Νέα
  • ΓΔ: 1027.78 +0.29%
  • Τζίρος: 32,85 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Ναυτιλία: Το διαζύγιο της συμμαχίας MSC-Maersk αλλάζει τον παγκόσμιο χάρτη του κλάδου

Πηγή: AP

Ο σφοδρός ανταγωνισμός στον ναυτιλιακό κλάδο οδήγησε τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς να δώσουν τέλος στην οκταετή συμμαχία τους από το 2025.

Όταν η MSC Mediterranean Shipping Company και η Maersk, ήτοι η νούμερο ένα και νούμερο δύο εταιρεία του κλάδου, είχαν αποφασίσει να συνεργαστούν το 2015, οι συνθήκες στην αγορά ήταν πολύ διαφορετικές, η εμπορική ναυτιλία επιβαρυνόταν από μεγάλες ζημιές και τα επίπεδα προσφοράς ξεπερνούσαν τη ζήτηση.

Οι δύο εταιρείες μαζί ήλεγχαν περίπου τα δύο τρίτα του στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα η συνεργασία τους να διευκολύνει τις ίδιες και να προσφέρει συνάμα στους πελάτες πιο συχνές αναχωρήσεις πλοίων από ότι θα μπορούσε να γίνει από μία μεμονωμένη εταιρεία με έναν στόλο.

Όμως, η αύξηση της ζήτησης από την περίοδο της πανδημίας και η εκτίναξη των τιμών μεταφοράς container με φόντο και τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα άρχισαν να δημιουργούν ανταγωνιστικούς τριγμούς στους κόλπους της συμμαχίας 2M, όπως είχε ονομαστεί η σύμπραξη τους.

Η «χρυσή» τριετία

Υπολογίζεται πως μόνο μέσα σε μια τριετία ο ναυτιλιακός κλάδος μεταφοράς container αποκόμισε όσα κέρδη είχε διασφαλίσει τις προηγούμενες έξι δεκαετίες! Ενδεικτικά τα λειτουργικά κέρδη όλου του κλάδου το 2019 ήταν κάτω από τα 7 δισ. δολάρια και ένα χρόνο μετά, το 2020, είχαν ξεπεράσει τα 26 δισ. δολάρια. Από το επίπεδο αυτό εκτινάχτηκαν στα 210 δισ. το 2021 και τελικά πάνω από τα 270 δισ. πέρυσι.

Πηγή: AP

Η συμμαχία της 2Μ διασφάλισε το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας από τα κέρδη αυτά επιτρέποντας στις δύο εταιρείες να δρομολογήσουν μεγάλες επενδύσεις για τη διεύρυνση της δραστηριότητας τους.

Η MSC επένδυσε πολύ μεγάλα κονδύλια για την αύξηση του στόλου της και της χωρητικότητας του, ενώ η Maersk προχώρησε σε επενδύσεις κατά μήκος των εφοδιαστικών αλυσίδων με συνεχείς εξαγορές σε συναφείς κλάδους και εταιρείες logistics. Έτσι σταδιακά άρχισε να γίνεται σαφές πως και οι επιδιώξεις τους ήταν διαφορετικές και οι συνθήκες ανταγωνισμού πιο σκληρές. Οπότε οδηγήθηκαν τελικά στην απόφαση να χωρίσουν τα… τσανάκια τους!

Τίτλοι τέλους

«Η διάλυση της συμμαχίας 2Μ ανοίγει το δρόμο ώστε αμφότερες οι εταιρείες να συνεχίσουν να ακολουθούν τις ατομικές στρατηγικές τους» ανέφερε το κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν οι δύο εταιρείες.

Πάντως, ειδικοί του κλάδου επισημαίνουν πως η περίοδος των υπέρογκων κερδών στην εμπορική ναυτιλία έχει παρέλθει, καθώς η ζήτηση βρίσκεται σε καθοδική τροχιά με φόντο την επιβάρυνση των οικονομιών. Μάλιστα, αν η πτώση αυτή συνεχιστεί ο κλάδος θα βρεθεί και πάλι ενώπιον δύσκολων συνθηκών με τα επίπεδα προσφοράς να ξεπερνά τη ζήτηση.

 

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ