Ανησυχία για το ενδεχόμενο να κλείσουν τα στενά του Ορμούζ, στον Περσικό Κόλπο, σε περίπτωση περαιτέρω κλιμάκωσης του πολέμου Ισραήλ - Ιράν εκφράζουν διεθνείς ναυτιλιακές οργανώσεις. Η ανησυχία αυτή έχει οδηγήσει σήμερα σε άλμα των τιμών πετρελαίου, με προοπτική περαιτέρω εκτίναξής τους αν υλοποιηθεί αυτό το ενδεχόμενο,
Οποιαδήποτε σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν θα οδηγούσε πιθανόν στο κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ για τη ναυτιλία, δήλωσε ο Γιάκομπ Λάρσεν, επικεφαλής ασφάλειας της BIMCO (Baltic and International Maritime Council), μίας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές ενώσεις, όπως μετέδωσε το Lloyds'.
«Αν και το πιο πιθανό σενάριο μπορεί να μην έχει άμεσο αντίκτυπο στη ναυτιλία, οποιαδήποτε επίθεση έχει την προοπτική να κλιμακωθεί και να επηρεάσει τη ναυτιλία, καθώς και να εμπλέξει τις στρατιωτικές δυνάμεις άλλων χωρών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ.
Μια πλήρης ένοπλη σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ/των ΗΠΑ και του Ιράν θα οδηγούσε σίγουρα στο κλείσιμο των Στενών, τουλάχιστον για ένα χρονικό διάστημα, και στην εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου», πρόσθεσε, καθώς από τα Στενά διέρχεται το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου.
Σε μία τέτοια περίπτωση, η τιμή του αργού θα ξεπερνούσε τα 120 δολάρια, σύμφωνα με την JP Morgan. Σήμερα, η τιμή του μπρεντ αυξήθηκε έως και 11%, ενώ μετά τις 12:00 σημείωνε άνοδο 7% στα 74 δολάρια.
Αλμα 4,4% για το φυσικό αέριο
Παράλληλα, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έκαναν άλμα μετά την επίθεση με πυραύλους του Ισραήλ κατά του Ιράν, προκαλώντας φόβους για μια ευρύτερη σύρραξη σε μια περιοχή που είναι ζωτικής σημασίας για τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό.
Τα συμβόλαια για παράδοση τον Ιούλιο (TTF) σημείωσαν άνοδο έως και 5,7%, την υψηλότερη σε διάστημα άνω των πέντε εβδομάδων. Στις 11:40 σημείωναν άνοδο 4,4% στα 37,8 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Αν και η Τεχεράνη είχε απειλήσει συχνά σε περιόδους γεωπολιτικών συγκρούσεων ότι θα έκλεινε τα στενά, δεν το έχει κάνει έως τώρα. Η φυσική παράδοση του LNG δεν φαίνεται να επηρεάζεται προς το παρόν, αλλά ενδέχεται να αντιμετωπίσει καθυστερήσεις εάν τα πλοία αρχίσουν να αποφεύγουν τα στενά.
«Ο κίνδυνος για τις αγορές ενέργειας έγκειται σε μια ευρύτερη περιφερειακή κλιμάκωση που θα εμπλέκει σημαντικούς προμηθευτές αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου», δήλωσε η στρατηγική αναλύτρια της Rabobank για θέματα ενέργειας. Το Κατάρ, το Ομάν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν περίπου 98 εκατ. τόνους εξαγωγικής ικανότητας LNG που αντιστοιχεί στο 18% της παγκόσμιας προσφοράς, πρόσθεσε.
Η ευρωπαϊκή ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει αυξηθεί από τότε που έχασε το μεγαλύτερο μέρος της προμήθειας από τη Ρωσία μέσω αγωγών. Η σταθερή ροή LNG θα είναι ζωτικής σημασίας τους επόμενους μήνες, καθώς η ΕΕ αναπληρώνει τα αποθέματα στις αποθήκες της πριν από το χειμώνα.
Ο ρόλος του Κατάρ
Το Κατάρ είναι ένας από τους τρεις μεγαλύτερους προμηθευτές LNG και οποιαδήποτε διακοπή των εξαγωγών του θα μπορούσε να εκτοξεύσει την τιμή του φυσικού αερίου πάνω από τα 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα στο «χειρότερο σενάριο», δήλωσε η αναλύτρια της Rabobank. Ενώ η Ευρώπη προμηθεύεται το μεγαλύτερο μέρος του υγροποιημένου καυσίμου της από τις ΗΠΑ, «η απώλεια ακόμη και μιας μικρής ποσότητας εφοδιασμού αποτελεί παράγοντα αύξησης των τιμών», πρόσθεσε.