Στις συμφωνίες που θα οριστικοποιήσουν τον ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό ενεργειακό κόμβο για το αμερικανικό LNG, μέσω του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor), εστιάζουν σήμερα οι εργασίες της Διακυβερνητικής Διατλαντικής Συνόδου για την Ενέργεια (P-TEC) που διοργανώνουν τα υπουργεία Ενέργειας Ελλάδας και ΗΠΑ στην Αθήνα, με 4 υπουργούς της κυβέρνησης Τραμπ, εκπροσώπους 25 ευρωπαϊκών χωρών και υψηλόβαθμων στελεχών πολυεθνικών και ελληνικών ενεργειακών επιχειρήσεων.
Σήμερα, δεύτερη ημέρα της Συνόδου αναμένεται να υπογραφούν νέες συμφωνίες που θα εστιάζουν στον Κάθετο Διάδρομο και στην Ουκρανία, καθώς στόχος είναι μέσω του Vertical Corridor, το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει μέχρι την αυλή της Ρωσίας, στην Ουκρανία. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να ανακοινωθούν νέες συμφωνίες σήμερα:
- Οι λεπτομέρειες για το super deal ΑΚΤΩΡ και ΔΕΠΑ που δημιούργησαν τη νέα εταιρεία ATLANTIC SEE LNG TRADE ΑΕ με αντικείμενο την μεταφορά αμερικανικού LNG προς την Ευρώπη.
- Μια συμφωνία που θα αφορά και τον ΔΕΣΦΑ και την μεταφορά φυσικού αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου στην Ουκρανία.
Ο Κάθετος Διάδρομος, δηλαδή, το δίκτυο σοβιετικών αγωγών που ενώνει την Ελλάδα με την Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Μολδαβία και την Ουκρανία, αλλά και με την Σλοβακία και Ουγγαρία και η μετατροπή του στην βασική ενεργειακή αρτηρία της Ευρώπης, από όπου το αμερικανικό LNG θα πλημμυρίσει την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, αναδεικνύεται σε βασικό όχημα απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο.
Ο κάθετος Διάδρομος
Ο Κάθετος Διάδρομος, δηλαδή, το δίκτυο σοβιετικών αγωγών που ενώνει την Ελλάδα με την Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Μολδαβία και την Ουκρανία, αλλά και με την Σλοβακία και Ουγγαρία και η μετατροπή του στην βασική ενεργειακή αρτηρία της Ευρώπης, από όπου το αμερικανικό LNG θα πλημμυρίσει την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, αναδεικνύεται σε βασικό όχημα απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο.
Τα LNG Carriers θα ξεφορτώνουν το αμερικανικό αέριο στους σταθμούς επαναεριοποίησης της Ρεβυθούσας και στα FSRU της Αλεξανδρούπολης (η Gastrade ετοιμάζεται και για δεύτερο terminal) ώστε να εξάγεται στην Ευρώπη.
«Από την Ελλάδα μπορούν να εξάγονται 10bcm το χρόνο, δηλαδή αυτό σημαίνει 100 LNG cargo πλοία στα FSRU το χρόνο», προέβλεψε χθες μιλώντας στις εργασίες της P-TEC ο Κωνσταντίνος Σιφναίος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade.
Ο ίδιος εκτίμησε πως η καθαρή οργανική ζήτηση για φυσικό αέριο στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη θα αυξηθεί 30% - 35% έως το 2030. «Αν προσθέσει κανείς σε αυτό και την αναγκαστική απομακρυνση του ρωσικού αερίου, τότε δημιουργείται μια ζήτηση κοντά στα 30bcm το χρόνο, δηλαδή 300 πλοία το χρόνο, ένας τεράστιος αριθμός».
Ο ίδιος μίλησε για το δεύτερο FSRU που δρομολογεί η Gastrade στην περιοχή, εξηγώντας πως η Αλεξανδρούπολη αλλάζει την ενεργειακή ισορροπία τροφοδοτώντας ήδη με φυσικό αέριο τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Σερβία. «Είμαστε booked για τα επόμενα 2-3 χρόνια», είπε ο κ. Σιφναίος χαρακτηριστικά.
«Από την Ελλάδα μπορούν να εξάγονται 10bcm το χρόνο, δηλαδή αυτό σημαίνει 100 LNG cargo πλοία στα FSRU το χρόνο», προέβλεψε χθες μιλώντας στις εργασίες της P-TEC ο Κωνσταντίνος Σιφναίος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade
Mega deal ΑΚΤΩΡ και ΔΕΠΑ
Σε αυτό το πνεύμα κινείται και το mega deal ΑΚΤΩΡ και ΔΕΠΑ που από κοινού και με ποσοστά 60% - 40% αντίστοιχα δημιούργησαν τη νέα εταιρεία ATLANTIC SEE LNG TRADE ΑΕ με αντικείμενο την μεταφορά αμερικανικού LNG στον κάθετο διάδρομο.
«Προετοιμαζόμαστε για το τέλος του ρωσικού αερίου», εξήγησε χθες ο κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, μιλώντας για «βαθύτερες σχέσεις με τους αμερικάνους εταίρους μας», καθώς η νέα εταιρεία θα εξάγει αμερικάνικο αέριο.
Στο πλαίσιο αυτό, σήμερα αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές μεταξύ της Atlantic-SEE LNG Trade και μεγάλης αμερικανικής εταιρείας, με αντικείμενο μακροπρόθεσμη συμφωνία – τουλάχιστον 20ετίας – προμήθειας αμερικανικού LNG.
Το μεγάλο ζητούμενο είναι η πιθανολογούμενη είσοδος της Development Finance Corporation (DFC), δηλαδή της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας των ΗΠΑ στο μετοχικό σχήμα της νέας εταιρείας, ως εγγυητή και με κεντρκο ρόλο στην χρηματοδότηση του εγχειρήματος.
Δεν αποκλείεται να δούμε την συμφωνία να υπογράφεται και από εκπροσώπους των κρατικών εταιρειών προμήθειας φυσικού αερίου των χωρών κατά μήκος του Κάθετου Διαδρόμου, δηλαδή της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουκρανίας, αναγορεύοντας έτσι την Atlantic SEE Trade σε κρίσιμο κρίκο για την ασφάλεια εφοδιασμού των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Οι ΗΠΑ μπορούν να αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο
Η συμφωνία θεωρείται πως θα ενδυναμώσει τον Κάθετο Διάδρομο, παρέχοντας τα εχέγγυα για την εξασφάλιση μεγάλων ποσοτήτων αερίου από τις ΗΠΑ. Υπενθυμίζεται πως μετά από μερικές αποτυχημένες προσπάθειες, η τελευταία δημοπρασία για τον Κάθετο Διάδρομο - μετά και την μεσοσταθμική μείωση των ταριφών κατά 10% (50% μείωση από Τransgaz και VestMoldTransgaz) που επετεύχθη αρχές Οκτώβρη - κατέγραψε ισχυρό ενδιαφέρον για το μηνιαίο ειδικό προϊόν “Route 1”, καθώς δεσμεύτηκε για τον μήνα Νοέμβριο συνολική ποσότητα 6.320.000 KWh/ημέρα (6,32 GWh/ημέρα) από τρεις χρήστες.
«ΟΙ ΗΠΑ μπορούν μόνες τους να αντικαταστήσουν όλο το ρωσικό αέριο της Ευρώπη. Εχουμε την δυνατότητα να αυξάνουμε διαρκώς τις εξαγωγές του υγροποιημένου φυσικού μας αερίου στους εταίρους μας στην Ευρώπη. Μπορείτε, λοιπόν, να στηριχθείτε πάνω μας ως έναν αξιόπιστο προμηθευτή και μόλις αυξηθεί ο όγκος των εισαγωγών και ολοκληρωθούν οι υποδομές θα πέσουν οι τιμές και θα γίνει ακόμη πιο προσιτο», δήλωσε χθες ο αμερικάνος υπουργός Εσωτερικών και τσάρος της ενέργειας Νταγκ Μπέργκαμ στο πλαίσιο των εργασιών της P-TEC.
Επενδύσεις σε λιμάνια
Δεν είναι τυχαίο πως ο έλληνας υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας αποκάλυψε χθες πως έρχονται αμερικανικές επενδύσεις σε ναυπηγεία και λιμάνια που θα «κουμπώσουν» με την μεταφορά του αμερικανικού LNG στην Ευρώπη. «Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε εντολή να ξεκινήσουμε διαπραγματεύσεις για το πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τα ναυπηγεία όπως επίσης να δούμε αμερικανικές επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια, που θα συνδέονται με τα FSRU και το LNG».