Νέα
  • ΓΔ: 833.98 +0.83%
  • Τζίρος: 20,43 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Εργα: Δικαστήρια και Κομισιόν κρίνουν επενδύσεις άνω των 2,5 δισ.

Πηγή: Intime

Από την εξέλιξη που θα έχουν οι προσφυγές ενδιαφερομένων ομίλων και από τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα κριθεί η εκκίνηση τριών μεγάλων έργων μέσα στο 2021.

Πρόκειται για επενδύσεις ή έργα που καθυστερούν από πέντε μέχρι δέκα χρόνια, αλλά είτε έχουν εμπλακεί στα γρανάζια της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών η οποία κινείται στο ρελαντί λόγω πανδημίας, είτε σε προσφυγές στα ελληνικά δικαστήρια. Ειδικότερα, τα τρία μεγάλα έργα είναι:

  1. η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού
  2. το βόρειο τμήμα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας
  3. και ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος

Εγνατία Οδός

Για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) έκανε πριν από λίγες ημέρες δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα που είχαν καταθέσει δύο ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες που δεν κατέθεσαν τελικά προσφορές επικαλούμενες δυσκολίες λόγω της καραντίνας.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν ανέβαλλε την ημερομηνία καθώς είχε ήδη δώσει πλήθος αναβολών επί 2,5 χρόνια. Τελικά κατατέθηκε προσφορά από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.

Λίγες ημέρες μετά, όμως, το ΣτΕ δέχθηκε τα ασφαλιστικά μέτρα των κοινοπραξιών Vinci – Μυτιληναίος και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Roadis. Συνεπώς ο διαγωνισμός «φρενάρει» μέχρι να εκδικαστεί η κύρια προσφυγή των δύο κοινοπραξιών.

Ο επενδυτής που θα επικρατήσει στο διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό θα καταβάλλει στο ΤΑΙΠΕΔ μία Αμοιβή Παραχώρησης καθώς και ετήσιο τίμημα. Αν προστεθούν και τα έργα στου τρεις κάθετους οδικούς άξονες (Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας) τότε το συνολικό ύψος της επένδυσης για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις.

Ο επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων που προαναφέρθηκαν για περίοδο 35 ετών. Ο προτιμητέος επενδυτής, μέσω της εταιρείας παραχώρησης που θα συστήσει υποχρεούται να μελετήσει, χρηματοδοτήσει και εκτελέσει σειρά πρόσθετων εργασιών. όπως η αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.

Βόρειο τμήμα Αξονα Κεντρικής Ελλάδας

Εδώ και χρόνια απανωτές πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών ανακοινώνουν πως «είναι θέμα μηνών» η ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να προχωρήσει το βόρειο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας.

Πρόκειται για το τμήμα μεταξύ Τρικάλων και Εγνατίας Οδού ενώ το νότιο τμήμα (Ξυνιάδα – Λαμία) βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή. Η συνολική επένδυση για το βόρειο τμήμα, ο σχεδιασμός για το οποίο έχει αλλάξει πολλές φορές ώστε να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, φτάνει τα 400 εκατ. ευρώ.

Οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος

Από μήνα σε μήνα πάει και η ολοκλήρωση των εγκρίσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, ένα έργο που έχει αλλάξει πολλές φορές τα τελευταία 15 χρόνια. Αρχικά ήταν ενταγμένο στην Ολυμπία Οδό, αλλά εξαιρέθηκε την περίοδο διαπραγμάτευσης για τις αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης.

Σχεδιάστηκε ως ενιαίο έργο περίπου 70 χιλιομέτρων αλλά προκηρύχθηκε σε οκτώ τμήματα από την προηγούμενη κυβέρνηση. Αν και είχαν υπογραφεί συμβάσεις για ορισμένα τμήματα η σημερινή κυβέρνηση αποφάσισε να ακυρώσει τους διαγωνισμούς και να το επανεντάξει στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.

Τώρα στο υπουργείο Υποδομών περιμένουν τη θετική γνωμοδότηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ώστε να αναμορφωθεί εκ νέου η σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Η κοινοπραξία, αν λάβει το πράσινο φως, θα προχωρήσει το έργο και θα διαχειρίζεται το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος.

Μαρίνες

Αυτές οι τρεις διαδικασίες είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου αφού και αρκετά μικρότερα έργα ή διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ κρίνονται από τις αποφάσεις δικαστηρίων ή άλλων αρχών.

Ενα παράδειγμα αποτελούν οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες που απαιτούν αρκετά χρόνια ωρίμανσης αφού οι σημερινές εγκαταστάσεις λειτουργούν σε χωροταξικό χάος.

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ