Νέα
  • ΓΔ: 942.46 -1.61%
  • Τζίρος: 98,73 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Enterprise Greece: Νέες ευκαιρίες για εξαγωγές προς τη Ρωσία - Το επενδυτικό portfolio

Πηγή: libreshop
Πηγή: libreshop

Σε webinar που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε. (Enterprise Greece) με θέμα «Doing Business in Russia», ο Χρήστος Φαρμάκης, γενικός σύμβουλος ΟΕΥ Α', προϊστάμενος του γραφείου ΟΕΥ στη Μόσχα, ανέφερε ότι οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τη Ρωσία την περίοδο 2013-2020 υποχώρησαν κατά 60,1%, ενώ ειδικά για την περσινή χρονιά η πτώση ήταν 22,61%.

Πρόσθεσε ωστόσο πως, «παρότι είναι ανάλογη και η πτώση των ελληνικών εισαγωγών από τη Ρωσία, αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πτώση των διεθνών ενεργειακών τιμών και όχι στις εισαγόμενες ποσότητες, ενώ το πρόβλημα των ελληνικών εξαγωγών αποδίδεται κυρίως στο εμπάργκο της Ρωσίας που μπήκε σε ευρωπαϊκά προϊόντα».

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον F&B κλάδο τροφίμων-ποτών που βρέθηκε στο επίκεντρο της παρουσίασης, το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν δεχθεί τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, τα γαλακτοκομικά και τα ιχθυηρά.

Ψηφιακή σήμανση

Ο κ. Φαρμάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της ψηφιακής σήμανσης των διακινούμενων προϊόντων στη Ρωσία, ενώ ειδικότερα για τα εισαγόμενα προϊόντα, υπεύθυνοι για τη σήμανση είναι οι εισαγωγείς. Πρόκειται για μια διαδικασία που ξεκίνησε από την 1η Ιουνίου του 2019 και θα ολοκληρωθεί το 2024. Ειδικά για τα τρόφιμα-ποτά, από την 1η Ιουλίου 2020 η ψηφιακή σήμανση έχει επεκταθεί στα γαλακτοκομικά, ενώ πιλοτικά προγράμματα αφορούν στο επιτραπέζιο νερό, στα συμπληρώματα διατροφής και στην μπύρα.

Ισχυρά δίκτυα από τους ανταγωνιστές της Ελλάδας

Για τον τομέα των τροφίμων-ποτών υπάρχει μια μεγάλη αγορά, καθώς η εγχώρια παραγωγή δεν καλύπτει τις ανάγκες της χώρας. Όμως, όπως τόνισε στην παρουσίασή του ο κ. Φαρμάκης, η επιβολή του ρωσικού εμπάργκο στα αγροτικά προϊόντα δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στις ελληνικές εξαγωγές.

Σημαντικά ελληνικά προϊόντα που άλλοτε κυριαρχούσαν στη ρωσική αγορά, όπως τα νωπά φρούτα και λαχανικά (π.χ. εσπεριδοειδή, φράουλες κ.λπ.), εκτοπίστηκαν από προϊόντα ανταγωνιστριών χωρών (π.χ. Τουρκία, Αίγυπτο κ.λπ.). Πρόσθεσε δε ότι τα τελευταία έξι χρόνια έχουν δημιουργηθεί ισχυρά δίκτυα από Ασία, Τουρκία, Βόρεια Αφρική και Λατινική Αμερική, καθώς διέκριναν το κενό που δημιουργήθηκε και αναπτύσσονται διαρκώς για να μπορέσουν να μείνουν στην αγορά ακόμη και όταν αρθεί το εμπάργκο.

Ευκαιρίες

Σημείωσε, βέβαια, ότι υπάρχουν ακόμα πολλά προϊόντα που μπορούν να εξαχθούν, όπως:

  • Ελιές
  • Ελαιόλαδο
  • Κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά
  • Snacks
  • Είδη αρτοποιίας
  • Μεταλλικό νερό
  • Κρασιά
  • Επεξεργασμένα τρόφιμα

Προοπτικές για ανάπτυξη συνεργασιών

Ο κ. Φαρμάκης ανέφερε ότι η ρωσική κυβέρνηση παρέχει κίνητρα για επενδύσεις, προωθεί την εισαγωγή νέων μεθόδων και τεχνολογιών για καλλιέργειες, επενδύει στην έρευνα και ενισχύει την εγχώρια επεξεργασία των πρώτων υλών.
Μετά το ρωσικό εμπάργκο, εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα σε τομείς όπως:

  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Τα αλλαντικά
  • Τα κρασιά

Σε αυτά, υπήρξε μεγάλη άνοδος της εγχώριας παραγωγής, χωρίς όμως ακόμη αξιόλογη βελτίωση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας.

Αντιστάθμισαν τις απώλειες

Υπογραμμίστηκε σε αυτό το σημείο το ότι χώρες όπως η Δανία, η Ολλανδία και η Γερμανία αντιστάθμισαν τις απώλειες από το εμπάργκο, με την αύξηση της εξαγωγής προϊόντων και υπηρεσιών γεωργικής τεχνολογίας.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν, επίσης, καινοτόμες και ανταγωνιστικές τεχνολογίες. Ειδικά στη Νότια Ρωσία, όπου προωθείται η ανάπτυξη καλλιεργειών συναφών με τις δικές μας (φρούτα και λαχανικά, αμπελοκαλλιέργεια κ.λπ.), υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις που μπορούν να προμηθεύσουν:

  • Αρδευτικά συστήματα
  • Αγροχημικά για ειδικές χρήσεις
  • Εξοπλισμό για θερμοκήπια
  • Πλαστικά φιλμ
  • Διάφορα καινοτόμα προϊόντα

Ενδιαφέρον για ιχθυοκαλλιέργειες

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να αναλάβουν να οργανώσουν, να κατασκευάσουν ή ακόμη και να επενδύσουν σε γεωργικές καλλιέργειες, θερμοκήπια και μονάδες μεταποίησης γεωργικών προϊόντων.

Κλάδος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι οι ιχθυοκαλλιέργειες, για τις οποίες η χώρα μας ήδη εξάγει εξοπλισμό και τεχνολογίες, καθώς διαθέτει επιχειρήσεις που παράγουν ανταγωνιστικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες και τεχνογνωσία.

«Όχι σε ευκαιριακές εξαγωγές»

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Φαρμάκης τόνισε ότι «δεν πρέπει να είναι ευκαιριακή η εξαγωγή, θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να τη δει στρατηγικά τη ρωσική αγορά, να τη μελετήσει και να κάνει τις σωστές κινήσεις, έχοντας υπόψιν ότι υπάρχουν προβλήματα (π.χ. εμπόριο, δασμολογικά, πιστοποίηση κ.λπ.), τα οποία όμως δεν έχουν εμποδίσει ανταγωνιστές μας να βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ».

Πρόσθεσε ότι «πρέπει να επενδυθούν χρήματα σε προγράμματα προώθησης, σε έναν πολύ σκληρό ανταγωνισμό. Ο Ρώσος καταναλωτής είναι εκπαιδευμένος, γνωρίζει τη διεθνή προσφορά και είναι διατεθειμένος να πληρώσει για το προϊόν που θέλει. Πρέπει, παράλληλα, να εξεταστούν και άλλες περιφέρειες, εκτός Μόσχας. Πολλές επιχειρήσεις στέλνουν προϊόντα σε κάθε άκρη της χώρας».

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ