Η πιθανή αναθεώρηση της απαγόρευσης πώλησης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 αποτελεί ένα από τα κεντρικά ζητήματα που απασχολούν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία τους τελευταίους μήνες. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές καλούνται να διαχειριστούν τη δαπανηρή μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, η οποία έχει ήδη επιβαρύνει σημαντικά το κόστος λειτουργίας τους.
Στον τομέα αυτό, η Κίνα διατηρεί σαφές προβάδισμα, καθώς οι ευρωπαϊκοί δασμοί στα εισαγόμενα κινεζικά μοντέλα δεν φαίνεται να περιορίζουν την επεκτατική της πορεία. Μήνα με τον μήνα, οι Κινέζοι αυξάνουν το μερίδιο πωλήσεών τους στην ευρωπαϊκή αγορά, γεγονός που οδηγεί σε εντονότερο ανταγωνισμό και μειωμένα περιθώρια κέρδους για τους ευρωπαίους κατασκευαστές.
Παράλληλα, οι εταιρείες της Ευρώπης καλούνται να επενδύσουν δισεκατομμύρια ευρώ στην ανάπτυξη της τεχνολογίας μπαταριών, κάτι που περιορίζει περαιτέρω τα ήδη πιεσμένα κέρδη τους.
Αναμονή για τις αποφάσεις της Επιτροπής
Η αυτοκινητοβιομηχανία βασίζεται επί του παρόντος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να της παράσχει ένα πακέτο στήριξης, ενώ περιμένει την απόφασή της να συνεχίσουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, έστω και με όρους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προγραμματίσει να ανακοινώσει τις αποφάσεις της στις 10 Δεκεμβρίου, αλλά μια πηγή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσε, σύμφωνα με το Reuters, ότι η ημερομηνία αυτή πιθανότατα να καθυστερήσει.
Φυσικά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις δηλώσεις του Έλληνα επιτρόπου Μεταφορών της ΕΕ Απόστολου Τζιτζικώστα στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt ότι: «είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις τεχνολογίες, αλλά πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν όλες τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα θέσουμε σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητά μας και ότι ταυτόχρονα θα βοηθήσουμε την ευρωπαϊκή βιομηχανία να διατηρήσει το τεχνολογικό της προβάδισμα».
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ασκούν πιέσεις στις Βρυξέλλες ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία (ως προς νέα καύσιμα) όσον αφορά την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά και την πορεία που θα έχουν τα υβριδικά οχήματα plug-in. Οι αποφάσεις αναμένεται να παρθούν μέσα στον Δεκέμβριο, όπου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, για τα plug-in υβριδικά και για τα range extenders.