Ανοίγει ο δρόμος για τις σημαντικές για την αγορά ενέργειας επενδύσεις στο υδρογόνο με την κατάθεση στη Βουλή του σχετικού νομοσχεδίου που θέτει το θεσμικό πλαίσιο για το υδρογόνο και το βιοαέριο.
Μέχρι τώρα, η απουσία θεσμικού πλαισίου για το υδρογόνο και το βιομεθάνιο, μπλόκαρε μεγάλα επενδυτικά σχέδια που δεν μπορούσαν ούτε καν να αδειοδοτηθούν, ενώ απουσίαζε και το πλαίσιο των προϋποθέσεων για το τι είναι πράσινο υδρογόνο.
Σκοπός του νέου σχεδίου νόμου είναι η διαμόρφωση του πλαισίου παραγωγής και συμμετοχής του βιομεθανίου και του υδρογόνου (ανανεώσιμου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών), ως ανανεώσιμων αερίων, κατά την έννοια της περ. 32λστ) του άρθρου 2 του ν. 3468/2006 (Α’ 129), στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, προς επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα του 2024 (Ε.Σ.Ε.Κ., Β’ 6983), στο ευρύτερο πλαίσιο απαναθρακοποίησης και διαφοροποίησης των ενεργειακών πηγών. Ειδικότερα, θεσπίζεται ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθέτημα για την παραγωγή βιομεθανίου και υδρογόνου και την έγχυσή τους στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.) ή στα Δίκτυα Διανομής Φυσικού Αερίου (Δίκτυα Διανομής), τη διάθεσή τους σε τελικούς πελάτες που δεν συνδέονται με το Σύστημα ή τα Δίκτυα Διανομής και τη χρήση τους ως καυσίμων κίνησης.
Ο νόμος που κατατέθηκε, μεταξύ άλλων ορίζει:
Τους κανόνες σύμφωνα με τους οποίους οι παραγωγοί υδρογόνου, σε μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που λαμβάνει εν όλω ή εν μέρει ηλεκτρική ενέργεια από δίκτυο, μπορούν να θεωρούν την ηλεκτρική ενέργεια αυτή ως πλήρως ανανεώσιμη, προκειμένου το παραγόμενο στη μονάδα αέριο να θεωρείται ανανεώσιμο υδρογόνο.
- τη διαδικασία κατασκευής και λειτουργίας των μονάδων παραγωγής υδρογόνου κατά τα άρθρα 17 έως 40 του ν. 3982/2011 (Α’ 143),
- τη διαδικασία και οι προθεσμίες για τις ενέργειες θέσης των μονάδων υδρογόνου σε δοκιμαστική λειτουργία,
- τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας, εντός των μονάδων παραγωγής υδρογόνου, πρατηρίων υδρογόνου.
Ρυθμίζεται η πρώτη (Α’) Φάση της αδειοδοτικής διαδικασίας, το οποίο αφορά στην έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου. Ορίζονται η διαδικασία, τα τέλη και οι όροι για την έκδοση της Βεβαίωσης Παραγωγού, καθώς και το ελάχιστο περιεχόμενο αυτής. Επιπλέον, ορίζονται οι περιπτώσεις στις οποίες πρέπει να λάβει χώρα τροποποίηση της Βεβαίωσης Παραγωγού, καθώς και η διαδικασία για τη μεταβίβασή της. Ακόμη, τίθενται οι προϋποθέσεις για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής και εν συνεχεία της αίτησης ακύρωσης, ενώπιον του αρμόδιου
Ορίζονται η μέγιστη διάρκεια ισχύος και οι λόγοι αυτοδίκαιης παύσης και ανάκλησης της Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου. Επιπλέον, προβλέπεται η υποχρέωση ενημέρωσης του Ηλεκτρονικού Μητρώου για την πορεία της αδειοδότησης κάθε μονάδας, καθώς και η καταχώρηση της παύσης ισχύος ή της ανάκλησης της Βεβαίωσης Παραγωγού στο Ηλεκτρονικό Μητρώο και στο γεωπληροφοριακό σύστημα του Φορέα Αδειοδότησης.
Καθορίζεται η δεύτερη (Β’) φάση της αδειοδότησης των μονάδων υδρογόνου που ακολουθείται μετά την έκδοση της Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι ο ενδιαφερόμενος πρέπει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για: α) την έκδοση της απόφασης περιβαλλοντικής αδειοδότησης, β) τη χορήγηση όρων σύνδεσης της μονάδας από τον αρμόδιο Διαχειριστή (εφόσον πρόκειται για μονάδα που θα πραγματοποιεί έγχυση στο Δίκτυο Διανομής ή στο Ε.Σ.Φ.Α.), γ) την έκδοση έγκρισης εγκατάστασης και έγκρισης λειτουργίας. δικαστηρίου, παρέχοντας ένα πλήρες πλέγμα εγγυήσεων.
→ Διαβάστε επίσης: ΥΠΕΝ: Σε διαβούλευση το σ/ν για την παραγωγή βιομεθανίου και υδρογόνου
Εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων υδρογόνου
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αποτελεί αναγκαίο βήμα για τη ρύθμιση της παραγωγής βιομεθανίου και υδρογόνου στη χώρα, δια της εισαγωγής, για πρώτη φορά, διατάξεων που θα επιτρέψουν την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων υδρογόνου και βιομεθανίου και τη σύνδεσή τους στο Ε.Σ.Φ.Α. ή σε Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου, ή σε ΓεΠεΔΥ, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 8ης Μαρτίου 2022, «REPowerEU: Κοινή ευρωπαϊκή δράση για πιο προσιτή οικονομικά, εξασφαλισμένη και βιώσιμη ενέργεια», αλλά και την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Ιουνίου 2024, «σχετικά με κοινούς κανόνες για τις εσωτερικές αγορές ανανεώσιμων αερίων, φυσικού αερίου και υδρογόνου, και με την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2023/1791 και την κατάργηση της οδηγίας 2009/73/ΕΚ» (σειρά L), η οποία εν μέρει ενσωματώνεται.
Θεσπίζονται κίνητρα για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου, όπως η απαλλαγή από χρεώσεις για την είσοδο του βιομεθανίου στο Ε.Σ.Φ.Α. ή σε Δίκτυο Διανομής. Επιπλέον, παρέχονται κίνητρα για την αναβάθμιση των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου, όπως η δυνατότητα ένταξης σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης, υπό προϋποθέσεις, και η αξιοποίηση της αποδεσμευόμενης ηλεκτρικής ισχύος για την εγκατάσταση σταθμών παραγωγής από Α.Π.Ε., προς κάλυψη των αναγκών των μονάδων με ταυτοχρονισμένο συμψηφισμό (net billing), εφόσον οι σταθμοί παραγωγής συνδέονται στο ίδιο σημείο σύνδεσης με τη μονάδα. Για τον σκοπό αυτό τροποποιούνται ανάλογα οι Οριστικές Προσφορές και οι Συμβάσεις Σύνδεσης με τον αρμόδιο Διαχειριστή. Η περίοδος των πέντε (5) ετών των παρ. 2 και 3 τίθεται ως εύλογη χρονική περίοδος προκειμένου να επωφεληθούν οι παραγωγοί υβριδικής λειτουργίας της χορήγησης ενίσχυσης, για την άμεση μετατροπή, όσο το δυνατόν περισσότερων «ακριβών» μονάδων βιοαερίου, σε μονάδες βιομεθανίου.