Οι υψηλές προσδοκίες που δεν συνοδεύονταν από κατάλληλο προετοιμασία στο πεδίο της γραμμής παραγωγής και της διανομής κόστισαν στη δανέζικη φαρμακευτική Novo Nordisk το προβάδισμα στην αγορά φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας.
Σύμφωνα με το Reuters, κορυφαία στελέχη της Novo Nordisk αγνόησαν εσωτερικές προειδοποιήσεις για την ανεπαρκή προετοιμασία της εταιρείας πριν την κυκλοφορία του φαρμάκου Wegovy, με αποτέλεσμα να βρεθεί πίσω από την ανταγωνίστρια Eli Lilly.
Η Novo είχε ήδη αποκομίσει κέρδη ύψους 46 δισ. δολ. από το 2021, όταν το Wegovy εγκρίθηκε στις ΗΠΑ, αλλά το 2024 το Zepbound της Lilly ξεπέρασε το Wegovy σε νέες συνταγές, θέτοντας εν αμφιβόλω τη θέση της δανέζικης εταιρείας στην αγορά.
Εσωτερικές διαφωνίες και λανθασμένες εκτιμήσεις
Ο τότε επικεφαλής για τις ΗΠΑ Doug Langa - σύμφωνα με το Reuters - επέμεινε σε άμεση εμπορική διάθεση του φαρμάκου, παρά τις προειδοποιήσεις ότι έπρεπε πρώτα να εξασφαλιστεί επαρκές απόθεμα και ασφαλιστική κάλυψη. Το κόστος του Wegovy άγγιζε τα 1.300 δολάρια το μήνα, καθιστώντας το απρόσιτο χωρίς ασφαλιστική στήριξη.
Η εταιρεία βασίστηκε σε συντηρητικές προβλέψεις για τις πωλήσεις ως το 2025, παρά τις σαφείς ενδείξεις από κλινικές μελέτες και την εμπειρία του Ozempic ότι η ζήτηση θα ήταν τεράστια.
Ελλείψεις, απομιμήσεις και στρατηγικά λάθη
Μετά το λανσάρισμα, η Novo βρέθηκε αντιμέτωπη με ελλείψεις, οδηγώντας πολλούς ασθενείς σε παράλληλες αγορές απομιμήσεων. Η αντίδρασή της κρίθηκε άκαμπτη σε σύγκριση με τη Lilly, η οποία προσέφερε εκπτώσεις και είχε επαρκές απόθεμα.
Ακόμα και η τιμολογιακή πολιτική θεωρήθηκε λανθασμένη. Η Lilly πώλησε το Zepbound στα 1.080 δολάρια, προσφέροντας προγράμματα με τιμές έως και στα 349 δολάρια για ανασφάλιστους, ενώ η Novo απέφυγε τις εκπτώσεις σε διαπραγματεύσεις με ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Αλλαγές στη διοίκηση
Μετά τις εξελίξεις, η Novo προχώρησε σε αναδιάρθρωση της ηγεσίας, απομακρύνοντας τον CEO Lars Fruergaard Jorgensen και αλλάζοντας τη στρατηγική της υπό την πίεση των επενδυτών.
Με πληροφορίες από Reuters