Ο κ. Δήμας επισήμανε πως τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν διαχρονική κοινωνική μάστιγα στην Ελλάδα. «Μόνο το 2024, πάνω από 665 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο», τόνισε, σημειώνοντας πως η χώρα μας παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (61 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων έναντι 46 στην Ε.Ε.).
Γι’ αυτόν τον λόγο, ο Υπουργός χαρακτήρισε τη θέσπιση ενός νέου πλαισίου οδικής συμπεριφοράς ως «πράξη συνέπειας, ευθύνης και συλλογικής βούλησης για να αφήσουμε πίσω μας παθογένειες δεκαετιών».
Βασικοί πυλώνες: Πρόληψη, συμμόρφωση, αυστηρές ποινές
Ο νέος ΚΟΚ, όπως τόνισε, στηρίζεται σε τρεις θεμελιώδεις αρχές:
- Πρόληψη,
- Αυστηροποίηση ποινών,
- Διαμόρφωση κουλτούρας συμμόρφωσης και υπευθυνότητας.
«Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι η καλλιέργεια μιας νέας οδικής παιδείας, η οποία θα εκφράζεται ως διαρκής στάση ευθύνης, συνείδησης και σεβασμού απέναντι στον συνάνθρωπο και τον δημόσιο χώρο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δήμας.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής, με κλιμακωτές κυρώσεις για τους οδηγούς που επαναλαμβάνουν παραβάσεις. Σύμφωνα με τον Υπουργό, με τη συμπλήρωση 25 βαθμών ποινής, αφαιρείται η άδεια οδήγησης, ενώ η ποινικοποίηση αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας εισάγει ένα πιο αποτρεπτικό σύστημα ελέγχου.
Πρόστιμα έως 2.000 ευρώ και στέρηση διπλώματος
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρές κυρώσεις για συγκεκριμένες παραβάσεις:
- Οδήγηση με ταχύτητα άνω των 200 χλμ./ώρα: 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα έτος.
- Κόντρες ταχύτητας: Πρόστιμο από 100 → 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα έτος.
- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ουσιών: αυστηρές κυρώσεις για κάθε βαθμό υπέρβασης.
- Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: πρόστιμο από 700 έως 2.000 ευρώ, με αντίστοιχη αφαίρεση άδειας.
- Παραβίαση STOP: 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έναν μήνα.
«Προχωράμε σε γενναίες ρυθμίσεις, όχι τιμωρητικού χαρακτήρα, αλλά προστατευτικού, με σκοπό τη διαφύλαξη της ζωής και την αποτροπή της επαναλαμβανόμενης παραβατικής συμπεριφοράς», δήλωσε ο Υπουργός.
Στήριξη δημόσιων υποδομών και σύγχρονη εποπτεία
Ο νέος νόμος εισάγει και τεχνολογικές καινοτομίες. Όπως ανέφερε ο κ. Δήμας:
- Δημιουργείται Δίκτυο Καμερών Καταγραφής Τροχαίων Παραβάσεων, με 2.000 κάμερες σε αστικά δίκτυα και 500 κάμερες εντός λεωφορείων Ο.ΣΥ.
- Θεσμοθετείται Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα Παραβάσεων, υπό την εποπτεία της Υπηρεσίας Οδικών Τελών - Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών.
Παράλληλα, ρυθμίζεται η πρόσβαση ταξί στις λεωφορειολωρίδες υπό όρους, ενώ προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα για παρεμπόδιση δημόσιας συγκοινωνίας, σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ.
«Θέτουμε τη διαφύλαξη της ανθρώπινης ζωής ως ύψιστη προτεραιότητα», κατέληξε ο Χρίστος Δήμας, υπογραμμίζοντας ότι ο νέος ΚΟΚ δεν είναι απλώς μια μεταρρύθμιση – είναι μια αλλαγή κουλτούρας που ξεκινά από το κράτος και καταλήγει σε κάθε οδηγό.