Το μεγάλο στοίχημα του νέου Αναπτυξιακού Νόμου καλείται να κερδίσει η χώρα από το 2026, καθώς η απόσυρση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) δίνει εκ νέου τον ρόλο της αναπτυξιακής ατμομηχανής στον νέο αναπτυξιακό νόμο. Εκεί θα στραφούν ξανά οι επιχειρήσεις για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών τους σχεδίων.
Το γεγονός ότι δεν θα υπάρξει νέο «Ταμείο Ανάκαμψης» καθιστά πλέον τον Αναπτυξιακό Νόμο μονόδρομο για τις επιχειρήσεις που σχεδιάζουν την επόμενη επενδυτική τους κίνηση. Και το μεγάλο ζητούμενο τώρα είναι ο νέος Αναπτυξιακός να τρέξει με ταχύτητα και όχι με τους ρυθμούς του παρελθόντος, όταν απαιτούσε αναμονή 18–24 μηνών για να υπάρξουν αποτελέσματα, ενώ η καταβολή ενισχύσεων καθυστερούσε ακόμη περισσότερο.
Αυτό ήταν άλλωστε και το συγκριτικό πλεονέκτημα του ΤΑΑ, που έκανε όλες τις επιχειρήσεις να στραφούν προς τα εκεί. Βέβαια, το ΤΑΑ ήταν εξαρχής ένα εργαλείο με ορίζοντα λήξης. Βρισκόμαστε ήδη στην τελική ευθεία και το αργότερο ως το πρώτο εξάμηνο του 2026 θα έχει ολοκληρωθεί. Η απουσία ενός νέου «Ταμείου Ανάκαμψης» καθιστά τον Αναπτυξιακό Νόμο μονόδρομο για τις επιχειρήσεις που σχεδιάζουν την επόμενη επενδυτική τους κίνηση.
«Με το Ταμείο Ανάκαμψης να πλησιάζει στη λήξη του, είναι κρίσιμο οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να το αξιοποιήσουν να κινηθούν άμεσα. Από το 2026, ο Αναπτυξιακός Νόμος θα επανέλθει στο προσκήνιο, με νέες προκηρύξεις που φιλοδοξούν να δώσουν συνέχεια στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων», δηλώνει στην «Ημερησία» ο Κώστας Γιαλής, Senior Manager Investment Funding Services της BRIGHT diadikasia.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν θα καταφέρει ο Αναπτυξιακός Νόμος να καλύψει το κενό που αφήνει πίσω του το Ταμείο Ανάκαμψης και να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων.
Οι υποσχέσεις για τον νέο Αναπτυξιακό
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος υπόσχεται εγκρίσεις σε ένα τρίμηνο από την υποβολή των δηλώσεων, με την προθεσμία να λήγει στο τέλος του μήνα (31 Οκτωβρίου 2025), εφόσον φυσικά αυτή η δέσμευση υλοποιηθεί στην πράξη.
Μετά την πανδημία της COVID-19, το ΤΑΑ εξελίχθηκε στο βασικό εργαλείο άντλησης κεφαλαίων για τις επιχειρήσεις, εκτοπίζοντας τον Αναπτυξιακό Νόμο που ήταν διαχρονικά η βασική πηγή χρηματοδότησής τους.
Το ΤΑΑ, παρότι συνδεόταν με δάνεια, αποτέλεσε την πρώτη επιλογή για πολλές επιχειρήσεις λόγω της ταχύτητας και αποτελεσματικότητάς του. Σε μόλις 4–6 μήνες από την αίτηση, οι επιχειρήσεις είχαν διαθέσιμα κεφάλαια για να υλοποιήσουν σχέδια που σχετίζονταν με την πράσινη μετάβαση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό που είναι οι δύο βασικοί πυλώνες του Ταμείου.
Αυτό ήταν το συγκριτικό πλεονέκτημα του ΤΑΑ, όταν ο Αναπτυξιακός Νόμος απαιτούσε αναμονή 18–24 μηνών για να υπάρξουν αποτελέσματα και η καταβολή ενισχύσεων εξακολουθεί να καθυστερεί ακόμη περισσότερο.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος υπήρξε το στήριγμα των επιχειρήσεων επί δεκαετίες καθώς παρείχε φορολογικές απαλλαγές, επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις leasing και μισθολογικού κόστους στις επιχειρήσεις.
Ωστόσο, η καθυστέρηση στην έγκριση των αιτήσεων και την καταβολή των ενισχύσεων τον έκανε λιγότερο ελκυστικό για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα όταν αυτές χρειάζονταν άμεσα ρευστότητα.
Το ερώτημα που τίθεται επιτακτικά από στελέχη της Αγοράς, είναι αν θα καταφέρει ο Αναπτυξιακός Νόμος να καλύψει το κενό που αφήνει πίσω του το Ταμείο Ανάκαμψης και να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων.
Η απάντηση θα φανεί σύντομα, μέσα από τις επιδόσεις του ίδιου του νόμου αλλά και την ικανότητα της διοίκησης να επιταχύνει διαδικασίες που επί χρόνια παραμένουν αγκυλωμένες.
Η BRIGHT diadikasia, η οποία προέκυψε από τη στρατηγική εξαγορά της DBC Diadikasia από την Bright Business Solutions, αποτελεί το συμβουλευτικό σχήμα του Ομίλου Bright, ενός από τους κορυφαίους και ταχύτερα αναπτυσσόμενους ελληνικούς ομίλους στον κλάδο των υπηρεσιών, αξιοποιώντας μία εμπειρία άνω των τριάντα ετών στον τομέα των συμβουλευτικών υπηρεσιών και εξειδικεύεται στην κατάρτιση τεχνικά άρτιων και πλήρως τεκμηριωμένων επενδυτικών φακέλων, δίνοντας έμφαση σε έργα που συνδυάζουν καινοτομία, βιωσιμότητα και εμπορική δυναμική.