Στην τελική ευθεία μπαίνει η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών σε 1.000 κωδικούς προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Στόχος είναι το μέτρο να εφαρμοστεί άμεσα, εντός των επόμενων ημερών, ώστε να δοθεί ανάσα στα ελληνικά νοικοκυριά.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συναντά σήμερα Τετάρτη το μεσημέρι τους εκπροσώπους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με βασικό αντικείμενο τις τιμές και τη συμβολή τους στη νέα δράση. Το περασμένο Σαββατοκύριακο, ο κ. Θεοδωρικάκος μιλώντας στην εκπομπή του OPEN «Limit Up» είχε εκτιμήσει πως εντός των επόμενων 2 εβδομάδων θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται το μέτρο.
Στόχος είναι να επιτευχθεί οριστική συμφωνία ανάμεσα στα σούπερ - μάρκετ τους προμηθευτές και τη βιομηχανία και τα ταμπελάκια με τις μειωμένες τιμές να ξεκινήσουν να αναρτώνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ έως την επόμενη Παρασκευή 10 Οκτωβρίου ή το αργότερο έως την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου.
Ο κ. Θεοδωρικάκος έχει ήδη συναντηθεί με εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων, η οποία, όπως δήλωσε ο ίδιος, είναι θετική και θα συμμετάσχει στην προσπάθεια για μειώσεις τιμών. Η συμμετοχή αυτή θεωρείται κομβική για την επιτυχία του μέτρου, όπως επίσης και των προμηθευτών.
Η δέσμευση της αγοράς - τουλάχιστον από την πλευρά των σούπερ μάρκετ, όπως αυτή εκφράστηκε από τον εκπρόσωπο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολο Πεταλά στην εκπομπή «10 παντού» του OPEN, είναι πως οι μειώσεις τιμών, ακολουθώντας και το περσινό μοντέλο, θα είναι τουλάχιστον 5%.
Οι θέσεις των σούπερ μάρκετ
Ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και επικεφαλής του ομίλου ΜΕΤRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, έχει ήδη επισημάνει ότι η μείωση τιμών σε 1.000 κωδικούς δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη συμμετοχή των προμηθευτών:
«Μόνα τους τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να το υλοποιήσουν. Υπάρχει όριο, πέρα από το οποίο η επιβίωση των επιχειρήσεων τίθεται σε κίνδυνο».
Αντίστοιχη στάση κρατά και η ΑΒ Βασιλόπουλος, με τον brand president Νίκο Λαβίδα να τονίζει:
«Σίγουρα θα συμμετάσχουμε, αλλά είναι σαφές ότι και οι προμηθευτές θα πρέπει να σηκώσουν βάρος».
Υπενθυμίζεται ότι από τον Οκτώβριο του 2024 έως τις αρχές του 2025 είχαν ήδη υλοποιηθεί μειώσεις τιμών από 5% έως 25% σε εκατοντάδες προϊόντα, μετά από σχετική πρωτοβουλία του υπουργείου.
Συνάντηση με φόντο τα πρόστιμα
Η σημερινή συνάντηση πραγματοποιείται σε κλίμα έντασης, καθώς μόλις πριν λίγες ημέρες το Υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε πρόστιμα άνω των 2,2 εκατ. ευρώ σε δύο μεγάλες αλυσίδες:
- 805.340 ευρώ στη Lidl για παραβάσεις στο πλαφόν του περιθωρίου κέρδους.
- 1.440.000 ευρώ στη Σκλαβενίτης για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας.
Και οι δύο εταιρείες αντέδρασαν έντονα, χαρακτηρίζοντας τα πρόστιμα «άδικα» και «αυθαίρετα», δηλώνοντας ότι θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη.
«Το κράτος θα συνεχίσει τους ελέγχους»
Σε δηλώσεις του, ο κ. Θεοδωρικάκος υπογράμμισε ότι το υπουργείο δεν στρέφεται εναντίον καμίας επιχείρησης, αλλά υπερασπίζεται το δημόσιο συμφέρον και την προστασία του καταναλωτή:
«Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν κανονικά. Όποιος θέλει να προσφύγει έχει κάθε δικαίωμα, αλλά στο τέλος η Δικαιοσύνη αποφασίζει για τα πάντα».