Την έναρξη των εργασιών για την πληρωμή εισιτηρίων στο Μετρό Θεσσαλονίκης με κάρτες μέσω POS προανήγγειλε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας σε ημερίδα του voria.gr. Ο ίδιος διαβεβαίωσε για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος στην επέκταση της Καλαμαριάς, ενώ ξεκαθάρισε πως προτεραιότητα έχει η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη στις επόμενες φάσεις ανάπτυξης του Μετρό.
Σε ό,τι αφορά τα POS, ο υφυπουργός εξήγησε πως το πρόβλημα δεν σχετίζεται πλέον με τον ΟΣΕΘ ή τη ΔΙΑΣ ΑΕ, αλλά με το γεγονός ότι κατά τον αρχικό σχεδιασμό δεν είχε προβλεφθεί η ασφαλής διασύνδεση με τις τράπεζες και τα POS. Όπως είπε, ο κατασκευαστής του συστήματος δεν αποδέχτηκε τη χρήση του ίδιου δικτύου για τα POS, διότι αυτό θα παραβίαζε την εγγύηση. Το σύστημα παραμένει κλειστό και απομονωμένο, ωστόσο έχει επιλεγεί η κατάλληλη τεχνική λύση και οι εργασίες για τη διασύνδεση αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα.
Αναφορικά με την επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά, ο κ. Ταχιάος επιβεβαίωσε ότι προχωρά κανονικά μέσα από έξι εργολαβίες, τονίζοντας πως η παράδοση έχει οριστεί για τον Φεβρουάριο του 2026. Για τις μελλοντικές επεκτάσεις, ξεκαθάρισε ότι πρώτα θα προχωρήσει η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη. Οι χωροταξικές και κατασκευαστικές μελέτες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, ενώ τώρα ξεκινούν οι ηλεκτρομηχανολογικές. Θα ακολουθήσει παρουσίαση στους δημάρχους, ενώ στη συνέχεια θα εκπονηθούν μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, ώστε να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από κάποιο διαθέσιμο εργαλείο.
Αεροδρόμιο, flyover και Εγνατία Οδός
Σχετικά με τη σύνδεση του Μετρό με το αεροδρόμιο "Μακεδονία", ο υφυπουργός επισήμανε ότι «η πρόβλεψη για την επιβατική κίνηση του Mετρό στο αεροδρόμιο έδινε 900 επιβάτες το πολύ σε ημερήσια βάση και δεν ήταν καν βιώσιμη η σύνδεση». Έτσι, προκειμένου το δρομολόγιο να γίνει βιώσιμο εντάχθηκαν επίσης το εμπορικό κέντρο “Mediterranean Cosmos” και το “Ιατρικό Διαβαλκανικό”.
Ο κ. Ταχιάος χαρακτήρισε ακόμα ως «φοβερό στοίχημα» για το υπουργείο την Εγνατία Οδό και την παραχώρησή της ώς το τέλος του 2025. «Η Εγνατία χρειάζεται βαριά συντήρηση, καθημερινή, βελτίωση λειτουργίας και πρόσθετα έργα, όπως το τμήμα Χαλάστρα - Εύζωνοι, που δεν έχει γίνει ακόμα και θα είναι αντικείμενο του παραχωρησιούχου σε εύλογο διάστημα μετά την έναρξη της παραχώρησης. Και ο παραχωρησιούχος θα μπορέσει να τα τρέξει όλα αυτά με τον καλύτερο τρόπο. Θα έχουμε τελειώσει πολύ σύντομα την άσκηση που λέγεται Εγνατία Οδός» τόνισε.
Λιγότερα δημόσια έργα στο μέλλον
Προειδοποίησε ότι οι πόροι για τα δημόσια έργα δεν είναι ανεξάντλητοι και πρόσθεσε ότι στο μέλλον τα μεγάλα έργα υποδομών, ιδίως τα κλασικά δημόσια και ειδικά τα οδικά, δεν θα είναι πολλά, καθώς υπάρχει στροφή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων προς το περιβάλλον. «Γι' αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία να μοχλεύσουμε ιδιωτικά κεφάλαια. Το flyover για παράδειγμα, πηγαίνει τρέχοντας, γιατί χρηματοδοτείται από ιδιωτικά κεφάλαια, είναι ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα). Αλλά τα ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας δεν είναι άπειρα, λόγω της ύπαρξης πλαφόν. Ετησίως δεν μπορεί το Δημόσιο να διαθέτει πάνω από το 0,25% του ΑΕΠ για πληρωμές διαθεσιμότητας και για το σύνολο των ΣΔΙΤ σε όλη την Ελλάδα, το πλαφόν αυτό το έχουμε σχεδόν πιάσει, άρα δεν έχουμε τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε περισσότερα» υπογράμμισε ο κ. Ταχιάος.
Ο υφυπουργός επισήμανε ακόμα ότι η καθυστέρηση των μεγάλων έργων υποδομών δεν είναι ίδιον μόνο της Θεσσαλονίκης, αφού σε όλη την Ελλάδα τέτοια πρότζεκτ συζητιούνται επί πολλά χρόνια, ενώ αντίστοιχα προβλήματα σημειώνονται και στην Αθήνα, π.χ., με τη Γραμμή 4 του Μετρό. «Δεν είναι λοιπόν μόνο ζήτημα της Θεσσαλονίκης το θέμα αυτό. Βέβαια, οι αναλογίες είναι πολύ διαφορετικές κι αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη (...) Αντιδράσεις και αντίλογος υπάρχει πάντα και παντού. Το θέμα μας στη Θεσσαλονίκη είναι ότι πολιτικοποιούμε τα έργα, μεταξύ αυτών και το Μετρό (...) Τα μεγάλα προβλήματα προήλθαν από εκεί που δεν το περίμενε κανένας, από τον δήμο Θεσσαλονίκης, που το 2014-2015 αποφάσισε ότι δεν πρέπει να γίνει ο σταθμός Βενιζέλου, για να παραμείνει ως αρχαιολογικός χώρος. Αν είχε γίνει αυτό, σήμερα ούτε αρχαιολογικός χώρος θα υπήρχε (...) και το Μετρό ακόμα θα σερνόταν. Αυτό όμως προκάλεσε τετράχρονη καθυστέρηση του έργου. Κάποια έργα πρέπει να γίνονται και να τελειώνουν, να παίρνουμε τέτοιες αποφάσεις» υπογράμμισε ο κ. Ταχιάος, ο οποίος χαρακτήρισε ως θετικό το γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί υφυπουργοί από τη Θεσσαλονίκη στην κυβέρνηση, ώστε να διεκδικούν να γίνονται τα έργα.
Ανάπλαση σιδηροδρομικού σταθμού
Ο κ. Ταχιάος επισήμανε, τέλος, ότι πρέπει να φύγουν οι σιδηροδρομικές γραμμές μέσα από τον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, καθώς σήμερα μπορεί να διακοπεί η κυκλοφορία επί ώρα, επειδή ένα εμπορικό τρένο διέρχεται με πολύ αργή ταχύτητα μέσα από την πόλη. Σημείωσε μάλιστα ότι ενόψει της ανάπλασης της περιοχής του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού και της δημιουργίας του Μουσείου Ολοκαυτώματος πρέπει να φύγουν από εκεί οι σιδηροδρομικές γραμμές για να αναπλαστεί και η περιοχή των Λαχανόκηπων. «Το ιδιωτικό κεφάλαιο στη Θεσσαλονίκη κινείται και είναι εδώ και πρέπει να το αξιοποιήσει η πόλη, από τα νέα γήπεδα ΠΑΟΚ και Άρη μέχρι το real estate. Πρέπει να μοχλεύσουμε αυτά τα κεφάλαια, να ιεραρχήσουμε τα έργα και να έχουμε σοβαρές διεκδικήσεις. Η κυβέρνηση φροντίζει να υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και έργα στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα» κατέληξε.