Οριακή αύξηση 0,23% στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε τον Απρίλιο 2025 σε σχέση με τον Απρίλιο 2024, ενώ συνολικά το 12μηνο (Μάιος 2024-Απρίλιος 2025) καταγράφηκε μείωση 0,34%.
Οπως σημειώνεται σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), μείωση 0,79% καταγράφεται τον Απρίλιο 2025 σε σχέση με τον Μάρτιο 2025.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών στο 12μηνο καταγράφονται στις κατηγορίες απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-9,43%), τροφές και είδη για κατοικίδια (-5,98%), τρόφιμα παντοπωλείου (-4,9%), ζύμες νωπές & κατεψυγμένες (-4,05%), χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής (-3,3%).
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Μεγαλύτερες αυξήσεις στο 12μηνο καταγράφονται στις κατηγορίες μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+14,45%), φρέσκα κρέατα (+10,08%), φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+2,79%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+1,80%), νερά, αναψυκτικά, χυμοί (+1,55%).
Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων.
Σε σχέση με τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα πρόκειται για εξέλιξη η οποία οφείλεται πρώτον στη μείωση στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας και δεύτερον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι (η πλειονότητα του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής).
Οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν να κάνουν τις καιρικές συνθήκες με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες του 2025 σε σχέση με το 2024.
Σημειώνεται ότι από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 11 κατέγραψαν μείωση, οι 12 αύξηση.
Η τάση των τιμών
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ:
-Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν αύξηση από τα μέσα του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι εντονότερη.
- Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.
- Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.