Νέα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΒΟΑΚ: Εγκρίθηκε από τη Βουλή η σύμβαση για το τμήμα Χανιά–Ηράκλειο – Αντιπαράθεση για διόδια και κόστος

Με ευρεία πλειοψηφία από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ κυρώθηκε από τη Βουλή η Σύμβαση Παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα ΧανιάΗράκλειο, μήκους 157 χλμ., που θεωρείται έργο πνοής για την Κρήτη. Η σύμβαση προβλέπει ακόμη και «δικαίωμα προαίρεσης» για την ένταξη του τμήματος Κίσσαμος–Χανιά (30 χλμ.), εφόσον εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας χαρακτήρισε το έργο «βασικό αναπτυξιακό άξονα του νησιού» και επανέλαβε ότι στρατηγικός στόχος είναι η σύνδεση Κισσάμου–Σητείας με έναν ενιαίο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Υπογράμμισε πως ξεκινούν άμεσα μελέτες για παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας.

Χρηματοδότηση και διόδια

Το συνολικό κόστος του έργου ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ, με χρηματοδότηση από τρεις πηγές:

  • Ιδιωτική επένδυση του παραχωρησιούχου: 219,3 εκατ. ευρώ, που αυξάνονται σε 243,5 εκατ. ευρώ αν ασκηθεί η προαίρεση.
  • Συμβολή του Δημοσίου: 693 εκατ. ευρώ, με προσαύξηση 99 εκατ. ευρώ σε περίπτωση προαίρεσης.
  • Δάνεια από τράπεζες: 971,8 εκατ. ευρώ, που φτάνουν 1,079 δισ. ευρώ με την προσθήκη Κίσσαμος–Χανιά.

Ο υπουργός υπερασπίστηκε την επιβολή διοδίων, τονίζοντας ότι «δεν υπάρχει αυτοκινητόδρομος χωρίς διόδια» και επιτέθηκε στην αντιπολίτευση για έλλειψη εναλλακτικής πρότασης. Η τιμή θα ανέρχεται σε 0,053 ευρώ/χλμ. προ ΦΠΑ για Ι.Χ. (τιμές 2022), ενώ προβλέπονται σκιώδη διόδια με συμμετοχή του Δημοσίου.

Σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση

Η σύμβαση εγκρίθηκε με επιφυλάξεις ή καταψήφιση από τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης.

  • Το ΠΑΣΟΚ στήριξε μεν, αλλά εξέφρασε ανησυχίες για τη μελλοντική επιβάρυνση των πολιτών, την απουσία επαρκούς διαβούλευσης και τις δικαστικές εκκρεμότητες.
  • Ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο για διπλά διόδια και ασαφή οικονομικά στοιχεία, σημειώνοντας πως η κυβέρνηση χρηματοδοτεί έργο ιδιώτη κατά 700 εκατ. ευρώ.
  • ΚΚΕ, Πλεύση Ελευθερίας, Νέα Αριστερά και άλλοι, κατήγγειλαν ότι πρόκειται για ιδιωτικοποίηση υποδομής με βάρος στους πολίτες και ελλείψεις σε περιβαλλοντικές μελέτες, ενώ έθεσαν και θέματα συνταγματικότητας.
  • Νίκη και Σπαρτιάτες εξέφρασαν επιφυλάξεις για το κόστος, τη διαφάνεια και την επιβολή διοδίων πριν την ολοκλήρωση του έργου.

Απαντήσεις από κυβέρνηση

Ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος απάντησε στην κριτική επισημαίνοντας ότι ο διαγωνισμός ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018 ως σύμβαση παραχώρησης και δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς διόδια. Υποστήριξε ότι θα υπάρξει διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και πως οι αστικές μετακινήσεις δεν θα επιβαρυνθούν.

Ολοκληρώνοντας, ο Χρίστος Δήμας κάλεσε την εθνική αντιπροσωπεία να «δώσει το πράσινο φως για ένα έργο που θα φέρει ασφάλεια και ανάπτυξη στην Κρήτη» και να αφήσει πίσω «δεκαετίες καθυστερήσεων».

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ