Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι σε βασικούς οικονομικούς τομείς: ικανότητα κάλυψης οικογενειακών αναγκών, δυνατότητα αποταμίευσης και κάλυψης δαπανών για τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Οι πληρωμές γίνονται πιο συνεπείς και η οικονομική σταθερότητα φαίνεται να επανέρχεται.
Μάλιστα, το ποσοστό των Ελλήνων που πληρώνουν στην ώρα τους αυξήθηκε στο 67% το 2025 από 45% το 2023. Οι Έλληνες εξάλλου έχουμε γίνει πιο προσεκτικοί με το πορτοφόλι μας λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας, σε ποσοστό 61%, καταλαμβάνοντας την 3η θέση πίσω από τους Πορτογάλους με 68% και τους Ιταλούς με 66%, ενώ στην 4η θέση είναι οι Ισπανοί με 57%. Αντίθετα, πιο …χαλαροί είναι οι Ελβετοί (29%) και οι Ολλανδοί (30%).
Ευρωπαϊκή έρευνα Intum 2025
Αυτό προκύπτει από τη μεγάλη έκθεση πληρωμών καταναλωτών 2025 της Intum, που πραγματοποιήθηκε σε 20 ευρωπαϊκές χώρες, με τη συμμετοχή τουλάχιστον 1.000 ατόμων από κάθε χώρα. Οι καταναλωτές αναζητούν μακροπρόθεσμη οικονομική υγεία, ακόμα και όταν η οικονομία δεν είναι απόλυτα σταθερή.
Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι, όπως προκύπτει, πληρώνουν όλους τους λογαριασμούς στην ώρα τους, με Ισπανούς και Αυστριακούς να αναδεικνύονται πρωταθλητές με 83%, ενώ ουραγοί είναι οι Έλληνες με 67%, κάνοντας όμως άλμα από το 2023 και 45%, που δείχνει ότι «χτίζεται» σταθερά η κουλτούρα πληρωμών. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην προτελευταία θέση, με 68%, βρίσκονται οι Ελβετοί.
Το ποσοστό των Ευρωπαίων καταναλωτών που πληρώνουν εγκαίρως όλους τους λογαριασμούς τους αυξήθηκε από 63% το 2023 σε 74% το 2024 και έχει ενισχυθεί περαιτέρω σε 76% το 2025. Την ίδια στιγμή, το 43% δηλώνει ότι το υψηλό κόστος διαβίωσης των τελευταίων ετών έχει μόνιμο αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομική του ευμάρεια.
Το μεγαλύτερο πλήγμα, λόγω πληθωρισμού στα τρόφιμα στην ευρωζώνη, δέχονται τα φτωχότερα νοικοκυριά, καθώς δαπανούν το μεγαλύτερο ποσοστό του εισοδήματός τους σε είδη παντοπωλείου.
Ο ρόλος του εισοδήματος
Περίπου 9 στους 10 καταναλωτές υψηλού εισοδήματος αισθάνονται σίγουροι για την ικανότητά τους να πληρώνουν εγκαίρως (94%) και να καλύπτουν απροσδόκητο κόστος 400€ (90%), έναντι εκείνων με χαμηλότερα εισοδήματα (62% και 52% αντίστοιχα).
Έτσι, το 2025 το 40% των Ευρωπαίων δήλωσε ότι δεν πλήρωσε στην ώρα του λόγω έλλειψης χρημάτων, που αποτελεί τον βασικό λόγο ασυνέπειας. Αυτό που είναι ανησυχητικό είναι ότι αυτό το ποσοστό είχε υποχωρήσει στο 29% το 2024 και πλέον επιστρέφει στο επίπεδο του 2023 (43%).
Ο δεύτερος λόγος για το 2025, σε ποσοστό 32%, ήταν «ξέχασα να πληρώσω» (έναντι 40% το 2024 και 36% το 2023), ενώ λόγω τεχνικών προβλημάτων καθυστέρησε να πληρώσει το 17%.
AI και οικονομική συμπεριφορά
Η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα ψηφιακά εργαλεία ενσωματώνονται στην καθημερινότητα και αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές κατανοούν, διαχειρίζονται και αντιμετωπίζουν τις οικονομικές τους δραστηριότητες.
Οι Έλληνες, μάλιστα, όπως προκύπτει από την έκθεση, «αγκαλιάζουν» πιο γρήγορα από τους Ευρωπαίους την Τεχνητή Νοημοσύνη.
Το 34% των συμμετεχόντων στην έρευνα αισθάνεται πιο άνετα να μοιραστεί την οικονομική του κατάσταση με ένα AI bot παρά με άνθρωπο, ενώ το 38% δηλώνει ότι θα αισθάνονταν λιγότερο επικριτική διάθεση αν συζητούσε για τις καθυστερημένες οφειλές του με ένα ρομπότ Τεχνητής Νοημοσύνης, ποσοστό 10 μονάδες αυξημένο σε σχέση με το 2024.
Παράλληλα, σχεδόν 4 στους 10 πιστεύουν ότι το AI μπορεί να βοηθήσει στον περιορισμό πιθανών προκαταλήψεων στις πρακτικές είσπραξης οφειλών, καθιστώντας τη διαδικασία δικαιότερη για όλους.
Ο 1 στους 3 Έλληνες δηλώνει επίσης ότι χρησιμοποιεί εργαλεία όπως το ChatGPT για την κατανόηση οικονομικών όρων, σε ποσοστό κοντά στο ευρωπαϊκό.
Είναι ενδεικτικό της εξοικείωσης με το AI, ότι η ανησυχία για την επίδρασή του στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων περιορίζεται σταθερά, με το 23% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι δεν αποτελεί σημείο προβληματισμού, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στο 30%.
→ Διαβάστε επίσης: Ελ. Βρεττού: Η CrediaBank κυνηγά νέες εξαγορές - Στόχος €1,2 δισ. νέα δάνεια το 2026
Η online αγοραστική συμπεριφορά αλλάζει
Η έρευνα αποτυπώνει σημάδια μεγαλύτερης ωριμότητας της ελληνικής αγοράς: οι αυθόρμητες online αγορές μειώνονται αισθητά, καθώς μόνο το 25% δηλώνει ότι αγοράζει παρορμητικά, σε σχέση με δύο χρόνια πριν, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στο 30%.
Παράλληλα, το 15% αναγνωρίζει ότι η πίεση από τα lifestyle πρότυπα στα social media το έχει οδηγήσει σε αγορές και πρόσθετες οφειλές, μια υπενθύμιση της ισχυρής επίδρασης του ψηφιακού περιβάλλοντος στις οικονομικές επιλογές.