Η Ελλάδα παραμένει σταθερά στις πρώτες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τον αριθμό γάμων ανά κάτοικο, με περισσότερες από 40.000 γαμήλιες τελετές να τελούνται κάθε χρόνο, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Αν και οι Έλληνες εξακολουθούν να αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στον θεσμό του γάμου ως κοινωνικό και πολιτιστικό γεγονός, η οικονομική διάσταση της συμμετοχής στους εορτασμούς αποδεικνύεται ολοένα και πιο επιβαρυντική.
Αυτό προκύπτει από νέα έρευνα της Dynata για λογαριασμό της Revolut, που διεξήχθη τον Ιούνιο του 2025 και αποτυπώνει με σαφήνεια τη δυσαναλογία ανάμεσα στη χαρά της πρόσκλησης και το βάρος των εξόδων για τους καλεσμένους.
72% των Ελλήνων αισθάνεται οικονομική πίεση
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, 7 στους 10 Έλληνες (72%) δηλώνουν ότι αισθάνονται πίεση να ξοδέψουν περισσότερα από όσα θα ήθελαν όταν παρευρίσκονται σε γάμους. Η πίεση αυτή φαίνεται να έχει κυρίως κοινωνικές ρίζες, με το 34% να αναφέρει ως κύριο λόγο τις προσδοκίες φίλων και συγγενών.
Παρά τις δυσκολίες, η πλειονότητα (80%) δεν μετανιώνει για τη συμμετοχή της σε γάμους, γεγονός που επιβεβαιώνει τη σημασία που εξακολουθούν να αποδίδουν οι Έλληνες σε αυτά τα γεγονότα. Αντιθέτως, μόλις το 3% επιλέγει συνειδητά να μην παρευρεθεί σε γάμους, αναδεικνύοντας τον ισχυρό ρόλο της παράδοσης.
Οι άνδρες πιο συναισθηματικοί – και πιο... γενναιόδωροι
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας είναι η διαφορά ανάμεσα στα φύλα. Οι άνδρες δείχνουν να συνδέονται πιο συναισθηματικά με τους γάμους, με το 32% να τους περιγράφει ως «μοναδική ευκαιρία για να γιορτάσουν το ζευγάρι», σε σύγκριση με μόλις 26% των γυναικών.
Η συναισθηματική αυτή σύνδεση φαίνεται να αποτυπώνεται και στα οικονομικά. Το 29% των ανδρών δηλώνει πρόθυμο να ξοδέψει από 301 έως και 1.000 ευρώ για να παρευρεθεί σε γάμο, έναντι μόλις 19% των γυναικών. Αντίθετα, το 44% των συμμετεχόντων ανεξαρτήτως φύλου δηλώνει πως ένα ποσό μεταξύ 101 και 300 ευρώ είναι πιο ρεαλιστικό για να τιμήσουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα.
Οι νέοι 18–34 πιο προσεκτικοί στις δαπάνες
Ιδιαίτερη προτίμηση σε πιο οικονομικές λύσεις δείχνει η ηλικιακή ομάδα 18–34, με σχεδόν τους μισούς (49%) να δηλώνουν πρόθυμοι να ξοδέψουν λιγότερα από 100 ευρώ. Η στάση αυτή αντανακλά μια γενεακή στροφή προς πιο συνετά και βιώσιμα οικονομικά πρότυπα, ακόμα και σε σημαντικές κοινωνικές περιστάσεις.
«Γάμοι προορισμού», διαμονή και μετακίνηση: τα πιο βαριά έξοδα
Τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής αποτελούν το μεγαλύτερο βάρος για τους περισσότερους καλεσμένους. Το 27% δηλώνει ότι αυτά είναι το πιο δύσκολο οικονομικά σκέλος, ειδικά όταν ο γάμος τελείται σε νησί ή απομακρυσμένη περιοχή. Παράλληλα, οι λεγόμενοι «γάμοι προορισμού» (destination weddings) αναφέρονται από το 20% των ερωτηθέντων ως ιδιαίτερα απαιτητικοί.
Στο ίδιο πνεύμα, παραδοσιακές απαιτήσεις, όπως τα ακριβά δώρα (24%) ή οι ενδυματολογικοί κώδικες (24%), θεωρούνται πλέον ξεπερασμένες και οικονομικά επιζήμιες, κάτι που δείχνει μια σαφή στροφή προς πιο προσιτά και ρεαλιστικά γαμήλια έθιμα.
Ο Ignacio Zunzunegui, Επικεφαλής Ανάπτυξης της Revolut για τη Νότια Ευρώπη, σχολίασε:«Η οικονομική διαχείριση των σημαντικών στιγμών της ζωής, όπως είναι ο γάμος, μπορεί να αποτελέσει πρόκληση. Η έρευνά μας δείχνει ότι πολλοί Έλληνες αισθάνονται αυτή την πίεση». Όπως υπογράμμισε, η Revolut προσφέρει εργαλεία για ανάλυση δαπανών, προϊόντα αποταμίευσης, κοινούς λογαριασμούς και τις λειτουργίες Pockets για πιο εύκολη και οργανωμένη διαχείριση χρημάτων. Έτσι, οι χρήστες μπορούν να προγραμματίζουν σημαντικά έξοδα, όπως η συμμετοχή σε έναν γάμο, χωρίς άγχος και οικονομικές υπερβολές.