Νέα
  • ΓΔ: 1451.92 -0.21%
  • Τζίρος: 20,19 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΣΜΟΣ

Νέα φωτιά στον πληθωρισμό από το «μπλόκο» των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα - Εξτρα κόστος 1 εκατ. δολάρια ανά τάνκερ - Σε άλμα το πετρέλαιο

Πηγή: ΑP

Ο αντίκτυπος του χάους που έχει προκληθεί στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης κατά εμπορικών πλοίων, αναγκάζοντας μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν ρότα, έχει γίνει ήδη αισθητός στις τιμές τους πετρελαίου. Και όταν αυξάνεται η τιμή του πετρελαίου, η συνέχεια είναι γνωστή: ανατιμήσεις... Μάλιστα, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάζεται για την προοπτική να συνεχίσει τις μεταφορές φορτίων μακριά από τη σημαντικότερη θαλάσσια εμπορική αρτηρία, ίσως και για εβδομάδες, κάτι που όμως προσθέτει χρόνο και κόστος σε κάθε διαδρομή πλοίου.

Η τιμή του πετρελαίου σήμερα έσπασε το φράγμα των 80 δολαρίων/βαρέλι, κάτι που είχε να συμβεί από την 1η Δεκεμβρίου, ενώ στις 13 Δεκεμβρίου ήταν κοντά στα 72 δολάρια/βαρέλι.

Επιπλέον χρόνος και χρήμα για τις ναυτιλιακές

Παρόλο που οι ΗΠΑ εργάζονται για τον σχηματισμό συμμαχίας 10 χωρών στην Ερυθρά Θάλασσα, για να σταματήσουν τις επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης, οι ναυτιλιακές εταιρείες αναμένουν λεπτομέρειες του αμερικανικού σχεδίου και ανησυχούν για την εφαρμογή του. 

Οι Χούθι επιτίθενται σε πλοία για να δείξουν την υποστήριξή τους στη Χαμάς στον πόλεμό της κατά του Ισραήλ και αρκετοί ανησυχούν ότι μια πιο δυναμική απάντηση θα κλιμακώσει τη βία.

Έτσι, οι ναυτιλιακές εταιρείες  «οδηγούν» τα πλοία τους στη μεγάλη διαδρομή, γύρω από την Αφρική, προσθέτοντας ένα εκατομμύριο δολάρια σε κόστος και επτά έως δέκα ημέρες σε κάθε ταξίδι, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

Χειρότερα από το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ το 2021

Η κατάσταση ενδεχομένως να είναι χειρότερη από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ το 2021, όταν ένα πλοίο είχε «κολλήσει» για μια εβδομάδα και «μπλόκαρε» το παγκόσμιο εμπόριο επί μήνες. Καθώς τα πλοία που μεταφέρουν τα πάντα, από πετρέλαιο μέχρι σιτηρά και αυτοκίνητα, αναγκάζονται να πλέουν γύρω από την Αφρική, το επιπλέον κόστος και οι καθυστερήσεις εγκυμονούν κινδύνους για την παγκόσμια οικονομία, που παλεύει να αντιμετωπίσει τις πληθωριστικές πιέσεις.

Διαβάστε επίσης: «Καζάνι» η Ερυθρά Θάλασσα: Επίθεση ανά 12ωρο υπόσχονται οι Χούθι - «Παγκόσμια απειλή» βλέπουν οι ΗΠΑ

«Θα μπορούσε να διαρκέσει από ημέρες μέχρι εβδομάδες, ωστόσο υπάρχουν και σενάρια που πρέπει να σκεφτούμε, στην περίπτωση που πάρει περισσότερο χρόνο», δήλωσε στο Bloomberg TV ο Rolf Habben Jansen, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd, η οποία έχει σταματήσει να πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα.

Προβληματισμοί για το αμερικανικό σχέδιο

Το Πεντάγωνο δεν έχει ακόμη περιγράψει λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο η λεγόμενη επιχείρηση Prosperity Guardian θα προστατεύει τα εμπορικά πλοία. Ο Vincent Clerc, ο διευθύνων σύμβουλος της A.P. Moller-Maersk A/S, εκτιμά ότι θα χρειαστούν μερικές εβδομάδες για να τεθεί σε λειτουργία η task force.

Χαλαρές συνοδείες ή ομαδικές διελεύσεις, που ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδρομή, χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν όταν η πειρατεία της Σομαλίας ήταν ένα ζήτημα, σύμφωνα με τον Jakob Paaske Larsen, επικεφαλής θαλάσσιας ασφάλειας στον όμιλο ναυτιλιακής βιομηχανίας Bimco. Είναι επίσης δυνατό να προσπαθήσουμε να ασφαλίσουμε μια ευρεία περιοχή και να αναπτύξουμε στρατιωτικές μονάδες ανάλογα με την κατάσταση, είπε.

Μια αυστηρή νηοπομπή -με συνοδεία στρατιωτικών πλοίων- είναι πιθανώς λιγότερο πιθανή καθώς «απαιτεί πολλούς πόρους», είπε ο Larsen. «Απλώς δεν νομίζω ότι θα υπάρχουν αρκετά πολεμικά πλοία».

Πηγή: AP

Ο συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ που συμμετέχει στην επιχείρηση Prosperity Guardian περιλαμβάνει μόνο μια χούφτα χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ισπανία δήλωσε ότι η συμμετοχή της εξαρτάται από τις αποφάσεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, μετέδωσε την Τρίτη το κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο EFE, επικαλούμενο το υπουργείο Άμυνας.

Η Ουάσινγκτον ζήτησε επίσης από την Αυστραλία να συμμετάσχει, αίτημα που ουσιαστικά απορρίφθηκε από την κυβέρνηση της Καμπέρα. Αυτές οι λεπτομέρειες μπορεί να καθυστερήσουν τον χρόνο που χρειάζεται για να τεθεί υπό έλεγχο η κατάσταση, δήλωσε ο Munro Anderson, επικεφαλής επιχειρήσεων της Vessel Protect, ειδικός σε θέματα θαλάσσιων κινδύνων.

«Τα εμπορικά πλοία θα επιστρέψουν στην περιοχή μόνο όταν υπάρχει βεβαιότητα για την ασφάλειά τους» δήλωσε., επισημαίνοντας ότι με τα όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής από πλευράς ΗΠΑ, δεν επιτυγχάνεται αυτός ο στόχος.

Οστιν: Απαιτείται συλλογική δράση 

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στη Μέση Ανατολή, ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας, Λόιντ Όστιν πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με υπουργούς και ανώτερους εκπροσώπους από 43 χώρες, καθώς και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ, για να συζητήσουν την αυξημένη απειλή για τη θαλάσσια ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα. 

Ο Οστιν επανέλαβε τη δέσμευση των ΗΠΑ για ελεύθερη ροή του εμπορίου στις κρίσιμες πλωτές οδούς της περιοχής και περιέγραψε τους τρόπους με τους οποίους οι επιθέσεις των Χούθι αποσταθεροποιούν τη θαλάσσια ασφάλεια. 

Υπογράμμισε ότι οι επιθέσεις έχουν ήδη επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία και θα συνεχίσουν να απειλούν την εμπορική ναυτιλία, εάν η διεθνής κοινότητα δεν ενωθεί για να αντιμετωπίσει συλλογικά το ζήτημα. 

Καταδίκασε τις επιθέσεις των Χούθι κατά της διεθνούς ναυτιλίας και του παγκόσμιου εμπορίου ως πρωτοφανείς και απαράδεκτες, σημειώνοντας ότι οι επιθέσεις απειλούν την ελεύθερη ροή του εμπορίου και θέτουν σε κίνδυνο αθώους ναυτικούς.
Οπως ενημέρωσε τους συμμετέχοντες, οι αντάρτες Χούθι έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 100 επιθέσεις με drones και βαλλιστικούς πυραύλους, με στόχο 10 εμπορικά πλοία.

Οι συμμετέχοντες υπογράμμισαν ότι οι επιθέσεις αποτελούν κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου και οι Χούθι πρέπει να σταματήσουν αυτές τις ενέργειες. 

Επί του παρόντος, το 10-15% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα και οι διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάζονται να αλλάξουν διαδρομή, προσθέτοντας εβδομάδες στον χρόνο παράδοσης βασικών αγαθών και υλικών, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. 

Πηγή: AP

Για να αντιμετωπιστεί αυτή η πρωτοφανής σειρά επιθέσεων, ο Οστιν κάλεσε τους συμμετέχοντες σε συνεργασία με στόχο την αποκατάσταση της ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και την αποτροπή μελλοντικών επιθέσεων των Χούθι. 

Τέλος, επανέλαβε ότι η διεθνής κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή παγκόσμια πρόκληση που απαιτεί συλλογική δράση. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα συνεχίσουν να διαβουλεύονται και να εργάζονται μαζί με συμμάχους και εταίρους, οι οποίοι μοιράζονται τη θεμελιώδη αρχή της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ