παρέχονται από την Argus Media δείχνουν ότι το ESPO διαπραγματεύεται σε τιμές περίπου 13 δολάρια το βαρέλι πάνω από το πλαφόν κατά τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του 2024. Το Urals που φορτώθηκε σε τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική ήταν περίπου 1 δολάριο το βαρέλι πάνω από το πλαφόν.
Με την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς της, λόγω του εμπάργκο που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία αγόραζε σχεδόν το σύνολο των 1,6 εκατ. βαρελιών αργού που μεταφέρονταν ημερησίως από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής, η Μόσχα έχει αναγκαστεί να βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγοραστές στην Κίνα, την Ινδία και, σε μικρότερο βαθμό, την Τουρκία. Αυτό συνεπάγεται πολύ μεγαλύτερα ταξίδια και πολύ περισσότερα πλοία.
Οι επιθέσεις των Χούθι
Η παράδοση του ρωσικού πετρελαίου έχει γίνει πιο περίπλοκη λόγω των επιθέσεων κατά πλοίων στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης. Όλο το ρωσικό αργό πετρέλαιο που αποστέλλεται από δυτικά λιμάνια στην Ινδία και την Κίνα έχει ακολουθήσει αυτή τη δύσκολη διαδρομή και τουλάχιστον ένα δεξαμενόπλοιο έχει χτυπηθεί, παρά τις διαβεβαιώσεις των Χούθι ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία θα ήταν ασφαλή.
Κανένα δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει ρωσικό αργό δεν έχει ακόμη αλλάξει πορεία για να αποφύγει την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων του Bloomberg. Αυτό ισχύει τόσο για τα πλοία που ανήκουν στην κρατικά ελεγχόμενη ρωσική εταιρεία Sovcomflot PJSC όσο και για τα πλοία που αποτελούν τον σκιώδη στόλο, ο οποίος δημιουργήθηκε για να βοηθήσει τη Μόσχα να αποφύγει τους δυτικούς περιορισμούς στις μεταφορές πετρελαίου της.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!