Τα συχνά προβλήματα ηλεκτροδότησης, που προκαλούν οικονομικές απώλειες και τεχνικές βλάβες σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις, καταγράφει εκτενής έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας (ΒΕΑ). Η εικόνα που προκύπτει είναι ανησυχητική: το 71% των επιχειρήσεων και το 59% των ηλεκτρολόγων εγκαταστατών δηλώνουν ότι έχουν τακτικές διακοπές ή πτώσεις τάσης, με τις συνέπειες να επηρεάζουν σοβαρά την παραγωγική δραστηριότητα.
Επιχειρήσεις: Συχνές διακοπές και ζημιές σε εξοπλισμό
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τα Βιοτεχνικά Επιμελητήρια Θεσσαλονίκης και Πειραιά, αποκαλύπτει ότι 7 στις 10 επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τουλάχιστον μία ή δύο διακοπές ρεύματος ετησίως, ενώ ένα 12% αναφέρει διακοπές σε μηνιαία βάση.
Η διάρκεια των διακοπών κυμαίνεται κυρίως από 1 έως 3 ώρες (46%), ενώ το 10% κάνει λόγο για διακοπές άνω των τριών ωρών.
Περισσότερα περιστατικά σημειώνονται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (62%), με τις τεχνικές βλάβες (38%) και την παλαιότητα του δικτύου (28%) να θεωρούνται οι κυριότερες αιτίες.
Οι επιπτώσεις είναι πολλαπλές:
- 49% των επιχειρήσεων υπέστη ζημιές σε εξοπλισμό όπως Η/Υ, UPS και ψυγεία.
- 26% δήλωσε απώλειες πρώτων υλών ή προϊόντων, ενώ το 67% ανέφερε πλήρη διακοπή παραγωγής.
- Οι ζημιές υπολογίζονται από 1.000 έως και 6.000 ευρώ ετησίως, ανάλογα με το μέγεθος και τη δραστηριότητα της επιχείρησης.
Αντιμετώπιση και αδράνεια των αρμοδίων
Παρά τη σοβαρότητα του προβλήματος, μόνο το 9% των επιχειρήσεων απευθύνθηκε στον ΔΕΔΔΗΕ, και μόλις το 14% έλαβε αποζημίωση.
Αντίστοιχα, το 18% ασφαλίζει την επιχείρησή του για κινδύνους από διακοπές ρεύματος, αλλά μόνο ένας στους τέσσερις (24%) έχει λάβει σχετική αποζημίωση.
Το 95% των επιχειρήσεων θεωρεί πως το κράτος και ο ΔΕΔΔΗΕ πρέπει να αναλάβουν άμεση δράση με εκσυγχρονισμό, συντήρηση υποδομών, προσλήψεις και επιτάχυνση των διαδικασιών αποζημίωσης.
Ηλεκτρολόγοι: «Το δίκτυο είναι παλιό και υπερφορτωμένο»
Ακόμη πιο ανησυχητικά είναι τα ευρήματα για τους ηλεκτρολόγους-εγκαταστάτες, που βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή» των τεχνικών προβλημάτων.
Το 59% δηλώνει ότι αντιμετωπίζει συχνά πτώσεις ή υπερτάσεις, ενώ το 23% σημειώνει ότι τα φαινόμενα αυτά συμβαίνουν «πολύ συχνά».
Σύμφωνα με το 84%, τα προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στα εναέρια δίκτυα, με την παλαιότητα των γραμμών (52%), την υπερφόρτωση (18%) και την κακοκαιρία (14%) να αποτελούν τις βασικές αιτίες.
Οι καθυστερήσεις στις νέες συνδέσεις χαρακτηρίζονται «συχνές ή σχεδόν πάντα» από το 74%, με χρόνους αναμονής έως τρεις μήνες (40%) ή και πάνω από τρεις μήνες (36%).
Περισσότεροι από τους μισούς (56%) χαρακτηρίζουν την επικοινωνία με τον ΔΕΔΔΗΕ «πολύ δύσκολη», ενώ το 75% θεωρεί την εξυπηρέτηση μέτρια ή κακή.
Απώλειες προϊόντων και πρώτων υλών
Το 26% των επιχειρήσεων έχει υποστεί απώλειες πρώτων υλών ή προϊόντων λόγω των διακοπών ηλεκτροδότησης.
Στην Κεντρική Μακεδονία, το ποσοστό φτάνει το 35,9%, ενώ σημαντικές απώλειες σημειώνονται επίσης στον Πειραιά και τη Δυτική Αττική (26,4%).
Όσον αφορά το ύψος των ζημιών, οι μισές επιχειρήσεις εκτιμούν απώλειες κάτω των 1.000 ευρώ, ενώ το 12% αναφέρει ζημιές άνω των 6.000 ευρώ.
Δαμίγος: «Το πρόβλημα είναι και πολιτικό – όχι μόνο τεχνικό»
Ο Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας, Κωνσταντίνος Δαμίγος, σχολίασε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας συνιστούν «καμπανάκι κινδύνου για την παραγωγική οικονομία», επισημαίνοντας πως το δίκτυο ηλεκτροδότησης παρουσιάζει σοβαρές αδυναμίες και δομικές ανεπάρκειες.
«Οι συχνές διακοπές ρεύματος, οι διακυμάνσεις τάσης, οι καθυστερήσεις συνδέσεων και η απουσία ουσιαστικής επικοινωνίας με τον ΔΕΔΔΗΕ δεν είναι μεμονωμένα περιστατικά, αλλά παθογένεια που εντάθηκε το τελευταίο διάστημα. Οι επαγγελματίες πληρώνουν καθημερινά το τίμημα αυτής της αδράνειας», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος τόνισε ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο τεχνικό, αλλά και πολιτικό-διαχειριστικό, καλώντας την Πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς «να αναλάβουν πρωτοβουλίες διαβούλευσης και εκσυγχρονισμού του δικτύου».
«Η σταθερή, αξιόπιστη και ποιοτική ηλεκτροδότηση δεν είναι πολυτέλεια. Είναι προϋπόθεση επιβίωσης για την επιχειρηματικότητα και την κοινωνική συνοχή. Η ελληνική επιχειρηματικότητα δεν αντέχει άλλη καθυστέρηση», υπογράμμισε.
Το προφίλ της έρευνας
Η έρευνα του ΒΕΑ πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία «Netrino» μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου, το διάστημα 15 Σεπτεμβρίου – 6 Οκτωβρίου 2025.
Συμμετείχαν 634 επιχειρήσεις-μέλη των Επιμελητηρίων Αθήνας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης, καθώς και 312 αδειούχοι ηλεκτρολόγοι εγκαταστάτες μέλη της ΠΟΣΕΗ.