Νέα
  • ΓΔ: 1422.75 -0.14%
  • Τζίρος: 80,80 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Αρ. Παντελιάδης (Metro ΑΕΒΕ): Καμπανάκι για τις ελλείψεις εργαζόμενων - Επενδύσεις 280 εκατ. έως το 2026

Ο CEO της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης

Στα €1,58 δισ. ευρώ (από €1,5 δισ. πέρυσι) εκτιμά η Διοίκηση της Metro ΑΕΒΕ ότι θα ανέλθει ο τζίρος του ομίλου το 2023, με τον πήχη για τα προ φόρων κέρδη να μπαίνει γύρω στα €30 εκατ. (από €28,3 εκατ. το 2022.

Όπως ανέφερε χθες ο επικεφαλής του ομίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης, παρουσιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου, στη λιανική το My market έχασε ένα μικρό μερίδιο αγοράς (-0,2%), ενώ στη χονδρική το Metro Cash & Carry κέρδισε μερίδιο 0,5%.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μικρές απώλειες στη λιανική οφείλονται στο γεγονός ότι και κατά το 2022 τα hyper markets εμφάνισαν υψηλότερη ανάπτυξη σε σχέση με τα μικρότερου εμβαδού καταστήματα - τα οποία αποτελούν και το δίκτυο του My market - ωστόσο θεωρεί ότι η τάση αυτή οφείλεται κυρίως σε συγκυριακούς παράγοντες και πιθανότατα θα αρχίσει να ισορροπείται από φέτος. Σημειώνεται ότι το 2022 έκλεισε για τον όμιλο με ανάπτυξη 9,5% σε καθαρές πωλήσεις, 26,8% σε κέρδη προ φόρων και 13,3% σε EBITDA.

Πληθωριστικές πιέσεις

Για τις πληθωριστικές πιέσεις, ο επικεφαλής της Metro ΑΕΒΕ τόνισε ότι συνεχίζονται και φέτος οι ανατιμήσεις - τον Απρίλιο ανήλθαν περίπου στο 11% στα super markets και στο 7% στα cash & carry - και αφορούν κυρίως εισαγόμενα προϊόντα, αλλά πάντως σε χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με πέρυσι (γύρω στο 5% κατά μέσο όρο από 15%-20% το 2022), προσθέτοντας ότι ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες μειώσεις τιμών σε προϊόντα όπως:

  • γαλακτοκομικά προϊόντα (με βάση το αγελαδινό γάλα)
  • σπορέλαια
  • χαρτικά

Εκτιμά δε ότι στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, τα επίπεδα του πληθωρισμού θα είναι πιο ανεκτά, στα επίπεδα του 4%-6%, καθώς οι όγκοι είναι ήδη μειωμένοι και στο ξεκίνημα της χρονιάς γύρω στο 4%-5%.

Καλάθι του Νοικοκυριού

Για το Καλάθι του Νοικοκυριού, μια πρωτοβουλία η οποία τελειώνει στις 30/6, ο κ. Παντελιάδης παραδέχτηκε ότι "έκανε τη δουλειά του, αλλά πλέον έχει ξεφτίσει". Πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι "το Καλάθι είναι μια προωθητική ενέργεια στα μάτια του καταναλωτή και κουράζει κάποια στιγμή, όπως συμβαίνει άλλωστε με κάθε τέτοια ενέργεια τέτοια", τονίζοντας παράλληλα ότι συνοδεύτηκε από "αρκετή γραφειοκρατία και γκρίνια από προμηθευτές". Κερδισμένα ήταν τα PL προϊόντα, η συμμετοχή των οποίων στο Καλάθι ανήλθε στο 35,08%.

Τι ζητούν από τη νέα κυβέρνηση οι retailers

Από τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει στις επόμενες εκλογές ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι οι retailers θέλουν να έχουν απέναντί τους κάποιον υπουργό λογικό που θα ακούει, δίνοντας μικρότερη σημασία στην παράταξη που θα κυβερνήσει και περισσότερο στη σχέση του κράτους μαζί τους.

Ζήτησε να υπάρχει ειλικρινής ζωντανός διάλογος για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο αλλά και τους καταναλωτές ζητώντας ενημέρωση εκ των προτέρων για τι σχεδιάζει η Πολιτεία προκειμένου να παραθέτουν και τις δικές τους απόψεις.

Παραδέχτηκε πάντως ότι, παρά τον υψηλό παρεμβατισμό που υπήρχε στην ελεύθερη λειτουργία της αγοράς τα τελευταία χρόνια – κάτι όμως το οποίο αποδίδεται κυρίως και στις μεγάλες εξωγενείς κρίσεις - στα τελευταία θέματα που αφορούσαν π.χ. το Καλάθι του Νοικοκυριού και τα ταμπελάκια με τις τιμές στα προϊόντα, οι retailers ενημερώθηκαν εγκαίρως, χαρακτηρίζοντας ως «καλές πρακτικές» αυτές τις κινήσεις του υπουργείου.

Άμεσα η μείωση του ΦΠΑ στα ράφια

Για το πάγωμα των περιθωρίων κέρδους του κλάδου ο κ. Παντελιάδης εκτιμά ότι δεν θα συνεχιστεί μετά τις 30/6 που είναι η τελευταία ημέρα εφαρμογής της απόφασης, προσθέτοντας ότι οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να περιμένουν αυξήσεις των περιθωρίων από τους retailers αφού πρόκειται για έναν πολύ έντονα ανταγωνιστικό κλάδο.

«Απλά θα μας επιτρέψει να κάνουμε καλύτερη εμπορική πολιτική και να δώσουμε καλύτερες προσφορές στον κόσμο. Αναφορικά με το μέτρο μείωσης του ΦΠΑ ο κ. Παντελιάδης εκτιμά ότι είναι πιο ισχυρό και άμεσο, καθώς από την επομένη της ανακοίνωσης μιας τέτοιας απόφασης, θα περνούσαν αυτόματα οι μειώσεις στις τιμές των προϊόντων στα ράφια των super markets. Πρόσθεσε ότι «θα ήταν ευχής έργο μια μείωση στο ΦΠΑ, αλλά αναγνωρίζω και το δημοσιονομικό κόστος μιας τέτοιας απόφασης για το κράτος».

1.147 κενές θέσεις εργασίας τον Απρίλιο

Ο επικεφαλής του ομίλου Metro ΑΕΒΕ αναφέρθηκε και στις σημαντικές ελλείψεις προσωπικού που αντιμετωπίζει ο κλάδος αλλά και ειδικότερα ο όμιλος, ο οποίος τον προηγούμενο μήνα εμφάνιζε 1.147 κενές θέσεις εργασίας κυρίως στα τουριστικά μέρη και σε συγκεκριμένες ειδικότητες.

Με τον μέσο μεικτό μισθό στον όμιλο να διαμορφώνεται στα €1.100 περίπου και με τον εισαγωγικό μισθό να είναι πάνω από τον βασικό – πήγε στα €800 και τον ερχόμενο Αύγουστο θα ανέβει στα €820 - η Διοίκηση αδυνατεί να καλύψει τις ανάγκες, ειδικά στα νησιά όπου οι ενδιαφερόμενοι ζητούν μισθούς ακόμη και €1.800-2.000 καθαρά! Οι επιχειρήσεις – όπως και η Metro – αναζητούν διαμερίσματα για να στεγάσουν εργαζομένους αλλά δεν είναι πολύ εύκολο.

Αναρωτήθηκε δε πως θα μπορέσει η χώρα μας να ανταποκριθεί στην αυξημένη τουριστική κίνηση, όταν όλα τα ξενοδοχεία και εστιατόρια ψάχνουν κόσμο. «Θα δώσει η Πολιτεία περισσότερα κίνητρα για εργασία και όχι σε ανέργους για να κάθονται; Θα φέρει μετανάστες και να τους εκπαιδεύσουμε;»

Πρόσθεσε δε ότι η κινητικότητα στο προσωπικό του ομίλου αυξήθηκε πέρυσι στο 19,63% από 17,01% το 2021 και 13% το 2020, κάτι που κρίνει υγιές, ωστόσο δεν θα πρέπει να φτάσουμε στην υπερβολή, όπως π.χ. στις ΗΠΑ όπου η κινητικότητα ξεπερνά το 50%

Επενδύσεις

Αναφορικά με το επενδυτικό πλάνο, ο κ.Παντελιάδης σημείωσε ότι συνολικά για την περίοδο 2023-2026 η Metro ΑΕΒΕ προγραμματίζει επενδύσεις ύψους €280 εκατ.

Ειδικά για τη φετινή χρονιά θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις της τάξης των €50 εκατ., στις οποίες δεν περιλαμβάνεται το νέο κέντρο διανομής που σχεδιάζει να κατασκευάσει ο όμιλος στον Ασπρόπυργο, μια επένδυση που αγγίζει τα €50 εκατ. για την αγορά οικοπέδου και την κατασκευή του ακινήτου.

Το συγκεκριμένο κέντρο διανομής θα αντικαταστήσει τα υφιστάμενα logistics του ομίλου σε Μάνδρα και Ασπρόπυργο. Με την ολοκλήρωση της επέκτασης του δικτύου διανομής στη Θεσσαλονίκη, οι συνολικοί χώροι για τα logistics του ομίλου ξεπερνούν σήμερα τα 100.000 τ.μ.

  • Οινόφυτα: 40.000
  • Μάνδρα 21.000
  • Θεσσαλονίκη: 43.200
  • Ασπρόπυργος: 4.000

Ανάπτυξη δικτύου

Αναφορικά με το δίκτυο το οποίο αριθμεί σήμερα 233 καταστήματα, το φετινό πλάνο κάνει λόγο για άνοιγμα 25 νέων καταστημάτων, τα περισσότερα εκ των οποίων θα αφορούν το convenience κομμάτι του ομίλου, τα My market Local.

Στόχος είναι τα 80 καταστήματα My market Local μέχρι το τέλος του 2025 με τη μέθοδο franchise, με το ενδιαφέρον να είναι ήδη μεγάλο, καθώς τα αιτήματα ξεπερνούν τα 100 σε μηνιαία βάση. Ο κ. Παντελιάδης σημείωσε ότι ο σχεδιασμός αφορά κατά βάση σε οργανική ανάπτυξη, αφού οι εξαγορές δεν περιλαμβάνονται στα αρχικά πλάνα.

Εκτιμά ότι η συγκέντρωση στον κλάδο θα συνεχιστεί μέσω εξαγοράς μικρών και μεσαίων αλυσίδων από τους μεγαλύτερους ομίλους του κλάδου, είτε επειδή οι μικρότεροι "παίκτες" αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα ή μεγαλύτερες πιέσεις από τα κόστη, είτε οι νέες γενιές στο management δεν ενδιαφέρονται να συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα, είτε επειδή μπορεί να γίνει κάποια δελεαστική οικονομική πρόταση.

Η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει και στους ανθρώπους της, δίνοντας αυξήσεις και πρόσθετες παροχές ύψους €8,5 εκατ. τη διετία 2022-2023. Παράλληλα στηρίζει το Ανθρώπινο Δυναμικό σε όλη την Ελλάδα με ένα πολυσύνθετο πλάνο εκπαίδευσης και πολλές δράσεις εσωτερικής επικοινωνίας.

E-Shop & site

Τον ερχόμενο Αύγουστο ο όμιλος αναμένεται να έχει ολοκληρώσει την ενοποίηση της πλατφόρμας του e-shop με το site του My market, τα οποία μαζί δέχονται περί τις 16 εκατομμύρια επισκέψεις τον χρόνο (9,5 εκατ. & 6,2 εκατ. αντίστοιχα). Σημειώθηκε ότι από τον τρέχοντα μήνα είναι στον αέρα η νέα πλατφόρμα του e-shop, που:

  • είναι 5 φορές πιο γρήγορη
  • έχει αυξημένη ασφάλεια συναλλαγών
  • έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα
  • προσφέρει νέες λειτουργικές δυνατότητες

Αναφέρθηκε ότι το eshop.mymarket.gr είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα με το μεγαλύτερο καλάθι, κατά 5,99€ υψηλότερο από τον μέσο όρο του ανταγωνισμού, ενώ σήμερα εξυπηρετεί 4 φορές περισσότερες παραγγελίες από την έναρξη της υπηρεσίας, τον Οκτώβριο του 2018.

Συνεργασίες με Wolt & instashop – Νέα Speedy

Σχετικά με τις συνεργασίες του ομίλου με την Wolt και την instashop, ο κ. Παντελιάδης τις χαρακτήρισε απαραίτητες, καθώς προσφέρουν συνέργειες. Ανέφερε ότι φέρνουν νέους πελάτες στον όμιλο, ειδικά από τις νεότερες γενιές οι οποίες κάνουν περισσότερες συναλλαγές μέσω του κινητού τους. Επίσης λανσάρει μια υπηρεσία παράδοσης, την speedy, για παραδόσεις εντός μίας ώρας, έχοντας ήδη πετύχει χρόνους κάτω των 35 λεπτών. Τα χαρακτηριστικά αυτής της υπηρεσίας, η οποία είναι σήμερα διαθέσιμη σε 21 καταστήματα, είναι:

  • σταθερή χρέωση 3 ευρώ
  • slot μιας ώρας αντί τριώρου
  • εξυπηρέτηση σε ακτίνα γύρω από τα καταστήματα
  • αφορά σε όλο το κωδικολόγιο, όλα τα ζυγιζόμενα και όλες τις προσφορές
  • online παρακολούθηση παραγγελίας
  • 25 κωδικοί ανά τιμολογημένη παραγγελία

Σειρά χωρίς αναμονή

Ακόμη σε πιλοτικό στάδιο, σε τρία καταστήματα, βρίσκεται η πρωτοβουλία του ομίλου για σειρές χωρίς αναμονή, έχοντας στο άμεσο πλάνο την επέκταση σε άλλα τρία καταστήματα. Είναι τοποθετημένες μπροστά από τους πάγκους τυριών-αλλαντικών και απευθύνεται κυρίως:

  • σε κοινό που θέλει ευκολία και επιλέγει premium προϊόντα
  • στους genZ που θέλουν να μάθουν και διστάζουν να ρωτήσουν προτιμούν να μιλάνε με υπολογιστές και όχι με ανθρώπους
  • σε όσους ενδιαφέρονται για τη σωστή χρήση και το pairing των προϊόντων κοπής
  • σε όσους ζητούν γρήγορη εξυπηρέτηση στις ώρες αιχμής

Metro Cash & Carry

Αναφορικά με τον τομέα χονδρικής του ομίλου, την Metro Cash & Carry, περιλαμβάνει:

  • 48 καταστήματα
  • delivery center για νησιά Αιγαίου
  • 7 hubs (χωριστοί χώροι σε καταστήματα, στους οποίους ετοιμάζονται παραγγελίες για διανομή, τιμολογούνται και φεύγουν από εκεί)
  • 85 van διανομής

Για τη φετινή χρονιά σχεδιάζονται τρία νέα hubs, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του καναλιού HoReCa, καθώς και ένα dark store στη Ρόδο, αφού παρότι ο όμιλος διαθέτει μεγάλο κατάστημα 3.000 τ.μ., εντούτοις δεν μπορεί να εξυπηρετεί πελάτες και διανομή. Με τις επεκτάσεις στα καταστήματα Ιωαννίνων και Χαλκίδας εκτιμάται ότι θα προστεθούν φέτος στη χονδρική περίπου 4.815 τ.μ.

E-shop χονδρικής

Το ηλεκτρονικό κατάστημα του Metro Cash & Carry τρέχει με ρυθμούς 50%, ενώ στα σημαντικότερα νούμερα του eshop αναφέρονται τα ακόλουθα:

  • 62% των πελατών επιστρέφουν για αγορές
  • 80% γίνεται διανομή και 20% επιλέγεται το click and collect
  • 4,5% είναι το μερίδιο επί του συνολικού τζίρου έναντι περίπου 2,5%-3% στο retail
  • +10% νέοι πελάτες το μήνα
  • 53% κάνουν χρήση της κάρτας ή του ΔΙΑΣ και 47% πληρώνουν μετρητά
  • €470 το μέσο καλάθι
  • 47% των πελατών κάνουν πάνω από 3 παραγγελίες το μήνα

Εξάλλου, τον Σεπτέμβριο ξεκινάει ο Virtual σύμβουλος πωλήσεων για το eshop του Metro Cash &Carry, ο οποίος θα είναι διαθέσιμος 24/7 και θα δίνει συμβουλές στους online πελάτες, αναγνωρίζοντας την καρτέλα του κάθε επαγγελματία πελάτη. Η δεύτερη φάση είναι προγραμαμτισμένη για τον Μάρτιο του 2024.

Η παρουσία στην Κύπρο

Παρότι ο όμιλος εισήλθε στην κυπριακή αγορά χονδρικής μέσα στην πανδημία, με την MCC Best Value, η ανάπτυξη είναι πολύ μεγάλη. Οι πωλήσεις πέρυσι ενισχύθηκαν σε ποσοστό 57% συγκριτικά με το 2021, ενώ οι μοναδικοί πελάτες αυξήθηκαν κατά 15%. Και το α' τετράμηνο του 2023 ξεκίνησε ανοδικά, με ανάπτυξη 39%. Ο όμιλος έχει αγοράσει οικόπεδο 6.500 τ.μ. στην Λευκωσία και αν όλα πάνε κατ' ευχήν με τις άδειες, μέσα στο 2024 αναμένεται να λειτουργήσει το νέο κατάστημα 3.000 τ.μ., μια επένδυση της τάξης των €8 εκατ. Σημειώνεται ότι στο κατάστημα της Λεμεσού έχει τοποθετηθεί φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 400 kw, επιτυγχάνοντας μείωση του κόστους ενέργειας κατά 65%.

Εξοικονόμηση ενέργειας

Ο όμιλος έχει κάνει σημαντικές επενδύσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας που αφορούν σε ψυγεία, κλιματισμό και φωτισμό επιτυγχάνοντας μείωση στην κατανάλωση 48% σε ένα νέο κατάστημα.

Την περίοδο 2017-2021 ο όμιλος κατάφερε να εμφανίσει 37% μεσοσταθμική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, ενώ στόχος του ομίλου είναι να καταστεί ενεργειακά ουδέτερος μέχρι το 2027. Παράλληλα φέτος αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση 97 φωτοβολταϊκών σταθμών ισχύος 25 MW, μια επένδυση €18 εκατ. η οποία δανειοδοτήθηκε στο ήμισυ του ποσού από το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας με ένα ευνοϊκό επιτόκιο. με αυτή την επένδυση εκτιμάται ότι θα καλυφθεί το 30% των συνολικών αναγκών του ομίλου.

Σημειώθηκε ότι πέρυσι το κόστος ενέργειας για τον όμιλο ανήλθε σε €28,2 εκατ. με την επιδότηση (το οποίο θα ήταν €44,7 εκατ. χωρίς την επιδότηση), από €19,3 εκατ. το 2021 και €11 εκατ. το 2020. Επίσης σήμερα ο όμιλος έχει πανελλαδική κάλυψη σε 160 σημεία με 160 γρήγορους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων, ωστόσο θα δοκιμάσει φέτος την εγκατάσταση ταχυφορτιστών, οι οποίοι φορτίζουν το 80% μέσα σε διάστημα 5-15 λεπτών.

 

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ