Νέα
  • ΓΔ: 1411.49 -0.37%
  • Τζίρος: 78,85 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΑΓΟΡΕΣ

Πετρέλαιο: Η Κίνα επέφερε «πετσόκομμα» στις προβλέψεις ζήτησης από τον ΟΠΕΚ - Πώς θα επηρεαστούν τα καύσιμα στην Ελλάδα

Η αγορά του πετρελαίου βρέθηκε αντιμέτωπη με νέες πιέσεις καθώς ο ΟΠΕΚ (Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών) αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις για την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου για το 2024.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΠΕΚ, η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να φτάσει τα 2,11 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, έναντι της προηγούμενης πρόβλεψης των 2,25 εκατ. βαρελιών, κυρίως λόγω της υποτονικής ζήτησης από την Κίνα και άλλες αναδυόμενες αγορές.

Υποχώρησαν τα futures

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αργού πετρελαίου των ΗΠΑ την Τρίτη υποχώρησαν περισσότερο από 1%, χάνοντας τα κέρδη από την προηγούμενη συνεδρίαση καθώς ο ΟΠΕΚ μείωσε τις προβλέψεις του για τη ζήτηση για δεύτερη φορά μέσα σε δύο μήνες.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο  ΟΠΕΚ είχε μειώσει τις προοπτικές ζήτησης τον Αύγουστο λόγω της μείωσης της κατανάλωσης στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο.

Η αδύναμη Κίνα

Η επιβράδυνση στην κινεζική οικονομία, ειδικά στον τομέα των ακινήτων και στη ζήτηση για ντίζελ, έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στη μείωση των προσδοκιών​.

Συγκεκριμένα, η αδυναμία ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα επηρεάζει σημαντικά τις αποφάσεις του OPEC για περικοπή παραγωγής, καθώς η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου παγκοσμίως.

Όταν η ζήτηση στην Κίνα υποχωρεί, αυτό δημιουργεί πίεση στις τιμές του πετρελαίου, καθώς μειώνεται η παγκόσμια ζήτηση και αυξάνονται τα αποθέματα.

Οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες που είναι μέλη του OPEC βασίζονται σε υψηλές τιμές για να διατηρήσουν τα οικονομικά τους και να χρηματοδοτήσουν τις εσωτερικές τους πολιτικές και προγράμματα ανάπτυξης.

Για να αντισταθμίσουν τη μείωση της ζήτησης από την Κίνα και να αποφύγουν την κατάρρευση των τιμών, ο OPEC συχνά επιλέγει να μειώσει την παραγωγή του. Αυτή η κίνηση μειώνει την προσφορά πετρελαίου στην αγορά, συμβάλλοντας στην υποστήριξη ή και στην αύξηση των τιμών.

Οι περικοπές αυτές είναι στρατηγικής σημασίας, καθώς ο OPEC προσπαθεί να εξισορροπήσει την προσφορά και τη ζήτηση σε διεθνές επίπεδο, με βάση τις προβλέψεις για την κατανάλωση σε μεγάλες οικονομίες όπως η Κίνα.

Επιπλέον, η αβεβαιότητα για την κινεζική οικονομία και η αργή ανάκαμψη από την πανδημία καθιστούν τις αποφάσεις για περικοπές ακόμη πιο κρίσιμες για τη σταθεροποίηση των αγορών πετρελαίου και τη διατήρηση της κερδοφορίας των πετρελαιοπαραγωγών χωρών.

Αισιόδοξος ο ΟΠΕΚ

Να σημειωθεί πως οι τιμές του πετρελαίου συνεχίζουν να επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, όπως οι κερδοσκοπικές πωλήσεις, η χαλάρωση των γεωπολιτικών κινδύνων και η αβεβαιότητα γύρω από τις οικονομικές προοπτικές των ΗΠΑ.

Οι ανησυχίες για την ύφεση και την αύξηση των επιτοκίων στις ΗΠΑ, καθώς και η αργή έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου μεταφορών, συνέβαλαν στην υποχώρηση των τιμών του αργού, οι οποίες πρόσφατα πλησίασαν τα 75 δολάρια ανά βαρέλι​.

Παρά την αβεβαιότητα, ο ΟΠΕΚ παραμένει αισιόδοξος για την συνολική ζήτηση πετρελαίου το 2024, τονίζοντας ότι παραμένει πάνω από τον ιστορικό μέσο όρο πριν από την πανδημία του 2019, όταν η ζήτηση ήταν περίπου 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Παράλληλα, οι παραγωγικές χώρες του ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, συνεχίζουν να διατηρούν τις περικοπές παραγωγής που έχουν θεσπιστεί από το 2022, με στόχο τη στήριξη των τιμών. Ωστόσο, παραμένει ανοιχτό το ερώτημα εάν οι περικοπές αυτές θα αρχίσουν να χαλαρώνουν από τον Οκτώβριο​.

Τέλος, οι προοπτικές της αγοράς για το 2024 φαίνεται να διίστανται, με τον ΟΠΕΚ να διατηρεί μια σχετικά αισιόδοξη στάση σε σύγκριση με άλλους οργανισμούς όπως ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA), που προβλέπει μικρότερη αύξηση της ζήτησης κατά περίπου 970.000 βαρέλια την ημέρα.

Αυτή η διαφορά οφείλεται κυρίως στην αβεβαιότητα γύρω από την ενεργειακή μετάβαση και την αυξημένη έμφαση σε καθαρότερες πηγές ενέργειας.

Οι επιπτώσεις στην ελληνική αγορά

Οι επιπτώσεις της αναθεωρημένης πρόβλεψης του ΟΠΕΚ για τη ζήτηση πετρελαίου το 2024 ενδέχεται να επηρεάσουν και την ελληνική αγορά καυσίμων, καθώς η Ελλάδα, ως εισαγωγέας πετρελαίου, εξαρτάται άμεσα από τις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου.

Παράγοντες όπως η πτώση των τιμών λόγω μειωμένης ζήτησης από την Κίνα και η αβεβαιότητα για την οικονομία των ΗΠΑ επηρεάζουν την τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα, επηρεάζοντας το κόστος παραγωγής και μεταφοράς, αλλά και τις τιμές των προϊόντων στην εγχώρια αγορά​.

Οι αυξομειώσεις στις τιμές του πετρελαίου έχουν άμεσο αντίκτυπο στο κόστος των καυσίμων, επηρεάζοντας σημαντικά κλάδους όπως οι μεταφορές, η γεωργία και η ναυτιλία.

Στην Ελλάδα, η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της οικονομίας και είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στις διακυμάνσεις των τιμών καυσίμων.

Παράλληλα, οποιαδήποτε άνοδος στις τιμές της ενέργειας επηρεάζει και το κόστος ηλεκτροδότησης, καθώς η παραγωγή ενέργειας εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πετρέλαιο.

Επιπλέον, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων ενδέχεται να εντείνουν τον πληθωρισμό, κάτι που ήδη απασχολεί την ελληνική οικονομία, ενώ δε θα πρέπει να λησμονηθεί και το γεγονός πως οι αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας θα μπορούσαν να επιβαρύνουν το κόστος διαβίωσης και τις επιχειρήσεις, επηρεάζοντας την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και τις επενδύσεις​.

Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα και πώς θα επηρεαστούν

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης κινείται στα 1,778 και του diesel κίνησης στα 1,555  που σημαίνει πως είναι εμφανώς μειωμένες σε σχέσυ με τιες αντίστοιχες ένα έτος πριν.

Παράληλα, παράγοντες της αγοράς θεωρούν πως είναι πιθανόν οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα να επηρεαστούν από τη μείωση των προβλέψεων του ΟΠΕΚ για τη ζήτηση πετρελαίου, όμως δεν είναι μόνο ο ΟΠΕΚ στο παιχνίδι, καθώς υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι, όπως η παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα και οι έντονες γεωπολιτικές εξελίξεις σε Ουκρανία και Ισραήλ.

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τις τιμές καυσίμων

Οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές των Καυσίμων είναι οι συναλλαγματικές Ισοτιμίες, καθώς το πετρέλαιο διαπραγματεύεται σε δολάρια, η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου επηρεάζει άμεσα το κόστος εισαγωγής καυσίμων στην Ελλάδα, ενώ εάν το ευρώ εξασθενήσει έναντι του δολαρίου, οι τιμές των καυσίμων ενδέχεται να αυξηθούν.

Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί και στους φόρους και δασμούς, μιας και στην Ελλάδα, η φορολογία αποτελεί μεγάλο ποσοστό της τελικής τιμής των καυσίμων. Έτσι, ακόμα και αν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου πέσουν, οι υψηλοί φόροι μπορεί να διατηρήσουν τις τιμές σταθερές ή και να τις αυξήσουν, εάν υπάρξει νέα φορολογική επιβάρυνση.

Επιπροσθέτως, στο κάδρο μπαίνουν και τα μεταφορικά κόστη και ο ανεφοδιασμός μιας και οι αλλαγές στο κόστος μεταφοράς πετρελαίου επηρεάζουν το κόστος των καυσίμων. Επιπλέον, διαταραχές στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, όπως κυκλώνες ή γεωπολιτικές εντάσεις, μπορούν να επηρεάσουν την τιμή του αργού πετρελαίου και, κατ’ επέκταση, των καυσίμων.

Τέλος, ο παράγοντας της αυξημένης ζήτησης καυσίμων και αυτό διότι παρά την αργή ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης, σε χώρες όπως η Ελλάδα η τουριστική κίνηση μπορεί να αυξήσει τη ζήτηση για καύσιμα. Ειδικά κατά τη θερινή περίοδο, οι αυξημένες μετακινήσεις και η ζήτηση ενέργειας μπορούν να αυξήσουν τις τιμές.

Συνολικά, αν και η μείωση των προβλέψεων του ΟΠΕΚ μπορεί να οδηγήσει σε μικρή μείωση των τιμών των καυσίμων, άλλοι παράγοντες, όπως οι φόροι και η συναλλαγματική ισοτιμία, θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις τιμές στην ελληνική αγορά​.

Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές

Η πρόβλεψη για την αύξηση των τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, αλλά μια ακριβής ποσοτική εκτίμηση είναι δύσκολη χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία για την ελληνική αγορά ή τις τιμές πετρελαίου τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Ωστόσο, μπορούμε να υπολογίσουμε κάποιες τάσεις με βάση αφενός την επίδραση της φορολογίας στη χώρα μας και αφετέρου τον πληθωρισμό και το κόστος μεταφοράς.

Ειδικότερα, στην Ελλάδα, ένα σημαντικό ποσοστό της τιμής των καυσίμων αποτελείται από φόρους και τέλη. Επομένως, ακόμα και αν οι διεθνείς τιμές παραμείνουν σταθερές ή αυξηθούν ελαφρά, οι τελικές τιμές στα πρατήρια ενδέχεται να αυξηθούν από 5% έως 10% ή και περισσότερο αν επιβληθούν νέοι φόροι ή αυξηθούν οι υπάρχοντες.

Από την άλλη πλευρά, ο υψηλός πληθωρισμός και η αύξηση του κόστους μεταφοράς ενδέχεται επίσης να συμβάλουν στην αύξηση των τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα.

Αν το πετρέλαιο αυξηθεί, αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε άνοδο της βενζίνης και του ντίζελ από 5 έως 10 λεπτά ανά λίτρο, ανάλογα με την ένταση των αυξήσεων και την περιοχή σύμφωνα με διδάγματα του παρελθόντος.

Συνολικά, αν η ζήτηση πετρελαίου παραμείνει υψηλή και η παγκόσμια οικονομία συνεχίσει να παρουσιάζει αβεβαιότητες, η αύξηση των τιμών στην Ελλάδα θα μπορούσε να κυμανθεί από 5% έως 15% τους επόμενους μήνες.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΓΟΡΕΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΓΟΡΕΣ