Στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου εξετάστηκε τη Δευτέρα το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που αφορά την κύρωση και τροποποίηση σειράς συμβάσεων παραχώρησης. Το νομοθέτημα περιλαμβάνει τρεις κύριες παρεμβάσεις:
α) την κύρωση και αναθεώρηση της Σύμβασης Παραχώρησης της Εγνατίας Οδού,
β) την κύρωση τροποποίησης της αντίστοιχης σύμβασης για την Αττική Οδό, και
γ) την κύρωση της τροποποιημένης σύμβασης για το έργο του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, υπογράμμισε ότι το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου αφορά ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σύνολο συμβάσεων, σημειώνοντας ότι δεν πρόκειται για ρύθμιση που «δίνει λεφτά» αλλά για μια διαδικασία που ενισχύει τα δημόσια έσοδα, τα οποία μάλιστα θα κατευθυνθούν στην απομείωση του χρέους.
Στην τοποθέτησή του, ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε στις παθογένειες των αρχικών συμβάσεων, τονίζοντας ότι η σχετική διαδικασία δεν ξεκίνησε από την παρούσα κυβέρνηση, αλλά έχει ιστορικό που φτάνει έως το 2011, ενώ εμπλέκονται διαδοχικές κυβερνήσεις καθώς και φορείς όπως το Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ.
Παράλληλα, ανέδειξε τη σοβαρότητα και τη «μακρά και επίπονη» διαπραγμάτευση που προηγήθηκε για τις τροποποιήσεις, επισημαίνοντας ότι οι συμβάσεις πέρασαν από τον απαιτούμενο έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διαδικασία που ήταν αναγκαίο να ολοκληρωθεί πριν την κατάθεσή τους.
Η οικονομική διάσταση
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο: «Το θέμα αυτό, λοιπόν, είναι ιδιαίτερα σοβαρό και είναι ένα θέμα το οποίο αποφέρει σημαντικά έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο. Ήταν επίπονη διαδικασία και μακρά της τροποποίησης και πέρασε Ελεγκτικό Συνέδριο. Πέρασε Ελεγκτικό Συνέδριο και βεβαίως αυτό ήταν κάτι το οποίο έπρεπε να γίνει. Έπρεπε να προηγηθεί ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου».
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο: «Από την ώρα, λοιπόν, που θα εισέλθει στον κρατικό προϋπολογισμό τον φετινό, ένα πολύ σημαντικό ποσό, είναι σαφές ότι αυτό θα επηρεάσει και τη σύνταξη του προϋπολογισμού του προσεχούς έτους, αφού αυτό προσμετράται αυτομάτως ως μεταβιβαζόμενο στο χρέος και στη μείωση του ποσοστού του χρέους επί του ΑΕΠ. Κατά συνέπεια, είναι απολύτως απαραίτητο, το σχετικό σχέδιο νόμου να κυρωθεί πριν από τη συζήτηση στη Βουλή του Προϋπολογισμού του ερχόμενου έτους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον εμείς επιμένουμε στην άμεση ψήφιση του σχετικού σχεδίου νόμου».
Κριτικές παρεμβάσεις των κομμάτων
Στη συζήτηση συμμετείχαν ο ειδικός αγορητής της ΚΟ «Πλεύση Ελευθερίας», Αλέξανδρος Καζαμίας, ο οποίος χαρακτήρισε τη διαδικασία «απαράδεκτη», καθώς όπως είπε, «το νομοσχέδιο κατατέθηκε λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, ενώ μέχρι σήμερα το πρωί δεν υπήρχε διαθέσιμο σε χάρτινη μορφή δεμένη για τους βουλευτές να το μελετήσουν».
Κριτική άσκησαν, επίσης, ο κ. Σπυρίδων Τσιρώνης, ειδικός αγορητής ΚΟ Δημοκρατικό Πατριωτικό Κίνημα, ο κ. Ιωάννης Δελής, Ειδικός Αγορητής της Κ.Ο του Κ.Κ.Ε., καθώς επίσης και ο κ. Χρήστος Γιαννούλης, Ειδικός Αγορητής της Κ.Ο. «ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ - ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ», η κα Θεοπίστη Πέρκα, από τη «Νέα Αριστερά», και η κα Μαρία Αθανασίου ειδική αγορήτρια της ΚΟ Ελληνική Λύση.
Η παρουσίαση της πλειοψηφίας
Ο κ. Ιωάννης Γιώργος, ο εισηγητής της πλειοψηφίας, εξήγησε ότι στο Πρώτο Μέρος, αφορά μόνο την Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης Εγνατίας Οδού, αποτελεί το βασικό κορμό του νομοσχεδίου, καθώς κυρώνει τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων μαζί με την τροποποίησή της. Με την κύρωση οι όροι της Σύμβασης αποκτούν ισχύ νόμου και καθορίζουν το πλαίσιο λειτουργίας, συντήρησης, εκμετάλλευσης και διαχείρισης του έργου για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
Όπως είπε: «Η τροποποίηση της Σύμβασης είναι αναγκαία για ζητήματα αδειοδότησης σηράγγων και προστασίας προσωπικών δεδομένων, ώστε να επιτευχθεί η ομαλή έναρξη της παραχώρησης. Τα άρθρα 3 έως 11, δε, ρυθμίζουν λεπτομερώς τις διαδικασίες εκτέλεσης της Σύμβασης διασφαλίζοντας την ομαλή μετάβαση και τη διατήρηση της αξίας του αυτοκινητοδρόμου».