Στις κινεζικές πλατφόρμες Temu και Shein κατευθύνεται το 1 στα 5 ευρώ από τον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, ενώ οι απώλειες του κράτους από δασμούς και διαφυγόντες φόρους και εισφορές φτάνει στα 200 εκατ. ετησίως. Ο τζίρος των ασιατικών πλατφορμών στην Ελλάδα υπολογίζεται σε περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ ετησίως τουλάχιστον για το 2024.
Αθέμιτος ανταγωνισμός
Τους υπολογισμούς αυτούς κάνει έρευνα της ΕΣΕΕ που παρουσιάστηκε χθες, με τον πρόεδρο Σταύρο Καφούνη να βάζει στο τραπέζι τη διάσταση της επιβίωσης των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων λόγω του αθέμιτου – όπως είπε – ανταγωνισμού από τους ψηφιακούς κινεζικούς κολοσσούς Temu και Shein, οι οποίοι πλημμυρίζουν την ευρωπαϊκή αγορά με δισεκατομμύρια αδασμολόγητα μικροδέματα.
«Στη φάση που βρισκόμαστε σήμερα κινδυνεύουμε από λουκέτα. Η επέλαση είναι τρομακτική και θα έχει τρομακτικές επιπτώσεις σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αν δεν πάρουμε μέτρα αμέσως», είπε ο ίδιος, παρουσιάζοντας την έρευνα της ΕΣΕΕ με τη Γενική Διευθύντρια της EuroCommerce, Christel Delberghe.

«Παράθυρο» για αδασμολόγητες εισαγωγές
Μόνο πέρσι εισήχθησαν στην Ευρωπαϊκή αγορά 4,5 δισεκατομμύρια μικροδέματα με το 91% να προέρχεται από την Κίνα. Ενώ, όπως εκτίμησε η κ. Delberghe, φέτος ο αριθμός αυτός θα φτάσει στα 6 δισ. μικροδέματα.
Η συντριπτική τους πλειοψηφία αφορά προϊόντα αξίας κάτω των 150 ή και των 100 ευρώ, με αποτέλεσμα να μπαίνουν στην Ευρώπη με μηδενικούς δασμούς, λόγω του κανονισμού de minimis που ορίζει πως όλα τα πακέτα αξίας κάτω των 150 ευρώ μπαίνουν στην ΕΕ χωρίς δασμούς.

Αυτό πρέπει να αλλάξει, επισημαίνουν οι έμποροι, και πιέζουν τις εθνικές κυβερνήσεις να συμφωνήσουν στο επικείμενο Ecofin την κατάργηση της απαλλαγής από δασμούς των μικρών δεμάτων αξίας κάτω των 150 ευρώ που μπαίνουν στην Ένωση από τρίτες χώρες.
Ο προγραμματισμός που προβλέπει τη σταδιακή κατάργηση των προβλέψεων de minimis έως το 2028 δεν τους ικανοποιεί. Ζητούν να επισπευθούν οι διαδικασίες, να καταργηθεί άμεσα το καθεστώς de minimis και να μπουν δασμοί από το πρώτο ευρώ για τα μικροδέματα από την Ασία ήδη από φέτος.

Τι συμβαίνει στις ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ που το έκαναν, κατήργησαν τις απαλλαγές από δασμούς για δέματα μικρής αξίας και επέβαλαν δασμούς έως 54% ή 100 δολάρια για αποστολές μέσω ταχυδρομείου. Οι πλατφόρμες Temu και Shein μεταφέρουν το ενδιαφέρον τους στην Ευρώπη και τα διαφημιστικά τους κονδύλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της γηραιάς ηπείρου.
Ειδικότερα, η πρόσφατη πολιτική των ΗΠΑ οδήγησε σε δραστική μείωση της διαφημιστικής δαπάνης από την TEMU (-31%) και τη SHEIN (-19%) στις ΗΠΑ. Η ΕΣΕΕ υπολόγισε πως η διαφημιστική δαπάνη των ασιατικών πλατφορμών μειώθηκε στις ΗΠΑ κατά -1,2% έως -2,4% (~$1,4–2,9 δις), με μέση απώλεια $2,16 δις αν οι τάσεις διατηρηθούν.

Υπολογίζεται, επίσης, ότι η πίεση στο Cost per Click (CPC) προκύπτει από την αιφνίδια εισροή ζήτησης διαφημιστικού αποθέματος (ad inventory) στην ευρωπαϊκή αγορά, χωρίς αντίστοιχη αύξηση προσφοράς (clicks) και μπορεί να οδηγήσει σε αύξησή του από 15% έως 54%.
«The house is on fire»
«The house is on fire», σχολίασε χαρακτηριστικά από την πλευρά της η Γενική Διευθύντρια της EuroCommerce, Christel Delberghe.

«Ζητάμε άμεσες αποφάσεις και δράσεις από τις χώρες-μέλη και την Κομισιόν. Απαιτείται συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για όλους τους παίκτες στην αγορά, Ασιάτες και Ευρωπαίους. Μόνο έτσι θα υπάρξει σωστός ανταγωνισμός», προσθέτει η κ. Delberghe, η οποία γνωστοποίησε πως εστάλη επιστολή προς τον Πρόεδρο του ECOFIN ώστε να υπάρξει επιτάχυνση στη λήψη αποφάσεων.
