Νέα
  • ΓΔ: 778.98 -2.28%
  • Τζίρος: 68,65 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΥΠΟΙΚ: Πέντε φορολογικές ελαφρύνσεις στο τραπέζι της 9ης αξιολόγησης

Χρήστος Σταϊκούρας
Πηγή: Eurokinissi

Και φορολογικό είναι το menu της διαπραγμάτευσης ανάμεσα στα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών και την ελληνική κυβέρνηση, της 9ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, που ξεκίνησε χθες 12 Ιανουαρίου. 

► Διαβάστε: Οι παγίδες στις χωριστές δηλώσεις εισοδήματος - Σε λειτουργία η πλατφόρμα

Το υπουργείο Οικονομικών και οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, έχουν ετοιμάσει ογκώδεις φακέλους, γύρω από συγκεκριμένες δράσεις που σχεδιάζει η κυβέρνηση για τη άμβλυνση των επιπτώσεων από την πανδημία, στο φορολογικό πεδίο.

Παρά το γεγονός ότι υπάρχει αναστολή των δημοσιονομικών κανόνων και 2021, εντούτοις θα πρέπει να δοθεί έγκριση από τους δανειστές για το οποιαδήποτε πάγωμα φορολογικής υποχρέωσης. Ο κανόνας είναι απλός και δεν επιδέχεται παρερμηνειών. Η αναστολή κάποιου φόρου θα πρέπει προσωρινό χαρακτήρα και να δίνει αποδεδειγμένα ανάσα σε πληττόμενους από την πανδημία.

Με τον τρόπο, οι δανειστές θέλουν να βάλλουν φρένο, σε πιθανές παράλογες απαιτήσεις της ελληνικής πλευράς. Αυτό το γνωρίζουν άριστα στο υπουργείο Οικονομικών και ως εκ τούτου κινούνται ανάλογα και βάζουν στο τραπέζι πράγματα που μπορούν με απτά επιχειρήματα να τα υποστηρίξουν.

Οι πέντε φάκελοι 

Ποια είναι αυτά στην παρούσα φάση;

  1. Να ισχύσει και το 2021 η κλιμακωτή μείωση της προκαταβολής φόρου για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες στο μοτίβο που έγινε και για το 2020.
  2. Να μην ισχύσει η «τιμωρία» για φόρο 22% για όσους δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν ηλεκτρονικές αποδείξεις ίσες με το 30% του εισοδήματός τους.
  3. Να μην ισχύσουν τα τεκμήρια διαβίωσης για έναν χρόνο και μόνο για αυτούς που αποδεδειγμένα έχουν πληγεί από την κρίση.
  4. Να μειωθεί ο ΕΝΦΙΑ ή εναλλακτικά ο συμπληρωματικός φόρους, εξαιτίας της εισαγωγής στο σύστημα των αντικειμενικών αξιών 2.900 νέων περιοχών. Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι ουδέτερο. Το εν λόγω μέτρο, μπορεί να έχει και μόνιμο χαρακτήρα.
  5. Ρύθμιση των οφειλών που γεννήθηκαν μέσα στην περίοδο της πανδημίας και μόνο για τους αποδεδειγμένα πληττόμενους. Το μέτρο θα έχει τα χαρακτηριστικά των προηγουμένων ρυθμίσεων για τις 100 και 120 δόσεις.

Τα επιχειρήματα

Η ελληνική πλευρά έχει στους φακέλους της, μία σειρά από επιχειρήματα τα οποία πιστεύει ότι μπορούν με σχετική να άνεση να στηρίξουν την διεκδίκηση των αιτημάτων.

Πιο συγκεκριμένα για την προκαταβολή φόρου, θα επισημανθεί ότι πλέον δεν έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, αφού θα συμψηφίζεται ουσιαστικά με την κίνηση που έγινε το 2020 και η οποία σε συνδυασμό με την χαμηλή έως ανύπαρκτη κερδοφορία, δεν θα φέρουν ανισορροπίες στο σύστημα.

Για το πέναλτι του 22%, η ελληνική πλευρά θα σημειώσει ότι με κλειστή αγορά είναι αδύνατο να ζητάς αποδείξεις για κατανάλωση, που με κρατική εντολή εμποδίστηκε (η κατανάλωση). Θα φέρει μάλιστα ως επιχείρημα την αύξηση των καταθέσεων από τα νοικοκυριά κατά 7 δις περίπου και θα υποστηρίξει ότι η ισχύς του μέτρου είναι άδικη και τιμωρητική, χωρίς μάλιστα να έχουν ευθύνη οι καταναλωτές.

Σε ότι αφορά τα τεκμήρια διαβίωσης, το επιχείρημα είναι απλό. Μέχρι σήμερα τα τεκμήρια ήταν μαχητά, δηλαδή θα μπορούσε ο καθένας να τα αμφισβητήσει υπό την προϋπόθεση να αποδείξει ότι έκανε ανάλωση κεφαλαίου προηγουμένων ετών. Αν ισχύσει και φέτος, που πράγματι μεγάλο μέρος των φορολογουμένων «έφαγαν από τα έτοιμα» για να τα βγάλουν πέρα, θα γεμίσουν οι εφορίες αιτήματα και κόσμο που θα είναι αδύνατο να διαχειριστούν και το κυριότερο σχεδόν χωρίς κανένα όφελος για τα δημόσια ταμεία.  

Κατάργηση συμπληρωματικού φόρου

Ο ΕΝΦΙΑ είναι μάλλον το πλέον εύκολο, αφού το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι μηδενικό. Μοναδική ένσταση των δανειστών θα είναι να τρέξει στο σύστημα με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών ώστε να εναρμονιστούν με τις εμπορικές. Στο θέμα αυτό η Ελλάδα έχει χαλαρώσει την μεταρρύθμιση και δεν αποκλείεται οι δανειστές να πιέσουν προς την αντίθετη κατεύθυνση

Τέλος το πλέον ακανθώδες θέμα, για το οποίο ίσως δεν ληφθεί απόφαση στην παρούσα περίοδο, είναι η ρύθμιση των χρεών που δημιουργήθηκαν εντός της πανδημίας. Οι δανειστές θέλουν να μην διαταραχθεί η κουλτούρα των πληρωμών και τον λόγο αυτό, είναι αν μη τι άλλο διστακτικοί σε οποιαδήποτε ρύθμιση. Από την άλλη πάλι είναι αδύνατο για κάποιο πληττόμενο που έχει συσσωρεύσει υποχρεώσεις να τις ξεπληρώσει εφάπαξ με την λήξη της πανδημίας, όποτε αυτή έρθει.

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ