Τρόπους για να συνεχίσει τις εξαγωγές πετρελαίου εν μέσω των βομβαρδισμών από το Ισραήλ - και ενώ κλιμακώνονται οι φόβοι για είσοδο και των ΗΠΑ στις επιθετικές κινήσεις εναντίον του - φαίνεται πως έχει βρει το Ιράν.
Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Reuters, η Τεχεράνη φορτώνει πλέον τα δεξαμενόπλοια ένα - ένα ενώ μετακινεί νοτιότερα τις πλωτές αποθήκες πετρελαίου, ώστε να βρίσκονται πιο κοντά στην Κίνα που αποτελεί εκ των βασικών προορισμών των ιρανικών εξαγωγών. Στόχος, να διατηρηθεί εν ζωή μια βασική πηγή εσόδων, ενόσω η χώρα πιέζεται ασφυκτικά από την επιθετικότητα του Τελ Αβίβ.
Νέα εμπόδια
Η σύγκρουση με το Ισραήλ, που ξεκίνησε με τους βομβαρδισμούς της Παρασκευής, αποτελεί ένα ακόμη εμπόδιο στις εμπορικές δραστηριότητες της Τεχεράνης, η οποία πλέον - και υπό το βάρος των δυτικών κυρώσεων - βασίζεται σε έναν σκιώδη στόλο τάνκερ ώστε οι αγοραστές να αποκρύπτουν την προέλευση του πετρελαίου .
Οι εξαγωγές αργού του Ιράν — του τρίτου μεγαλύτερου παραγωγού του ΟΠΕΚ — κατευθύνονται κυρίως στην Κίνα, ενώ μέχρι στιγμής οι φορτώσεις δεν έχουν επηρεαστεί σημαντικά από τη σύγκρουση με το Ισραήλ.
Σύμφωνα με την αναλυτική εταιρεία Kpler, το Ιράν έχει φορτώσει 2,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως αυτή την εβδομάδα, επίδοση που αποτελεί υψηλό πέντε εβδομάδων.
Στο στόχαστρο οι ενεργειακές υποδομές
Όπως αναφέρει το Reuters, οι ενεργειακές υποδομές και των δύο χωρών έχουν πληγεί από ανταλλαγές πυραύλων, με στόχους όπως το διυλιστήριο της Χάιφα στο Ισραήλ και το κοίτασμα φυσικού αερίου South Pars στο Ιράν. Ωστόσο, η βασική πετρελαϊκή εγκατάσταση εξαγωγών του Ιράν στο νησί Χαργκ έχει, προς το παρόν, μείνει ανέπαφη.
Όλες οι φορτώσεις αυτή την εβδομάδα έγιναν από την ανατολική αποβάθρα του νησιού, σύμφωνα με τον Homayoun Falakshai, επικεφαλής αναλύσεων αργού πετρελαίου στην Kpler.
Το νησί Χαργκ, που βρίσκεται 30 χλμ. από τη νοτιοδυτική ακτή του Ιράν, είναι βαθιά μέσα στον Περσικό Κόλπο. Ο Falakshai ανέφερε ότι η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία NIOC ενδέχεται να θεωρεί λιγότερο ριψοκίνδυνη την ανατολική αποβάθρα σε σύγκριση με τη δυτική, που βρίσκεται σε πιο ανοιχτά νερά.
Τα μεγάλα τάνκερ προσεγγίζουν πλέον το νησί ένα-ένα, αφήνοντας τη δυτική αποβάθρα ανενεργή για ημέρες, ενώ 15-16 ιρανικά τάνκερ παραμένουν διάσπαρτα στον Περσικό Κόλπο.
Η στρατηγική αποθήκευσης κοντά στην Κίνα
Σύμφωνα με τον IEA, οι εξαγωγές του Ιράν διατηρούνται σταθερές το 2024, γύρω στα 1,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως, παρά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ προς τους Κινέζους αγοραστές από τον Μάρτιο.
Το Ιράν έχει μετακινήσει μέρος του στόλου πλωτής αποθήκευσης — περίπου 40 εκατ. βαρέλια σε 36 πλοία — πιο κοντά στην Κίνα, ώστε να ελαχιστοποιηθεί η επίπτωση τυχόν διακοπών στη ροή.
Σύμφωνα με την εταιρεία Vortexa, περίπου 10 τάνκερ, που μεταφέρουν συνολικά 8 εκατ. βαρέλια ιρανικού πετρελαίου, βρίσκονται ανοιχτά της Κίνας, έχοντας μετακινηθεί από την περιοχή της Σιγκαπούρης, όπου βρίσκονται άλλα 20 εκατ. βαρέλια.
Τα υπόλοιπα 12 εκατ. βαρέλια εντοπίστηκαν στον Περσικό Κόλπο στην αρχή του μήνα, αλλά η τρέχουσα τοποθεσία τους είναι ασαφής.
Μεταφορά χωρίς παραγγελίες
Η πλωτή αποθήκευση επιτρέπει στα τάνκερ να φορτώνουν πετρέλαιο χωρίς καθορισμένο προορισμό. Όπως δήλωσε η Emma Li, ανώτερη αναλύτρια αγοράς της Κίνας στη Vortexa, «το Ιράν μετακινεί αυτά τα φορτία ανατολικά, ακόμη και χωρίς σταθερές παραγγελίες, με στόχο τη στρατηγική τοποθέτησή τους πιο κοντά στους τελικούς αγοραστές, σε αυτήν την περίοδο αυξημένου γεωπολιτικού κινδύνου».
Σύμφωνα με την ίδια εταιρεία, η μεταφορά αυτών των φορτίων κοντά στην Κίνα μπορεί να αντισταθμίσει την επίδραση έως και δύο εβδομάδων διακοπής στις φορτώσεις ιρανικού πετρελαίου.
Με πληροφορίες από Reuters