Η Black Friday δεν θυμίζει πια τις υπερβολές προηγούμενων χρόνων, όταν οι υποσχέσεις για «μοναδικές» προσφορές οδηγούσαν πολλούς να εγκαταλείπουν το τραπέζι των Ευχαριστιών για να τρέξουν στα εμπορικά κέντρα, ακόμη και να έρθουν στα χέρια για ένα παιχνίδι ή μια τηλεόραση. Παρ’ όλα αυτά, διατηρεί αρκετούς φανατικούς καταναλωτές ώστε να παραμένει η μεγαλύτερη ημέρα αγορών στις Ηνωμένες Πολιτείες και η ανεπίσημη εκκίνηση της εορταστικής καταναλωτικής περιόδου.
Η φετινή έναρξη βρίσκει τις επιχειρήσεις αντιμέτωπες με ένα ασταθές οικονομικό περιβάλλον και με την επίδραση των εκτεταμένων δασμών που έχει επιβάλει ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ σε εισαγόμενα προϊόντα.
Επιχειρήσεις σε αβέβαιο περιβάλλον – Περιορισμός κόστους και προσλήψεων
Πολλές εταιρείες έχουν απορροφήσει τμήμα των πρόσθετων εξόδων, περιορίζοντας παράλληλα τις προσλήψεις αντί να αυξήσουν τις τιμές. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε στο χαμηλότερο σημείο από τον Απρίλιο, μετά την κυβερνητική παράλυση, τις χαμηλές προσλήψεις και τον επίμονο πληθωρισμό, σύμφωνα με την έκθεση του The Conference Board.
Παρά τις πιέσεις, οι καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν
Τριμηνιαίες αναφορές από μεγάλες αλυσίδες, όπως η Walmart και η Best Buy, δείχνουν ότι οι αγοραστές εξακολουθούν να παρουσιάζουν ανθεκτικότητα και διάθεση για κατανάλωση. Ωστόσο, τα στελέχη λιανικής σημειώνουν ότι οι πελάτες είναι πιο προσεκτικοί, επιλέγοντας στοχευμένα τις αγορές τους και κυνηγώντας τις πραγματικά καλές προσφορές.
Ένας από αυτούς, ο 50χρονος Άρον Μπόξερ από το Κονέκτικατ, ανέφερε ότι ανέβαλε την αγορά αυτοκινήτου λόγω ανησυχιών για τους δασμούς. Δηλώνει πως θα ψάξει για προσφορές σε παιχνίδια την Cyber Monday, αλλά δεν αποκλείει να περιμένει ακόμη περισσότερο για μεγαλύτερη έκπτωση.
Ισχυρή δυναμική ενόψει της Black Friday
Στελέχη εμπορικών κέντρων και αναλυτές επισημαίνουν ισχυρή δυναμική πριν από την Black Friday. Η Τζιλ Ρένσλοου, επικεφαλής επιχειρηματικής ανάπτυξης και μάρκετινγκ του Mall of America, έκανε λόγο για πολύ καλό ξεκίνημα της εορταστικής περιόδου, αναφέροντας έντονη κίνηση τα προηγούμενα Σαββατοκύριακα του Νοεμβρίου.
Η επισκεψιμότητα στα εμπορικά κέντρα έχει ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, πριν από την πανδημία.
Αισιόδοξες προβλέψεις για την εορταστική περίοδο
Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικής Πώλησης προβλέπει αύξηση των πωλήσεων από 3,7% έως 4,2% για τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο, με συνολικές δαπάνες 1,01 έως 1,02 τρισεκατομμύρια δολάρια. Πέρυσι οι πωλήσεις είχαν φτάσει τα 976 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 4,3%.
Αντίστοιχα, η Mastercard SpendingPulse προβλέπει άνοδο 3,6% στις δαπάνες της περιόδου 1 Νοεμβρίου–24 Δεκεμβρίου, έναντι 4,1% το προηγούμενο έτος. Παρά την αβεβαιότητα, η επικεφαλής οικονομολόγος της Mastercard, Michelle Meyer, σημειώνει ότι οι καταναλωτές δεν δείχνουν διάθεση να περιορίσουν τις αγορές τους.
Άνοδος στις διαδικτυακές αγορές
Οι online πωλήσεις είναι ιδιαίτερα ισχυρές. Από την 1η Νοεμβρίου μέχρι την Κυριακή, οι καταναλωτές ξόδεψαν 79,7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Adobe Analytics — αύξηση 7,5% σε σχέση με πέρυσι, υψηλότερη και από την πρόβλεψη της ίδιας της Adobe.
Οι δασμοί επηρεάζουν τιμές και στρατηγικές των καταστημάτων
Οι δασμοί έχουν αναγκάσει τα καταστήματα να επαναπροσδιορίσουν την εμπορική τους στρατηγική. Πολλοί λιανέμποροι έσπευσαν να φέρουν νωρίτερα τις χριστουγεννιάτικες παραλαβές πριν τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις δασμών, απορροφώντας όμως σημαντικό μέρος του επιπλέον κόστους.
Παρόλα αυτά, σε αρκετές κατηγορίες –όπως παιχνίδια, είδη μωρού, οικιακά προϊόντα και εξοπλισμός ομαδικών αθλημάτων– οι τιμές έχουν αυξηθεί αισθητά. Η Circana κατέγραψε ότι το 40% των γενικών εμπορευμάτων που πωλήθηκαν τον Σεπτέμβριο ήταν ακριβότερα κατά τουλάχιστον 5% σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του έτους. Στα παιχνίδια, το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 83%.
Ηπιότερες εκπτώσεις παρά τις προσδοκίες
Σύμφωνα με στελέχη εμπορικών κέντρων, φέτος οι εκπτώσεις ξεκίνησαν πιο συγκρατημένα. Η Τζιλ Ρένσλοου παρατήρησε ότι οι προσφορές εμφανίστηκαν πιο αργά απ’ ό,τι συνήθως, αν και αυτή την εβδομάδα έφτασαν το 30%–50%, με τάση για περαιτέρω αύξηση το Σαββατοκύριακο.
Ο Στίβεν Λέμποβιτς της CBL Properties σημείωσε ότι οι φετινές εκπτώσεις δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακές, επισημαίνοντας ότι οι μικρότερες ποσότητες αποθεμάτων επιτρέπουν στους λιανοπωλητές να διατηρούν μεγαλύτερο έλεγχο στις τιμές.
Με πληροφορίες από AP