Το ποσό του 1 δισ. ευρώ αγγίζουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι κεφαλαιακές ανάγκες του ΑΔΜΗΕ, για την κάλυψη των οποίων φέρεται να σχεδιάζεται Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου με είσοδο στρατηγικού επενδυτή – ζήτημα που επανήλθε στην επικαιρότητα με πρόσφατη δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου.
Μιλώντας την Τετάρτη στη Βουλή και απαντώντας σε σχετική αναφορά του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Φραγκίσκου Παρασύρη, ο κ. Παπασταύρου υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση και το ΥΠΕΝ εξετάζουν την είσοδο επιπλέον ιδιωτών (πέραν της κινεζικής State Grid) στον Διαχειριστή, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι δεν πρόκειται να παραχωρηθεί το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει σε κανέναν σχεδιασμό της κυβέρνησης να δοθεί σε ιδιώτη το 51% του ΑΔΜΗΕ. Είναι μια κρίσιμη εθνική υποδομή. Υπάρχει ιδιώτης που συμμετέχει αυτή τη στιγμή στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Μπορούμε να συζητήσουμε πιθανές συμμετοχές ιδιωτών, αλλά η πλειοψηφία σε ιδιώτη δεν υπάρχει στον σχεδιασμό».
Αντίστροφη μέτρηση για ΑΜΚ
Η αναφορά του υπουργού ΠΕΝ έρχεται λίγες εβδομάδες μετά τη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Bloomberg από τη Σιγκαπούρη (24 Νοεμβρίου), όπου είχε επισημάνει ότι ο ΑΔΜΗΕ «πιθανώς θα χρειαστεί κάποια στιγμή αύξηση κεφαλαίου», διευκρινίζοντας παράλληλα ότι το Δημόσιο πρέπει να διατηρήσει τον έλεγχο, αλλά η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε ενίσχυση της συμμετοχής ξένων επενδυτών ως μετόχων μειοψηφίας.
Την ανάγκη κεφαλαιακής ενίσχυσης του Διαχειριστή είχε επισημάνει στις αρχές Νοεμβρίου και ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, τονίζοντας ότι απαιτούνται επιπλέον πόροι για τα μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Όπως σημείωσε, από το 2017 – οπότε και συστάθηκε ο ΑΔΜΗΕ στην παρούσα μορφή του – δεν έχουν εισφερθεί νέα κεφάλαια.
«Είμαστε σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Ενέργειας για να εξευρεθούν τα επιπλέον κεφάλαια. Η πολιτεία θα μεριμνήσει για να έχει ο ΑΔΜΗΕ την κεφαλαιακή επάρκεια που απαιτείται για να πετύχει τους στόχους του, που είναι και εθνικοί. Είναι ένα τυπικό και τεχνικό θέμα και θα λυθεί», είχε δηλώσει ο κ. Μανουσάκης στο 6ο ΟΤ Forum. Προσθέτοντας: «Χρειάζεται ΑΜΚ. Ο τρόπος που θα γίνει δεν είναι δουλειά του management, είναι δουλειά των μετόχων να λάβουν τις αποφάσεις. Το 51% ανήκει στο Δημόσιο. Σύντομα θα ληφθούν οι αποφάσεις, καθώς η ανάγκη είναι πολύ μεγάλη».
Η γεωπολιτική διάσταση
Με τον ΑΔΜΗΕ να δραστηριοποιείται, πέραν των εγχώριων έργων, και σε σειρά σημαντικών διεθνών projects – όπως η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας–Ιταλίας, ο διάδρομος καθαρής ενέργειας Βορρά–Νότου Green Aegean Interconnector, η διασύνδεση Ελλάδας–Αιγύπτου (GREGY), η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας–Σαουδικής Αραβίας και, φυσικά, η πολυσυζητημένη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ (Great Sea Interconnector – GSI) – η γεωπολιτική διάσταση αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο σε μια ενδεχόμενη Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου. Κι αυτό διότι ο μοναδικός ιδιώτης επενδυτής που συμμετέχει σήμερα με 24% στον Διαχειριστή είναι η κινεζική State Grid.
Η όξυνση του διεθνούς γεωπολιτικού περιβάλλοντος, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των σχέσεων Ελλάδας–ΗΠΑ – ιδιαίτερα μέσα από τις πρόσφατες ενεργειακές συμφωνίες για τη διαμετακόμιση αμερικανικού LNG προς τη νοτιοανατολική και ανατολική Ευρώπη – εκτιμάται ότι θα κατευθύνει την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή προς τη Δύση και ειδικότερα τις Ηνωμένες Πολιτείες, ώστε να υπάρξει εξισορρόπηση της κινεζικής παρουσίας.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, δεν αποκλείεται να ακολουθηθεί το «μοντέλο ΔΕΗ», με το Δημόσιο να μειώνει τη συμμετοχή του στο 34%, ποσοστό που εξασφαλίζει καθεστώς καταστατικής μειοψηφίας με διατήρηση του ελέγχου στο management.
Το επενδυτικό πλάνο των 6 δισ. ευρώ
Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει ανακοινώσει ένα δεκαετές επενδυτικό πρόγραμμα 6 δισ. ευρώ, στο οποίο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι διασυνδέσεις των νησιών του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό σύστημα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα εννεαμήνου της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη τα εξής έργα:
• Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής (Φάση ΙΙ)
Η δοκιμαστική λειτουργία ολοκληρώθηκε επιτυχώς στις 8/11/2025 και αναμένεται η προσωρινή παραλαβή. Με την ένταξη στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση θα αποδοθούν τα έσοδα στην Ariadne Interconnection, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης.
• Ηλεκτρική Διασύνδεση Κυκλάδων (Φάση IV)
Σε πλήρη φάση κατασκευής για Σαντορίνη, Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο. Έχουν ολοκληρωθεί βασικές ποντίσεις υποβρυχίων καλωδίων και έχουν συναφθεί όλες οι κρίσιμες συμβάσεις Υποσταθμών. Η ολοκλήρωση το 2026 θα επιτρέψει την ανάπτυξη 332 MW ΑΠΕ στο σύμπλεγμα.
• Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου
Το τμήμα Μεγαλόπολη–Κόρινθος λειτουργεί ήδη, ενώ το σκέλος Κόρινθος–Κουμουνδούρου βρίσκεται υπό κατασκευή και θα ολοκληρωθεί το α’ εξάμηνο 2026.
• Αναβάθμιση ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Το νέο GIS ΚΥΤ προχωρά με ολοκληρωμένη την πλευρά 400 kV και δοκιμαστική ηλέκτριση από το 2024. Η πλήρης ολοκλήρωση το 2026 θα ενισχύσει την τροφοδότηση της Αττικής και θα λειτουργήσει ως κρίσιμος κόμβος για τις μεγάλες διασυνδέσεις.
• Διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και Βορείου Αιγαίου
Ολοκληρώθηκαν οι θαλάσσιες έρευνες και εξελίσσονται οι διαγωνισμοί για τα καλωδιακά και μετατροπικά έργα. Ο διαγωνισμός για το τμήμα Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος–Κως θα επαναπροκηρυχθεί.
• ΚΥΤ Ρουφ
Σε εξέλιξη οι τεχνικές μελέτες υπόγειων γραμμών και οι προπαρασκευαστικές εργασίες στον χώρο. Ο διαγωνισμός για την κατασκευή αναμένεται έως το τέλος του 2025.
Διεθνείς Διασυνδέσεις
• Ελλάδα–Ιταλία (1 GW): Ολοκληρωμένες μελέτες σκοπιμότητας, MoU με TERNA, σε εξέλιξη η αδειοδοτική διαδικασία.
• Green Aegean Interconnector: Διάδρομος 3–9 GW προς Γερμανία, σε φάση ωρίμανσης και ενταγμένος στο TYNDP.
• GREGY – Ελλάδα–Αίγυπτος: Προχωρούν μελέτες όδευσης και κόστους–οφέλους, βάσει τριμερούς MoU.
• Ελλάδα–Σαουδική Αραβία: Εκπονείται μελέτη βιωσιμότητας, με ολοκλήρωση το 2026.
• Great Sea Interconnector: Παραγωγή καλωδίων σε εξέλιξη, 331 χλμ. έχουν ήδη κατασκευαστεί, με προχρηματοδότηση 164,5 εκατ. ευρώ από την ΕΕ.
• Νέες διασυνδέσεις: Ωρίμανση έργων με Αλβανία, Τουρκία και αναβάθμιση σύνδεσης με Βόρεια Μακεδονία.