Νέα
  • ΓΔ: 944.64 -1.23%
  • Τζίρος: 61,49 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Σούπερ μάρκετ: Οι κερδισμένοι της πανδημίας - Συνεχίζεται η δυναμική – Ερχονται ανατιμήσεις

Σούπερ Μάρκετ
Αλλάζει το ωράριο στα σούπερ μάρκετ / Πηγή: Eurokinissi

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας κατάφεραν να διαχειριστούν φέτος με τον καλύτερο τρόπο τη μεγάλη δυναμική που εμφάνισε ο κλάδος το 2020 λόγω της πανδημίας, όπως ανέφερε μιλώντας στο 12ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν για το 10μηνο του 2021, ο κλάδος τρέχει με ρυθμό 2%, επίδοση ιδιαίτερα ικανοποιητική αν λάβουμε υπόψη ότι πέρυσι αναπτύχθηκε σχεδόν με ποσοστό 10%.

Σταθερή η κατανάλωση τον Οκτώβριο

Σε ορισμένες κατηγορίες, η άνοδος του τζίρου αποδίδεται και στις υψηλότερες τιμές που πέρασαν λόγω των διαταραχών στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, ωστόσο, στην πλειοψηφία των προϊόντων δεν έχουν περάσει για την ώρα μεγάλες αυξήσεις, κάτι το οποίο εκτιμάται όμως ότι είναι δύσκολο να αποφευχθεί από το επόμενο έτος.

Ηδη από τον Οκτώβριο έχει παρατηρηθεί μια σταθερότητα (ή ακόμη και πτώση) στην κατανάλωση και θεωρείται ότι ένας υψηλότερος πληθωρισμός θα έχει αρνητική επίπτωση στην κατανάλωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το σύνολο της κατηγορίας των ταχυκίνητων τρέχει με 4,5% σε αξία και 0,8% σε όρους όγκων πωλήσεων.

Τα αλκοολούχα ποτά οδηγούν την ανάπτυξη

Αναφορικά με την ελληνική αγορά, τα τρόφιμα & ποτά είναι η κατηγορία που οδηγεί την ανάπτυξη του κλάδου των σούπερ μάρκετ και κυρίως τα δεύτερα, και πιο συγκεκριμένα τα αλκοολούχα ποτά.

Πτωτικά τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής

Στον αντίποδα, πτωτικά κινούνται οι κατηγορίες προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, κάτι το οποίο είναι λογικό αφού μετά την περσινή εκτόξευση των πωλήσεων σε καθαριστικά, αντισηπτικά, σαπούνια κ.ά. λόγω της πανδημίας, φέτος η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί χάρη και στην πρόοδο του εμβολιαστικού προγράμματος.

Οριακά υψηλότερα κινήθηκε στο β' και γ' τρίμηνο η κατηγορία των ειδών νοικοκυριού, η οποία πάντως τον Οκτώβριο έχει δει την πτώση της να επιταχύνεται.

Η σύγκριση με άλλες χώρες

Συγκρίνοντας την πορεία του κλάδου στην Ευρώπη, διαπιστώνουμε ότι η κατανάλωση έχει σταθεροποιηθεί, ωστόσο οι τιμές έχουν ανέβει πάνω από 3% κατά μέσο όρο, γεγονός το οποίο αντανακλάται στην ανάπτυξη της κάθε χώρας.

Για παράδειγμα, ενώ η Τουρκία εμφάνιζε στο γ’ τρίμηνο του 2021 ανάπτυξη 26,6%, αυτό αποδίδεται κυρίως στις μεγάλες αυξήσεις των τιμών καθώς ο όγκος πωλήσεων τρέχει μόλις κατά 5,2%.

Μικρός ελεγχόμενος πληθωρισμός

Στην Ελλάδα η εικόνα ήταν σαφώς πιο ισορροπημένη, καθώς η αγορά εμφάνιζε άνοδο 5,1% σε αξία και βάλτε 4,5% σε όγκο. Ο κ. Δημοράγκας χαρακτήρισε «ιδανική» αυτή την εικόνα της αγοράς, καθώς η ανάπτυξη αυτή επετεύχθη με μέση αύξηση τιμών 1,8%, δηλαδή με έναν μικρό ελεγχόμενο πληθωρισμό, ο οποίος είναι λογικός για μία αναπτυσσόμενη ελληνική οικονομία αγορά όπου η κατανάλωση συνεχίζει σε ανοδικούς ρυθμούς.

Πάντως τον Οκτώβριο κατεγράφη σταθεροποίηση του όγκου πωλήσεων με μία μέση αύξηση τιμών της τάξης του 1%, καθώς αρκετοί καταναλωτές φαίνεται πως έκαναν… κράτει προκειμένου να μπορέσουν να διαχειριστούν τα αυξημένα έξοδα, π.χ. από την ενέργεια.

Επανακάμπτουν τα PL αφού μειώνονται οι προωθητικές ενέργειες

Ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ στάθηκε ακόμη και σε μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη η οποία αφορά στην ανάπτυξη της κατηγορίας PL από τον περασμένο Ιούλιο, μια κατηγορία η οποία υποχωρούσε μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, αποδίδεται μεταξύ άλλων και στην πτώση των προωθητικών ενεργειών εκ μέρους πολλών προμηθευτών, οι οποίοι προετοιμάζουν την αγορά για τα αυξανόμενα κόστη στη λειτουργία τους.

Η σχέση ανάπτυξης με την τιμή

Επιστρέφοντας στην εικόνα που παρουσιάζουν οι επιμέρους κατηγορίες, η μεγάλη ανάπτυξη σε έλαια και πίτες οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις σημαντικές ανατιμήσεις που έγιναν. Αντίθετα, προϊόντα όπως οι κάψουλες καφέ, οι τροφές για κατοικίδια, οι σάλτσες κ.ά. εμφάνισαν αύξηση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο.

Στον τομέα της Προσωπικής Περιποίησης, το α’ τρίμηνο καταγράφηκε πτώση αφού είχε να συγκριθεί και με το περυσινό όπου ξέσπασε η πανδημία, ενώ τα επόμενα δύο ήταν θετικά, χάρη και στον πληθωρισμό. Πάντως τον Οκτώβριο υπήρξε μεγαλύτερη οπισθοχώρηση, η οποία εν μέρει συγκρατείται χάρη και στις υψηλότερες τιμές στα προϊόντα. Στον τομέα Ομορφιάς και Υγιεινής, οι κατηγορίες στο βαμβάκι, τις κρέμες και τα χρωστικά υποχώρησαν τον Οκτώβριο, ωστόσο είναι άγνωστο αν έπαιξαν ρόλο οι τιμές.

Ανάσχεση στην κατανάλωση

Επιγραμματικά ο κ. Δημοράγκας ανέφερε ότι ο πληθωρισμός ήταν συγκρατημένος μέχρι τον Οκτώβριο και δεν είχε επηρεάσει ιδιαίτερα την κατανάλωση, ωστόσο παραδέχτηκε ότι «προφανώς ένας υψηλός πληθωρισμός στο σύνολο των ταχυκίνητων κωδικών και ιδιαίτερα στα τρόφιμα θα οδηγήσει σε ανάσχεση στην κατανάλωση», συμπληρώνοντας πάντως ότι «στην αγορά λειτουργεί αυξημένος ανταγωνισμός και ο κάθε παίκτης θα πρέπει να σχεδιάσει τις κινήσεις του με βάση αυτόν».

Brand και ελαστικότητα

Ανέφερε ότι θα πρέπει να κοιτάξει το brand και την ελαστικότητα του κάθε προϊόντος, δηλαδή αν μια μάρκα είναι leader ή follower, τι εικόνα εμφανίζει το brand κ.λπ. Τέλος, υποστήριξε ότι την επόμενη χρονιά «το μείγμα αύξησης πληθωρισμού και επίπτωσης στην κατανάλωση θα εξαρτηθεί και από άλλους παράγοντες, όπως π.χ. τον τουρισμό, όπου οι προβλέψεις για το 2022 είναι πολύ καλές. Φέτος βοήθησε για το +5% του καλοκαιριού. Σίγουρα θα επηρεάσει ένας υψηλός πληθωρισμός στην κατανάλωση, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε σε τι βαθμό».

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ