Η εφαρμογή της δεύτερης φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ), που αφορά την πλήρη ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση της διαδικασίας διακίνησης και παράδοσης αγαθών, μετατίθεται για το 2026. Το μέτρο, το οποίο εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και ψηφιοποίησης των εμπορικών συναλλαγών, προβλέπει την άμεση διαβίβαση των δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Η πρώτη φάση εφαρμογής είχε επικεντρωθεί σε μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις, επιτρέποντας την εξοικείωσή τους με τις νέες διαδικασίες, ενώ η δεύτερη φάση προορίζεται να καλύψει πλέον το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας.
Η πρόκληση
Η αναβολή της δεύτερης φάσης, η οποία αρχικά προγραμματιζόταν για την 1η Δεκεμβρίου 2025, οφείλεται στη μεγάλη τεχνική και επιχειρησιακή πρόκληση που συνδέεται με τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των επιχειρήσεων και της ΑΑΔΕ. Τα λογιστικά προγράμματα των επιχειρήσεων θα πρέπει να διασυνδεθούν πλήρως με την πλατφόρμα myDATA, ώστε οι καταχωρήσεις να γίνονται αυτόματα, χωρίς την ανάγκη διπλής εργασίας.
Η ψηφιοποίηση επιτρέπει την παρακολούθηση φορτώσεων και μεταφορτώσεων, την παραλαβή παραστατικών και αγαθών μέσω σάρωσης QR Code και τον ποσοτικό και ποιοτικό έλεγχο των αγαθών από τον λήπτη.
Από τις 2 Ιουνίου 2025, το ΨΔΑ είναι ήδη υποχρεωτικό για επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, με εξαιρέσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες όπως θυγατρικές αλλοδαπής εταιρείας που χρησιμοποιούν ERP της μητρικής, επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα, ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά και συναφή υλικά ανεξαρτήτως τζίρου.
Οι επιχειρήσεις αυτές εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά, διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, ενημερώνουν τον λήπτη των αγαθών, ενώ υπάρχει δυνατότητα άμεσου ελέγχου των διακινήσεων μέσω QR Code.
Η δεύτερη φάση θα ενισχύσει περαιτέρω την ψηφιοποίηση και θα μειώσει τη χρήση έντυπων εγγράφων, περιορίζοντας λάθη ή παραλείψεις στις καταχωρήσεις. Παράλληλα, η ψηφιοποίηση θα επιτρέπει την αποθήκευση και αναζήτηση των δελτίων αποστολής, διευκολύνοντας τόσο τις εσωτερικές διαδικασίες των επιχειρήσεων όσο και τον έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές.
Οι φορείς εποπτείας θα έχουν στη διάθεσή τους όλα τα εργαλεία για την άμεση επαλήθευση της εγκυρότητας ενός δελτίου αποστολής, γεγονός που αυξάνει τη διαφάνεια και περιορίζει τα περιθώρια παρατυπιών.
Πρόστιμα για παραβάσεις
Η μη έκδοση ψηφιακού δελτίου αποστολής επισύρει αυστηρές κυρώσεις. Συγκεκριμένα, σε φορολογούμενο που διακινεί αγαθά χωρίς παραστατικά επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο για όσους τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, και 10.000 ευρώ ανά έλεγχο για όσους τηρούν διπλογραφικό σύστημα.
Η αυστηρότητα αυτή υπογραμμίζει τη βαρύτητα που δίνει η ΑΑΔΕ στην πλήρη τήρηση των νέων διαδικασιών και στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
→ Διαβάστε επίσης: Φορολογία: Τσουχτερά «ραβασάκια» για τους ελεύθερους επαγγελματίες το 2026 – Πότε έρχονται φοροελαφρύνσεις
Κατηγορίες εξαιρέσεων
Από την υποχρέωση έκδοσης ψηφιακού δελτίου αποστολής εξαιρούνται:
- Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ
- Φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά έως 10.000 ευρώ
- Δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι και συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων
- Διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας
- Διακινήσεις από τεχνικούς για τα αναγκαία εργαλεία και μηχανήματα για την εκτέλεση εργασιών
- Διακινήσεις από γραφεία τελετών
Η μετάθεση της δεύτερης φάσης για το 2026 δίνει στις επιχειρήσεις περιθώριο προετοιμασίας και εξασφαλίζει ότι η εφαρμογή της θα είναι ομαλή, χωρίς να διαταράσσεται η λειτουργία της αγοράς.
Παράλληλα, η πλήρης ψηφιοποίηση αναμένεται να βελτιώσει τη διαφάνεια στις εμπορικές συναλλαγές και να ενισχύσει τη φορολογική συμμόρφωση σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων.