«Η Διοίκηση της εταιρείας θεωρεί συνεπώς ότι σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο που έχει καταρτίσει, η επιχείρηση θα επανέλθει σε κερδοφόρα πορεία (κέρδη προ φόρων) από το 2022 και θα συνεχίσει και τα επόμενα έτη»… Αυτά τα ιδιαιτέρως – όπως απεδείχθη – αισιόδοξα υποστήριζε η τότε Διοίκηση των ΕΛΤΑ (Γιώργος Κωνσταντόπουλος) στην έκθεση οικονομικής κατάστασης για το 2021, εκτιμώντας δηλαδή πως η κερδοφορία θα ανακτηθεί ήδη από το 2022.
Το 2021 ήταν άλλωστε χρονιά – σταθμός για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Μόλις είχε ολοκληρωθεί, από τον Φεβρουάριο έως και τον Νοέμβριο του 2021, η μεγάλη εθελουσία έξοδος 1.976 υπαλλήλων, που κόστισε 135 εκατ. ευρώ (καθαρά 112 εκατ. ευρώ), ενώ είχε μπει στα ταμεία των ΕΛΤΑ ήδη από το Β 6μηνο του 2020 «ζεστό κρατικό χρήμα» 250 εκατ. ευρώ.
Για τα 250 εκατ. που μπήκαν στα ταμεία των ΕΛΤΑ το 2020 εκκρεμεί έλεγχος από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG COMP) για το εάν και κατά πόσο η καταβολή τους συμβαδίζει με τους κανονισμούς ανταγωνισμού της Ε.Ε. ή συνιστούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό.
Τα 100 εκατ. είχαν προέλθει από την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου του 2020, τα οποία έβαλε το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του Υπερταμείου ως ο μοναδικός πλέον μέτοχος των ΕΛΤΑ, ενώ τα υπόλοιπα 149,12 εκατ. εισπράχθηκαν επίσης από το ελληνικό Δημόσιο ως το υπόλοιπο του καθαρού κόστους παροχής της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας (κάτι σαν την επιδότηση της άγονης γραμμής του ταχυδρομικού έργου) για τις χρήσεις 2013 – 2018.
Σύμφωνα με πληροφορίες και για τα δυο ποσά – συνολικά 250 εκατ. – εκκρεμεί έλεγχος από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG COMP) για το εάν και κατά πόσο η καταβολή τους συμβαδίζει με τους κανονισμούς ανταγωνισμού της Ε.Ε. ή συνιστούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό. Κι αν προκύψει κάτι τέτοιο, τότε τα ποσά που θα πέσουν στο «μπλόκο» των κρατικών ενισχύσεων θα πρέπει να επιστραφούν...
Ποτέ σε κέρδη
Παρά, βέβαια, τις ενέσεις ρευστότητας από το κρατικό ταμείο, τα ΕΛΤΑ δεν πέρασαν ποτέ σε έδαφος κερδών. Αντιθέτως, πάρα την εθελουσία που απομείωσε σημαντικά τα Ίδια Κεφάλαια και παρά την οριζόντια μείωση μισθών κατά 8% από 1/1/2021, μετά τη Συμφωνία – Πλαίσιο της επιχείρησης με τους εργαζόμενους, οι ζημιές συνεχίστηκαν και μεγεθύνθηκαν. Κι αυτό παρά το γεγονός πως το μισθολογικό κόστος – που είναι το σημαντικότερο ποσοστό δαπανών της επιχείρησης – μειώθηκε το 2021 κατά 34,1% (55 εκατ. ευρώ) σε σχέση με το 2020.
Το 2022, αντί για χρονιά επαναφοράς στα κέρδη, έγραψαν εκ νέου ζημιές 27,91 εκατ. ευρώ. Το 2022 ήταν άλλωστε και η χρονιά που τα ΕΛΤΑ έπεσαν θύμα μιας από τις σοβαρότερες κυβερνοεπιθέσεις που έχει υποστεί ελληνικός Όμιλος και μάλιστα εταιρεία δημοσίου συμφέροντος. Η επίδοση ήταν σαφώς καλύτερη από τις ζημιές των 131,53 εκατομμυρίων του 2021, αλλά και πάλι το πρόσημο ήταν αρνητικό.
Και οι ζημιές συνεχίστηκαν:
- 2021: ζημιές 131,5 εκατ.
- 2022: ζημιές 27,917 εκατ.
- 2023: ζημιές 28,73 εκατ.
- 2024: ζημιές 8,37 εκατ.
Χαρακτηριστικό είναι πως κάθε ισολογισμός σπρώχνει για αργότερα την πρώτη χρονιά με κέρδη:
- Ο ισολογισμός του 2021 αναφέρει πως τα κέρδη θα έρθουν το 2022.
- Ο ισολογισμός του 2022 – που εγκρίθηκε στον Σεπτέμβρη του 2023 και αφού είχε αλλάξει η Διοίκηση των ΕΛΤΑ και είχε αναλάβει ο Γρηγόρης Σκλήκας – μιλά για κέρδη από το 2025, μετά από ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης που θα έχει ορίζοντα 18 μηνών. Το ίδιο και το 2023.
- Αλλά ο ισολογισμός του 2024 σπρώχνει τα κέρδη για το 2026…
Η μαύρη τρύπα
Η «μαύρη τρύπα» διογκώθηκε το 2022 σε 102,2 εκατ. ευρώ (αρνητικό σύνολο Ιδίων Κεφαλαίων) έναντι 76,7 εκατ. ευρώ το 2021, παρά την μείωση των ζημιών μετά φόρων. Και συνέχισε να μεγαλώνει φτάνοντας στα 140 εκατ. ευρώ πέρσι…
Η κυβέρνηση περιμένει την απόφαση της DG COMP για τα 149 εκατ. των ετών 2013 – 2018 για να ζυγίσει τι θα κάνει με τα επιπλέον χρήματα που χρωστάει στα ΕΛΤΑ για τα έτη 2020 - 2024 και αγγίζουν τα 50 εκατ. ευρώ
Η Καθολική Υπηρεσία
Τα ΕΛΤΑ, όμως, δεν έχουν εισπράξει την τελευταία 5ετία μόνο τα 250 εκατ. ευρώ του 2020. Εντός του 2021 εισπράχθηκαν 17,5 εκατ. από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ως οφειλόμενο ποσό για την Καθολική Υπηρεσία του 2019. Και κάθε χρόνο τα ΕΛΤΑ λαμβάνουν ως προκαταβολή 15 εκατ. για την Καθολική Υπηρεσία.
Τα υπόλοιπα ποσά, ωστόσο, της εκκαθάρισης (επιπλέον των 15 εκατ. κατ έτος) που υπολογίζονται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, τα τελευταία χρόνια δεν έχουν καταβληθεί και οφείλονται. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του 2024 έχουν σωρευθεί 46,7 εκατ. ευρώ ως υφιστάμενη απαίτηση στα βιβλία της εταιρείας.
Τι λένε έμπειρα στελέχη του κλάδου; Ότι η κυβέρνηση περιμένει την απόφαση της DG COMP για τα 149 εκατ. των ετών 2013 – 2018 για να ζυγίσει τι θα κάνει με τα επιπλέον χρήματα που χρωστάει στα ΕΛΤΑ…
Και στο μεταξύ, η… αναδιάρθρωση προχωρά με πάνω από 140 καταστήματα να κλείνουν το 2023 και τα εκατομμύρια να «καίγονται».
Πού κάηκαν τα 250 εκατ.;
Από τα 250 εκατ. του 2020 η μερίδα του λέοντος πήγε στην εθελουσία του 2021. Τότε οι υπάλληλοι που έφυγαν πήραν «πριμ» περί τα 70.000 ευρώ ο καθένας.
Περίπου 70 εκατ. χρησιμοποιήθηκαν για να πληρωθούν χρέη που είχε η εταιρεία σε τρίτους, πρακτορεία, προμηθευτές, αλλά και λειτουργικές δαπάνες λόγω και της Καθολικής Υπηρεσίας.
Χρέη όμως που είχαν δημιουργηθεί και προς εταιρείες ενέργειας, για ποσά που παρακρατούσαν τα ΕΛΤΑ, ενώ τα πλήρωναν οι καταναλωτές… Ήδη από το 2018 είχε ξεσπάσει τέτοιο «σκάνδαλο», όταν αποκαλύφθηκε πως τα ΕΛΤΑ είχαν κρατήσει 100 εκατ. ευρώ από λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας που είχαν πληρώσει οι καταναλωτές για να καταβάλλουν τους μισθούς των εργαζομένων…
Άλλα 40 εκατ. από τις καταβολές του 2020 «κάηκαν» ως cash flow σε μισθούς αλλά και για την αποκατάσταση της ζημιάς που προκάλεσε η μεγάλης έκτασης κυβερνοεπίθεση του 2022.
Energy & Courrier
Την ίδια 5ετία τα ΕΛΤΑ δοκίμασαν την επέκταση και στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργεια με τα «ΕΛΤΑ Energy», που όμως απέτυχε παταγωδώς και καταργήθηκε ως επιχειρηματική δραστηριότητα από το 2023.
Ούτε η συγχώνευση των ΕΛΤΑ με την ΕΛΤΑ Courrier το 2024 ήταν αρκετή για να οδηγήσει σε κερδοφορία την ίδια χρονιά τον Όμιλο.
Ο τζίρος
Ένας άλλος δείκτης που αποτυπώνει την φθίνουσα πορεία είναι και ο κύκλος εργασιών, δηλαδή ο τζίρος. Το 2021 μειώθηκε 6% συγκριτικά με το 2020 κι έπεσε κάτω από τα 300 εκατ. ευρώ. Το 2022 παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, για να μειωθεί περαιτέρω 3% το 2023 και να αυξηθεί 2% το 2024 (λόγω και της ενοποίησης με τα ΕΛΤΑ Courrier).
Και τώρα που έφτασε προφανώς ο… κόμπος στο χτένι, η κυβέρνηση μέσω του Υπερταμείου και της Διοίκησης των ΕΛΤΑ επέλεξε – προφανώς – την τακτική του «τσιρότου», ώστε με τον ξαφνικό θάνατο των 204 καταστημάτων να ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση μια κι έξω.
Το καμπανάκι της Grand Thornton
Δεν είναι τυχαίο πως η Grand Thornton ως ανεξάρτητος ορκωτός ελεγκτής ήδη από το 2022 χτυπά καμπανάκι κινδύνου για πτώχευση και λουκέτο, επισημαίνοντας πως υπάρχει «ουσιώδης αβεβαιότητα, η οποία θα μπορούσε να εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του Ομίλου και της εταιρείας να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους», λόγω των συσσωρευμένων ζημιών αλλά κι επειδή το σύνολο της αξίας των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ομίλου ξεπερνάει τη συνολική αξία των κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων».
Αυτή η διαπίστωση των ορκωτών ελεγκτών επαναλαμβάνεται σταθερά και το 2023 και το 2024 στις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις.
Και το «τσιρότο»
Και τώρα που έφτασε ο… κόμπος στο χτένι, η κυβέρνηση μέσω του Υπερταμείου και της Διοίκησης των ΕΛΤΑ επέλεξε – προφανώς – την τακτική του «τσιρότου», ώστε με τον ξαφνικό θάνατο των 204 καταστημάτων να ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση μια κι έξω.
Προφανώς δεν υπολόγισε σωστά τις εκρηκτικές πολιτικές αντιδράσεις, κυρίως στο δικό της στρατόπεδο. Και γι αυτό τώρα επιχειρεί να βγάλει το «τσιρότο» σιγά σιγά, ελπίζοντας ο πόνος να είναι μικρότερος και η πληγή, αυτή τη φορά, να επουλωθεί…
Και κυρίως να μην έχουμε στάση πληρωμών στην μισθοδοσία των εργαζομένων, όπως προειδοποίησε αποχωρώντας ο πρώην πλέον, Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας...