Νέα
  • ΓΔ: 1422.35 +0.33%
  • Τζίρος: 108,35 εκ €
Δείκτες / Μετοχές
Οικονομικό Φόρουμ Δελφών 2024

Coca-Cola, Zara, IKEA: Τα δυτικά brands έφυγαν από τη Ρωσία, αλλά τα προϊόντα τους όχι

Πηγή: AP

Φορτηγά που μεταφέρουν φορτία της Coca Cola περνούν τα σύνορα προς τη Ρωσία, τουρίστες επιστρέφουν από το εξωτερικό φορτωμένοι με ρούχα από τις τελευταίες κολεξιόν της Zara και τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα πωλούν αποθέματα επίπλων της ΙΚΕΑ. Οι δυτικές μάρκες μπορεί να έχουν εγκαταλείψει τη Ρωσία, αλλά τα προϊόντα τους όχι, σύμφωνα με το Reuters.

Παρόλο που ευρωπαϊκές, βορειοαμερικανικές και ιαπωνικές εταιρείες αποχώρησαν από τη Ρωσία μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ο αντίκτυπος στους Ρώσους καταναλωτές είναι ελάχιστος, αν και οι χρόνοι παράδοσης προϊόντων από δυτικές εταιρείες μπορεί να είναι μεγαλύτεροι και ορισμένα αγαθά πιο ακριβά.

Η κύρια αλλαγή σχετίζεται με τις διαδρομές προμήθειας, αλλά τα προϊόντα παραμένουν διαθέσιμα τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα καταστήματα. Οι αγοραστές πρέπει απλώς να ξέρουν πού να ψάξουν.

Είναι σημαντικό ότι η συντριπτική πλειονότητα των εν λόγω αγαθών δεν υπόκεινται σε κυρώσεις και αυτές οι διασυνοριακές ροές είναι νόμιμες. Η Μόσχα είναι στην ευχάριστη θέση να τους αφήσει να μπουν, όποια διαδρομή κι αν ακολουθήσουν.

Η συνεχής διαθεσιμότητα των εμπορικών σημάτων δείχνει την πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες στον έλεγχο των αλυσίδων εφοδιασμού κατά την έξοδο από μια αγορά.

Zara στο Μινσκ

Ο ιδιοκτήτης της Zara, Inditex, έκλεισε τα 502 ρωσικά καταστήματά της αφότου η Μόσχα εισέβαλε στην Ουκρανία και στη συνέχεια τα πούλησε στον όμιλο Daher με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Σήμερα, οι εισαγωγές μικρής κλίμακας συνεχίζονται όπως και η λειτουργία των ηλεκτρονικών καταστημάτων, σύμφωνα μια ανάλυση του Reuters σε έξι μεγάλες διαδικτυακές αγορές αλλά και κατόπιν συνομιλιών με δώδεκα αγοραστές και πωλητές.

Η Albina, 32 ετών, πήρε μια άδεια βαλίτσα στο Μινσκ το περασμένο καλοκαίρι και επέστρεψε 24 ώρες αργότερα με ρούχα Zara, Bershka και Massimo Dutti, αξίας 33.000 ρουβλίων (442 $) για την ίδια και τους φίλους της.

Ενώ τα περισσότερα από τα δυτικά εμπορικά σήματα που σταμάτησαν τις ρωσικές δραστηριότητες αποσύρθηκαν επίσης από τη Λευκορωσία - πιστός σύμμαχος της Μόσχας - η Inditex δεν το έκανε.

Η Αλμπίνα είπε στο Reuters ότι αγόρασε επίσης ρούχα στο Παρίσι και το Ντουμπάι και χρησιμοποίησε μια διαδικτυακή πλατφόρμα πωλητών.

«Υπάρχουν σελίδες στο Instagram, στο Telegram, υπάρχουν κορίτσια που ξέρω που μετακόμισαν για να ζήσουν στην Ευρώπη ή στην Κωνσταντινούπολη ή στο Ντουμπάι», είπε. «Μαζεύουν παραγγελίες, ας πούμε στην Κωνσταντινούπολη, παίρνουν 15%-30% (ως προμήθεια), μετά τις παραδίδουν εδώ και πληρώνεις την παράδοση».

Το ισχυρό ρούβλι του περασμένου έτους και η αδύναμη τουρκική λίρα ενθάρρυναν τους Ρώσους καταναλωτές.
Η δυναμική του νομίσματος ευθύνεται εν μέρει για την επταπλάσια αύξηση των αποστολών  από την Τουρκία στο CDEK Forward, μια υπηρεσία παράδοσης από ξένους ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου, δήλωσε στο Reuters η διευθύντρια μάρκετινγκ Ντινάρα Ισμαΐλοβα.

«Μόλις οι μάρκες ανακοίνωσαν  ότι φεύγουν, επικράτησε πανικός και οι παραγγελίες αυξήθηκαν απότομα», είπε η Ισμαΐλοβα.
Όσον αφορά τις μικρές, ιδιωτικές παραδόσεις, ο τζίρος της CDEK Forward διπλασιάστηκε πέρυσι, με το 80% αυτού να προέρχεται από ρούχα, ενώ ο τζίρος των εμπορευμάτων τριπλασιάστηκε.
«Είναι όπως όταν πηγαίνεις προσωπικά σε ένα κατάστημα Zara στη Νέα Υόρκη, αγοράζεις εκεί και στέλνεις στους φίλους σου στη Μόσχα», είπε η Ισμαΐλοβα.

Διαδικτυακές αγορές

Καθώς οι αλυσίδες εφοδιασμού κατέρρευσαν, η Ρωσία νομιμοποίησε τις λεγόμενες παράλληλες εισαγωγές, επιτρέποντας στους λιανοπωλητές να φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό χωρίς την άδεια του κατόχου του εμπορικού σήματος.

Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου πωλούν ένα ευρύ φάσμα εισαγόμενων αγαθών και οι πωλητές συχνά διαφημίζουν ότι φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό.

Η Wildberries ηγέτης της αγοράς πουλά παλιό απόθεμα από μάρκες του ομίλου Inditex και έχει στον κατάλογό της σχεδόν 17.000 προϊόντα Zara. Πηγή κοντά στην Inditex ανέφερε ότι πρόκειται για αποθέματα εκκαθάρισης που βρίσκονταν στη Ρωσία όταν ανέστειλε τις δραστηριότητές της εκεί.

Η Wildberries δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.

Ένα δυτικό προϊόν που πωλεί η Wildberries αλλά και οι Ozon και Yandex Market είναι η Coca-Cola, η οποία συχνά διαφημίζεται ως εισαγόμενη, ώστε οι αγοραστές να γνωρίζουν ότι είναι η αυθεντική.

Ενώ η Coca-Cola Co σταμάτησε να παράγει και να πουλά ποτά στη Ρωσία πέρυσι, άλλοι τα εισάγουν, με ετικέτες σε κουτιά και μπουκάλια που δείχνουν ότι έχουν φτάσει από την Ευρώπη, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν και την Κίνα.

Μια ιδιορρυθμία αυτής της ρύθμισης είναι ότι οι τιμές ποικίλλουν. Σε ένα σούπερ μάρκετ της Μόσχας, πωλούνταν τρία κουτιά Coca-Cola σε τρεις διαφορετικές τιμές, εισαγόμενα από τη Δανία, την Πολωνία και τη Βρετανία αντίστοιχα.

Ένας υπάλληλος σε ένα μεγάλο κατάστημα λιανικής είπε: «Έγιναν γρήγορα επαφές και υπογράφηκαν νέες συμβάσεις με νέους εταίρους, νέες ροές χρημάτων και αλυσίδες εφοδιασμού με τουρκικές, πολωνικές και καζακικές εταιρείες».

Η Coca Cola είναι διαθέσιμη από ακόμη περισσότερες χώρες πλέον.

«Φιλικές» εισαγωγές

Οι «φιλικές» χώρες που δεν επιβάλλουν κυρώσεις έχουν αυξήσει τις εξαγωγές στη Ρωσία, δείχνουν τα εμπορικά τους στοιχεία. Η ίδια η Ρωσία έχει σταματήσει να δημοσιεύει τέτοια στοιχεία.

Το εμπόριο Κίνας-Ρωσίας σημείωσε ρεκόρ 1,28 τρισεκατομμυρίων γιουάν (186 δισεκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, ενώ οι εξαγωγές της Τουρκίας στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 61,8% στα 9,34 δισεκατομμύρια δολάρια και του Καζακστάν αυξήθηκαν 25,1% στα 8,78 δισεκατομμύρια δολάρια.

ΙΚΕΑ

Ο σουηδικός γίγαντας επίπλων IKEA όταν αποχώρησε από τη Ρωσία πούλησε το απόθεμά του στο Yandex Market, το τμήμα ηλεκτρονικού εμπορίου του τεχνολογικού γίγαντα Yandex

Η Yandex Market αναφέρει ότι φέρνει τους προμηθευτές που πουλούσαν προηγουμένως αγαθά μέσω των καταστημάτων της IKEA, σε άμεση επαφή με τους πελάτες.

Αλλά πρώην προμηθευτές είναι έτοιμοι να πουλήσουν ελαφρώς τροποποιημένα είδη IKEA με διαφορετικά ονόματα. Κάποιος ήδη διαφημίζει ένα σετ κλινοσκεπασμάτων που το ονομάζει «ARUA» (ανάλογο του IKEA BERGPALM).

Η IKEA τόνισε ότι εξετάζει τα προϊόντα που διαφημίζονται στο διαδίκτυο ως παρόμοια με τα δικά της.

Αν και ανοίγονται νέες ευκαιρίες για τις ρωσικές εταιρείες, η προσήλωση στις δυτικές μάρκες μπορεί να εμποδίσει τις προσπάθειες για την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής, σχολιάζει το Reuters.

Με πληροφορίες από Reuters
 

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ