Η Adidas και η Puma αναμένεται να αυξήσουν τις τιμές των αθλητικών παπουτσιών και των ειδών ένδυσης στις Ηνωμένες Πολιτείες, ακολουθώντας το παράδειγμα της Nike, σύμφωνα με αναλυτές και επενδυτές, καθώς οι δασμοί των ΗΠΑ στις εισαγωγές αυξάνουν το κόστος για τους λιανοπωλητές.
Η Nike ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι από την επόμενη εβδομάδα θα προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών έως και 10 δολάρια για παπούτσια που κοστίζουν ήδη πάνω από 150 δολάρια, διατηρώντας σταθερές τις τιμές για προϊόντα κάτω των 100 δολαρίων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εταιρεία αθλητικών ειδών με βάση τις πωλήσεις και την κεφαλαιοποίηση.
«Αυτό ήταν το σήμα που περίμεναν η Adidas και η Puma», δήλωσε ο Robert Krankowski, αναλυτής αθλητικών ειδών της UBS.
Πιέσεις σε όλο τον κλάδο από τους δασμούς
Οι δύο γερμανικές εταιρείες είχαν δηλώσει πρόσφατα ότι δεν θα είναι οι πρώτες που θα αυξήσουν τις τιμές, περιμένοντας πρώτα τις κινήσεις του ανταγωνισμού. «Πιθανότατα θα δούμε παρόμοια απόφαση από την Adidas και την Puma, γιατί αυτό δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τη Nike. Είναι ζήτημα ολόκληρου του κλάδου. Όλοι θα επηρεαστούν από τους δασμούς», πρόσθεσε ο Krankowski.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έχει επιβάλει γενικό δασμό 10% σε όλες τις εισαγωγές, και 30% ειδικά για την Κίνα. Ακόμη πιο ανησυχητικό για τις εταιρείες αθλητικών ειδών είναι το γεγονός ότι το Βιετνάμ, βασικός κόμβος παραγωγής υποδημάτων και ένδυσης, απειλείται με επαναφορά δασμού 46% από τον Ιούλιο.
Η Nike περιέγραψε τις αυξήσεις τιμών ως μέρος του κανονικού εποχικού προγραμματισμού της, χωρίς να αναφέρει ρητά τους δασμούς.
Η Puma δήλωσε την Πέμπτη ότι βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τους συνεργάτες της στις ΗΠΑ, αλλά δεν έχει ακόμη αποφασίσει αν ή πώς θα προσαρμόσει τις τιμές της. Η Adidas δεν απάντησε άμεσα σε σχετικό ερώτημα για τις προθέσεις της.
Οι καταναλωτές και η στρατηγική των εταιρειών
Το ύψος των αυξήσεων από τις υπόλοιπες εταιρείες θα εξαρτηθεί από το κατά πόσο οι Αμερικανοί καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο, κάτι που εξαρτάται από τη δημοτικότητα των παπουτσιών ή των sneakers τους.
Η Adidas, που έχει καταγράψει άνοδο στις πωλήσεις χάρη σε μοντέρνα vintage μοντέλα όπως το Samba και το Gazelle έχει περιθώριο να αυξήσει τις τιμές της, σύμφωνα με τον Simon Jaeger, διαχειριστή χαρτοφυλακίου στην Flossbach von Storch στη Γερμανία – που διατηρεί μετοχές και στις δύο εταιρείες, Adidas και Nike.
Οι αυξήσεις τιμών από τη Nike είναι σχετικά ήπιες, προσθέτει ο Jaeger, αλλά σημειώνει: «Αυτό που με ανησυχεί περισσότερο είναι ότι ο Αμερικανός καταναλωτής, γενικά, δεν είναι τόσο ισχυρός όσο πριν από μερικά χρόνια».
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις ΗΠΑ υποχώρησε ακόμη περισσότερο τον Μάιο, ενώ οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό σε ορίζοντα ενός έτους εκτοξεύθηκαν, σύμφωνα με την έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.
Λόγω της ασθενούς ζήτησης, οι εταιρείες θα πρέπει να διαχειριστούν προσεκτικά τα αποθέματα τους, ώστε να μην οδηγηθούν σε υπερπροσφορά και αναγκαστικές εκπτώσεις, προειδοποιεί ο Jaeger.
Puma: Περιορισμένα περιθώρια για αυξήσεις
Η Puma, που βλέπει επιβράδυνση στις πωλήσεις της στις ΗΠΑ, ίσως έχει λιγότερα περιθώρια για αυξήσεις τιμών σε σχέση με την Adidas, σύμφωνα με τον Krankowski.
Η εταιρεία στοχεύει να πουλήσει 4 έως 6 εκατομμύρια ζευγάρια από το sneaker Speedcat (εμπνευσμένο από τη Formula 1) που κοστίζει 100 δολάρια, όμως οι πωλήσεις ήταν πιο αργές από το αναμενόμενο, γεγονός που εγείρει ερωτήματα αν μπορεί να αυξήσει την τιμή του.
Και άλλες εταιρείες ακολουθούν
Ακόμη και πιο premium μάρκες προσαρμόζονται στην άνοδο τιμών από τη Nike.
Η On, με παπούτσια για ενήλικες που πωλούνται από 130 δολάρια και πάνω, σκοπεύει να αυξήσει τις τιμές σε ορισμένα προϊόντα στις ΗΠΑ τον Ιούλιο. Η εταιρεία αναφέρει πως αυτό εντάσσεται στη στρατηγική της να γίνει η πιο premium παγκόσμια μάρκα αθλητικών ειδών – και δεν αποτελεί αντίδραση στους δασμούς.
Με πληροφορίες από Reuters