Η επόμενη διετία αναμένεται να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για τον ΔΕΣΦΑ και συνολικά για τον ενεργειακό χάρτη της χώρας. Με ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 600 εκατ. ευρώ έως το 2026, ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου προχωρά σε έργα που ενισχύουν τις εγχώριες υποδομές, αυξάνουν την ασφάλεια εφοδιασμού και καθιστούν την Ελλάδα στρατηγικό κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου και LNG στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ο ΔΕΣΦΑ, επενδύοντας παράλληλα σε αγωγούς, LNG και τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα, διαμορφώνει το πρόσωπο της νέας ενεργειακής εποχής: μια Ελλάδα που συνδυάζει ασφάλεια εφοδιασμού, πράσινη μετάβαση και τεχνολογική πρωτοπορία.
Μεγάλα έργα σε τροχιά ολοκλήρωσης
Όπως ανέφερε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Γκάλι, στα εγκαίνια της νέας μονάδας συμπίεσης αερίου στην Κομοτηνή, δύο μεγάλα έργα δεσπόζουν στο επενδυτικό χαρτοφυλάκιο της εταιρείας: ο αγωγός Καρπερής–Κομοτηνής και η επέκταση του δικτύου προς την Πάτρα. Συνολικού προϋπολογισμού περίπου 380 εκατ. ευρώ, τα έργα αυτά αναμένεται να λάβουν τελική επενδυτική έγκριση στις αρχές του 2026.
Ο αγωγός Καρπερής–Κομοτηνής, ύψους 260 εκατ. ευρώ, θα ενισχύσει τη ροή φυσικού αερίου προς τη βόρεια Ελλάδα και θα ενδυναμώσει τις διασυνδέσεις με τα Βαλκάνια, προσφέροντας ευελιξία και ασφάλεια τροφοδοσίας. Παράλληλα, ο αγωγός προς την Πάτρα (120 εκατ. ευρώ) θα επεκτείνει το σύστημα στη Δυτική Ελλάδα, καλύπτοντας ενεργειακά τη βιομηχανική ζώνη και συνδέοντας την Πελοπόννησο με το εθνικό δίκτυο.
Την ίδια περίοδο αναμένεται η ολοκλήρωση του αγωγού προς τη Βόρεια Μακεδονία – έργο στρατηγικής σημασίας για τη διασύνδεση της Ελλάδας με τα Δυτικά Βαλκάνια. Από ελληνικής πλευράς, το έργο θα είναι έτοιμο έως το πρώτο τρίμηνο του 2026. Παράλληλα, μέσα στο 2025 θα ολοκληρωθεί ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία, προσφέροντας νέες προοπτικές βιομηχανικής αναγέννησης σε μια περιοχή που μεταβαίνει από τη λιγνιτική εποχή σε καθαρότερες μορφές ενέργειας.
Ρεβυθούσα: Από ενεργειακός σταθμός σε κόμβο καινοτομίας
Η Ρεβυθούσα, ο εμβληματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου της χώρας, εισέρχεται σε φάση εκσυγχρονισμού και «πράσινης» καινοτομίας. Μετά την εγκατάσταση του νέου συμπιεστή αερίου βρασμού (Boil-Off Gas Compressor), που εξαλείφει τις απώλειες και μειώνει τις εκπομπές CO₂, προχωρά η κατασκευή πλωτού
μόλου για ανεφοδιασμό μικρότερων πλοίων LNG. Έτσι, η Ρεβυθούσα μετατρέπεται σε κέντρο εξυπηρέτησης της ναυτιλίας LNG, με προοπτική να καλύπτει λιμάνια όπως ο Πειραιάς.
Το επόμενο βήμα: Υγροποίηση CO₂ και πράσινη μετάβαση
Στα πιο φιλόδοξα σχέδια του ΔΕΣΦΑ συγκαταλέγεται το έργο APOLLO CO₂, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που στοχεύει στη συλλογή και υγροποίηση διοξειδίου του άνθρακα στη Ρεβυθούσα. Η καινοτόμα τεχνολογία αξιοποιεί τη χαμηλή θερμοκρασία του LNG για την υγροποίηση του CO₂, μειώνοντας σημαντικά το ενεργειακό κόστος. Το έργο, που ήδη έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, αναμένεται να αποτελέσει θεμέλιο για μια μελλοντική αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ωστόσο, η επιτυχία του εξαρτάται από την ολοκλήρωση του νέου θεσμικού πλαισίου για τις υποδομές CO₂, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση έως τα τέλη του 2025. Η κ. Γκάλι υπογράμμισε την ανάγκη συντονισμού κράτους, βιομηχανίας και επενδυτών ώστε να δημιουργηθεί ένα πλήρες οικοσύστημα μεταφοράς και αποθήκευσης εκπομπών.
Η Ελλάδα στο κέντρο του νέου ενεργειακού χάρτη
Το 2026 θα είναι κομβική χρονιά και για τις εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG. Με την Αλεξανδρούπολη σε λειτουργία και τις νέες διασυνδέσεις να ολοκληρώνονται, η χώρα αναδεικνύεται σε βασική πύλη τροφοδοσίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμβάλλοντας στη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας της ΕΕ.