Νέα
  • ΓΔ: 1422.35 +0.33%
  • Τζίρος: 108,35 εκ €
Δείκτες / Μετοχές
Οικονομικό Φόρουμ Δελφών 2024

Πώς προχωρούν οι διαγωνισμοί για Αττική Οδό και Εγνατία - Τα χρονοδιαγράμματα

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
Αττική Οδός / Πηγή: Eurokinissi

Για το 2023 μεταφέρεται, όπως άλλωστε αναμενόταν, το οικονομικό κλείσιμο για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στο ανάδοχο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS.

Παράλληλα, αναφορικά με την Αττική Οδό η συνέχεια του διαγωνισμού αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς εξετάζονται σενάρια για το ύψος της απόδοσης στη νέα περίοδο παραχώρησης.

Σε συνάντηση με δημοσιογράφους που πραγματοποιήθηκε χθες έγινε αναλυτική παρουσίαση του έργου του ΤΑΙΠΕΔ και δόθηκαν απαντήσεις και για τους δύο μεγάλους διαγωνισμούς που τράβηξαν τα φώτα της δημοσιότητας.

Οι εκκρεμότητες που αφορούν στην Εγνατία Οδό

Οπως ανέφερε ο κ. Πολίτης, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού έχουμε να κάνουμε με εκκρεμότητες μεταξύ τριών μερών. Δηλαδή, του Δημοσίου, του παραχωρησιούχου και τελικά του ΤΑΙΠΕΔ, ως αναθέτουσα αρχή αυτού του διαγωνισμού.

Από τη μια είναι οι εκκρεμότητες που πρέπει να κλείσει το Δημόσιο. Αυτές έχουν να κάνουν με την αδειοδότηση των σηράγγων και την λειτουργία και των τελευταίων σταθμών διοδίων, διαδικασία η οποία είναι σε εξέλιξη.

Αναφορικά με τις εκκρεμότητες του παραχωρησιούχου, πρέπει να ολοκληρωθούν οι χρηματοδοτικές συμφωνίες με τις τράπεζες, αλλά και οι συμφωνίες με υπεργολάβους αναφορικά με το κατασκευαστικό σκέλος. Θα πρέπει να αποτυπωθεί από την Εγνατία Οδό Α.Ε. με λεπτομέρεια τι παραλαμβάνει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS.

Ουσιαστικά, για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένας παραχωρησιούχος θα παραλάβει έναν αυτοκινητόδρομο σε λειτουργία. Είναι, λοιπόν, ουσιώδες να μπορεί να γνωρίζει αναλυτικά πού βρίσκεται η κάθε υποδομή, αλλά και πώς λειτουργεί. Αυτή είναι μια διαδικασία ογκώδης, καθώς μιλάμε για έναν αυτοκινητόδρομο που μαζί με τους κάθετους άξονες αγγίζει τα 880 χιλιόμετρα.

Για να δώσουμε μια τάξη μεγέθους, τα χιλιόμετρα αυτά είναι αν προσθέσουμε μαζί την Ολυμπία (μέχρι τον Πύργο), την Ιόνια, τον Ε65 (ολοκληρωμένο) και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Η διαφορά είναι ότι αυτοί οι άξονες δημιουργήθηκαν ή ολοκληρώθηκαν από τον κάθε παραχωρησιούχο, ενώ εδώ θα γίνει μια μεταβίβαση μιας υποδομής από ένα νομικό πρόσωπο σε ένα άλλο.

Η ουσία είναι πως όταν υπάρξουν διαθέσιμα όλα τα παραπάνω έγγραφα μαζί με τα έγγραφα του διαγωνισμού και τη σύμβαση θα πάνε στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η κύρωση στη Βουλή των Ελλήνων και τέλος θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης και θα γίνει το οικονομικό κλείσιμο.

Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ σημείωσε πως είναι τέτοιος ο όγκος των εκκρεμοτήτων που απομένουν να κλείσουν, που είναι πολύ δύσκολο το οικονομικό κλείσιμο να επιτευχθεί για το 2022, δίνοντας ουσιαστικά σήμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας το 2023.

Η Αττική Οδός

Αναφορικά με το διαγωνισμό για τη νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού, ο κ. Πολίτης ανέφερε πως στις 21 του μήνα θα πραγματοποιηθεί Διοικητικό Συμβούλιο, στο οποίο αναμένεται να εγκριθεί το σύμφωνο με το οποίο περιγράφονται οι διαδικασίες και οι όροι για τις προσφορές, όπως και η πρόσβαση των οκτώ επενδυτών στο VDR.

Παράλληλα, έχουν ήδη υπογραφεί τα NDAs και αναμένεται πλέον το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης το οποίο προσεγγίζει τις 700 σελίδες και σύμφωνα με τον κ. Πολίτη θα δοθεί το αργότερο μέχρι τις αρχές Φθινοπώρου. Αυτό είναι κάτι που το περιμένουν οι επενδυτές.

Αναφορικά με το μοντέλο των διοδίων εξετάζονται διάφορα μοντέλα τα οποία έχουν στην εξίσωση τις καθημερινές ροές, την εξέλιξη των έργων κ.ά.

Μοντέλο διαφορετικών χρεώσεων μέσα στην ημέρα βάσει φόρτου, εξέλιξης έργων κλπ. το επικρατέστερο σενάριο. Υπό διαμόρφωση οι λεπτομέρειες της σύμβασης.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι το πρώτο τρίμηνο 2023 να έχουμε δεσμευτικές προσφορές. Ενα από τα θέματα που απασχολούν είναι τα υψηλά επιτόκια που υπάρχουν αυτή την εποχή λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία. Να σημειωθεί ότι έχουν υπάρξει εκτιμήσεις που φέρνουν το τίμημα μέχρι και στα 2,5 δισ. ευρώ.

Εξετάζονται, πάντως, διάφορα σενάρια σχετικά με τον τρόπο απόδοσης. Για παράδειγμα, να μειωθεί το αρχικό τίμημα και να αυξηθεί η συμμετοχή στα δημόσια έσοδα. «Εμείς ανακοινώνουμε το discount factor, ώστε να μπορούν να φέρουν στις δικές τους εκτιμήσεις και με τα σημερινά δεδομένα και είναι κοινή συνθήκη για όλους», είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ.

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ