Τουρισμός: Τα ξενοδοχεία 12μηνης διάρκειας δεν ακολούθησαν το... πάρτι - Σε τι ελπίζουν

Το μεγάλο στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό φαίνεται να κερδίζεται. Τα έσοδα στην χειρότερη περίπτωση θα ξεπεράσουν τα 10 δισ. και στην καλύτερη θα αγγίξουν ή και θα φτάσουν τα 12 δισ., ωστόσο, το επόμενο μεγάλο ζητούμενο είναι τι θα συμβεί με τα ξενοδοχεία της 12μηνης λειτουργίας και κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.

Προ της πανδημίας τα ξενοδοχεία της Αθήνας γνώριζαν ημέρες δόξας και σε κάποιες περιπτώσεις το να βρει κάποιος σε περιόδους αιχμής δωμάτιο, ήταν μάλλον ένα εξαιρετικά δύσκολο κομμάτι.

Σήμερα, όμως, οι προοπτικές δεν είναι ευοίωνες. Κι αυτό διότι πολλά επαγγελματικά ταξίδια έχουν ματαιωθεί και αντικατασταθεί από τηλεδιασκέψεις, ενώ η δεξαμενή παλαιότερων εποχών για τα ξενοδοχεία, κυρίως της Αθήνας, ήταν τα συνέδρια, κάτι που σήμερα δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο.

Τουρισμός: Για «ταξιδιωτικό θαύμα» μιλά το δίκτυο RND - Νικητής της σεζόν η Ελλάδα

Τουρισμός: Εσοδα που αγγίζουν τα 11 δισ. ευρώ «δείχνουν» οι μέχρι σήμερα επιδόσεις

Τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας σε κάποιους προορισμούς συγκαταλέγονται στους μεγάλους χαμένους της πανδημίας. Κι αυτό διότι σε πολλές περιπτώσεις ενώ ήταν αναγκασμένα να λειτουργούν, εντούτοις η κίνηση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη, με αποτέλεσμα να παράγονται ζημιές.

Στην Ελλάδα εκτιμάται ότι λειτουργούν σε 12μηνη βάση περίπου 1.500 ξενοδοχεία, τα οποία εκτός από τις αστικές περιοχές και τις επαρχιακές πόλεις, πολλά βρίσκονται και σε χειμερινούς προορισμούς. Μέχρι στιγμής τα εν λόγω ξενοδοχεία κινούνται με χαμηλούς ρυθμούς.

Ανάκαμψη με αργούς ρυθμούς 

Τα επαγγελματικά ταξίδια, που ήταν το οξυγόνο για τα ξενοδοχεία των πόλεων, δεν δείχνουν να ανακάμπτουν με ταχείς ρυθμούς. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Morgan Stanley, οι virtual, οι εξ αποστάσεως συναντήσεις, θα αντικαταστήσουν το 2022 περίπου το 27% του όγκου των επαγγελματικών ταξιδιών, τάση που εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και το 2023.

«Η πορεία των ξενοδοχείων που βρίσκονται στις πόλεις εξαρτάται άρρηκτα από την ανάκαμψη των επαγγελματικών ταξιδιών, του city break και του συνεδριακού τουρισμού. Τα εταιρικά ταξίδια και τα συνέδρια αποτελούν ακόμη ένα ερωτηματικό, ωστόσο, ζήτηση φαίνεται ότι υπάρχει και καταγράφουμε μια σταδιακή ανάκαμψη», εξηγούν παράγοντες της αγοράς.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 68% των Ευρωπαίων σκοπεύει να ταξιδέψει μέχρι τον Ιανουάριο του 2022, με τη συντριπτική πλειονότητα (71,7%) να προγραμματίζει ένα ταξίδι αναψυχής. Βάσει των ευρημάτων, μόνο το 6,2% σχεδιάζει κάποιο επαγγελματικό ταξίδι.

Τους αργούς ρυθμούς ανάκαμψης που ακολουθεί η αγορά των επαγγελματικών ταξιδιών αποτυπώνει και το τελευταίο report της Παγκόσμιας Ενωσης Επαγγελματικών Ταξιδιών (Global Business Travel Association-GBTA), με τη μετάλλαξη «Δέλτα» να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πορεία του συγκεκριμένου κλάδου.

Συγκεκριμένα, οι παραλλαγές της νόσου COVID-19 «φρενάρουν» την επαναφορά τόσο των εγχώριων όσο και των διεθνών επαγγελματικών ταξιδιών. Με βάση τα στοιχεία, τα μη απαραίτητα επαγγελματικά ταξίδια στο εσωτερικό μιας χώρας επιτρέπονται σε μεγαλύτερο βαθμό (61%) σε σχέση με τα μη απαραίτητα διεθνή επαγγελματικά ταξίδια (34%).

Καθυστερεί η επανέναρξη των ταξιδιών

Είναι χαρακτηριστικό ότι 8 στους 10 ερωτηθέντες αναφέρουν ότι η εταιρεία στην οποία εργάζονται (η οποία σπάνια επιτρέπει ταξίδια) είναι πιθανό να καθυστερήσει την επανέναρξη των μη απαραίτητων εγχώριων (81%) και διεθνών (80%) ταξιδιών εξαιτίας των μεταλλάξεων. Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς παρατηρούν ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι εκείνες που θα πρωτοστατήσουν στην επαναφορά των επαγγελματικών ταξιδιών μετά την πανδημία του κορονοϊού.

Μικρή είναι και η κινητικότητα που καταγράφει ο «τουρισμός πόλεων», το city break, με τους ταξιδιώτες να αποφεύγουν ακόμη να επισκεφθούν τα αστικά κέντρα για εξορμήσεις. Σύμφωνα με την έρευνα «Monitoring Sentiment for Domestic and Intra-European Travel - Wave 8», που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών, όσοι Ευρωπαίοι επιλέγουν τα ταξιδέψουν μέσα στους επόμενους μήνες, μέχρι τον Ιανουάριο του 2022, για αναψυχή προτιμούν το κλασικό μοντέλο «ήλιος-θάλασσα» (22,6%), μία εξόρμηση σε κάποιο παραθαλάσσιο θέρετρο (15,1%) ή κάποια απόδραση στη φύση (13,2%), με τα ταξίδια σε κάποια πόλη (city break) να βρίσκονται στην τέταρτη θέση των επιλογών τους με ποσοστό 13%.

Μεγάλες είναι, την ίδια στιγμή, οι απώλειες που καταγράφονται στον κλάδο του συνεδριακού τουρισμού, καθώς εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης η συντριπτική πλειονότητα των συνεδρίων το τελευταίο διάστημα είτε αναβλήθηκε, είτε πραγματοποιήθηκε υβριδικά, όταν επετράπη, είτε ακυρώθηκε. Είναι ενδεικτικό ότι, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO), πέρυσι χάθηκε πάνω από το 70% του ετήσιου κύκλου εργασιών του συνεδριακού τουρισμού.

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς