Νέα
  • ΓΔ: 944.64 -1.23%
  • Τζίρος: 61,49 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Eurobank: Επενδυτική έφοδος στον Τουρισμό – Οι ευκαιρίες και οι 2 προκλήσεις

Οι ευκαιρίες δημιουργίας ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης  μέσω της αξιοποίησης ευρωπαϊκών πόρων (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός Νόμος) είναι μπροστά για τον ελληνικό τουρισμό που παρά την πανδημία ξεπέρασε τις αρχικές προβλέψεις και  ετοιμάζεται ένα εξαιρετικό 2022, όπως δείχνουν τα στοιχεία των προκρατήσεων  - σε τιμές υψηλότερες του 2019 -  και οι σχεδιασμοί των αεροπορικών εταιρειών.

To 2022 θα είναι μια εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό καθώς οδηγούμαστε στην μεγαλύτερη ζήτηση της 20ετίας, σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της Εurobank Κώστα Βασιλείου, ο οποίος παρουσίασε χθες νέο πρόγραμμα χρηματοδοτήσεων της τράπεζας ύψους 750 εκατ.ευρώ που θα κατευθυνθεί σε δάνεια για ανέγερση και επέκταση υφιστάμενων μονάδων, αναβαθμίσεις, εξαγορές και συγχωνεύσεις. Σημειώνεται ότι τουλάχιστον, το 50% των χρηματοδοτήσεων που αφορούν ανακαινίσεις, επεκτάσεις ή νέες κατασκευές, θα παρασχεθούν μέσω του πλαισίου του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Με τις δράσεις αυτές δημιουργούνται 2000 νέα δωμάτων και αναβαθμίζονται 4700 δωμάτια. Τα νέα επενδυτικά σχέδια κατανέμονται γεωγραφικά ως εξής:  30% στα Δωδεκάνησα,  20%  Αττική, 10% Κρήτη,  9% Χαλκιδική,  8% Κυκλάδες, 7% Ιόνιο, υπόλοιπο ποσοστό κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Ειδικότερα σε ότι αφορά τις εξαγορές και συγχωνεύσεις είναι δρομολογημένες και βρίσκονται σε διάφορα στάδια περί τις 10 σύμφωνα με πληροφορίες. Σημειώνεται ότι τουλάχιστον, το 50% των χρηματοδοτήσεων που αφορούν ανακαινίσεις, επεκτάσεις ή νέες κατασκευές, θα παρασχεθούν μέσω του πλαισίου του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Ερωτηθείς για τις εξαγορές ο αναπληρωτής CEO της Εurobank Κώστα Βασιλείου υπογράμμισε ότι πλέον οι αποτιμήσεις γίνονται σε υψηλότερες αποτιμήσεις ακόμα και από ανταγωνιστικούς προορισμούς.  

Πριν από την πανδημία, τόνισε, οι επενδυτές έψαχναν ευκαιρίες με βάση τις αποτιμήσεις. Πλέον αποτελεί ευκαιρία η δυνατότητα απόκτησης μιας ξενοδοχειακής μονάδας, ανεβάζοντας τις αποτιμήσεις.

Ωστόσο ο ελληνικός τουρισμός καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά από προκλήσεις ώστε να αναβαθμίσει το «προϊόν», να ακολουθήσει ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης που επιβάλλουν οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται διεθνώς – η κλιματική αλλαγή βρίσκεται πολύ ψηλά και στην «τουριστική ατζέντα» - και δημιουργούν ένα και ένα νέο, πιο ευαισθητοποιημένο μοντέλο κατανάλωσης.

Σύμφωνα με τον Walter Lo Faro, Senior Director, Market Management Southern Europe της Expedia, ενός από τα μεγαλύτερα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία ανά τον κόσμο 3 στους 5 (59%) ταξιδιώτες δηλώνουν διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για να είναι πιο αειφόρα και βιώσιμα τα ταξίδια τους.

Οι δύο προκλήσεις

Τα στελέχη της Eurobank στάθηκαν ιδιαίτερα σε δύο πολύ άμεσες, για τον ελληνικό τουρισμό, προκλήσεις.  Η πρώτη, αφορά τις υποδομές δημόσιου χαρακτήρα, κυρίως σε προορισμούς που είναι σε οριακό σημείο, όπως το οδικό δίκτυο, η έλλειψη μαρινών ή όπου υπάρχουν χρήζουν αναβάθμισης, η διαχείριση σκουπιδιών, η υδροδότηση και καταδεικνύει, το διαχρονικό έλλειμμα ολιστικού σχεδιασμού. Σύμφωνα με τον  Κ.Βασιλείου   αυτό μπορεί  που μπορεί να ανακόψει ακόμη και τον ρυθμό τουριστικών ροών μελλοντικά. Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση είναι η έλλειψη προσωπικού ειδικευμένου άλλα και ανειδίκευτου, που αναδεικνύεται σε σοβαρό πρόβλημα για πολλές χώρες.

Ειδικότερα όμως σε ότι αφορά τη χώρα μας και τη φετινή χρονιά, όπως ανέφερε ο Ευθύμιος Λαμπαδιάρης, επικεφαλής της διεύθυνση Hotels & Leisure Finance Division της Eurobank η έλλειψη προσωπικού  στους προορισμού πρώτης γραμμής, όπως η Σαντορίνη, έφτασε το 10%-30%.

Η έλλειψη προσωπικού οφείλεται σε τρεις βασικούς παράγοντες. Πρώτον, πολλοί εργαζόμενοι στον ελληνικό τουρισμό, μετά το καλοκαίρι του 2020 όταν πολλά ξενοδοχεία δεν λειτούργησαν, πήραν την απόφαση να εγκαταλείψουν οριστικά τον κλάδο και προτίμησαν τη σταθερότητα 12 εργασίας (με 14 μισθούς) έναντι εποχικής με δεδομένη και την αβεβαιότητα της πανδημίας. «Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των ανθρώπων επέλεξε να μην επιστρέψει για να εργαστεί στον ξενοδοχειακό κλάδο τη σεζόν του 2021», ανέφερε ο Ε.Λαμπαδιάρης.

Ο δεύτερος λόγος είναι το υψηλό κόστος διαμονής, διατροφής αλλά και μετακίνησης για τους εργαζόμενους που πρέπει να εργαστούν μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους. Aλλωστε σε αρκετούς προορισμούς το πρόβλημα της στέγασης των εποχικών εργαζόμενων στους τουρισμό είναι τεράστιο.

Ενας ακόμα λόγος είναι οι περιορισμοί που υπάρχουν για πολίτες εκτός Ε.Ε που δεν μπορούν να έρθουν για εργασία στη χώρα μας.

Με στόχο την αντιμετώπιση του προβλήματος στελέχωσης των τουριστικών επιχειρήσεων η Εurobank θα προχωρήσει σε μία κοινή δράση με τον ΣΕΤΕ και τη Marketing Greece με απώτερο στόχο την αντιμετώπιση του προβλήματος στελέχωσης των τουριστικών επιχειρήσεων.

Σε ότι αφορά, τη βιωσιμότητα και αειφορία  του ελληνικού τουριστικού προϊόντος η Εurobank έχει δημιουργήσει δύο νέα προγράμματα με προνομιακούς όρους τιμολόγησης, που προάγουν τη βιώσιμη χρηματοδότηση στον ξενοδοχειακό κλάδο με κριτήρια ESG.

  • «Επιχειρώ Βιώσιμα στον τουρισμό» για υφιστάμενα και νέα δάνεια για γενικούς εταιρικούς σκοπούς, παρέχοντας μείωση στο  επιτόκιο (-0,20)  αρκεί να επιτευχθούν συγκεκριμένες ESG αποδόσεις για το ξενοδοχείο.
  • «Κατασκευάζω Βιώσιμα στον τουρισμό» για νέα δάνεια με σκοπό ανακαινίσεις/επεκτάσεις υφισταμένων μονάδων ή/και ανέγερση νέων που πληρούν συγκεκριμένες περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις. Και σε αυτή περίπτωση τα πριμοδοτείται το επιτόκιο (μείωση -0,25%) αρκεί να υπάρχει συγκεκριμένη περιβαλλοντική πιστοποίηση ή να επιτευχθεί συγκεκριμένη μείωση στη ζήτηση ενέργειας.  Σημειώνεται ότι ορισμένες πιστοποιήσεις οδηγούν και σε αύξηση του συντελεστή δόμησης, δίνοντας επιπλέον κίνητρο για  τη δημιουργία βιώσιμων ξενοδοχειακών μονάδων.

Αποτίμηση και τάσεις

Η μεγαλύτερη ζήτηση για την Ελλάδα καταγράφεται από τις ΗΠΑ ενώ ένα μερίδιο των Αμερικανών ταξιδιωτών που επέλεγαν τη Βρετανία πλέον στρέφονται προς τη χώρα μας λόγω των περιορισμών που έχει επιβάλει η αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου.  Αυτό προκύπτει από τις μέχρι τώρα αναζητήσεις των χρηστών στο Εxpedia, ενός από τα μεγαλύτερα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία.

Σύμφωνα με τον Walter Lo Faro, Senior Director, Market Management Southern Europe της Expedia, τα ταξίδια συγκαταλέγονται στις κορυφαίες προτεραιότητες των πολιτών, με το 34% να προτιμά να δαπανήσει περισσότερα χρήματα και το 36% προτιμούν να ταξιδέψουν αντί να λάβουν αύξηση αποδοχών.

Οι 3 στους 4 μάλιστα σχεδιάζουν το επόμενο ταξίδι σε ορίζοντα 12 μηνών και το 75% επιλέγει  προορισμούς που δεν έχει  επισκεφθεί ξανά . Το 22% αναζητά μια μοναδική εμπειρία, το 60% επιλέγει εγχώρια ταξίδια. Για το το 32% αναφέρει ότι τα ταξίδια που θα τους φέρουν σε επαφή με τις οικογένειές τους και τους φίλους είναι πιο σημαντική.

Τα στελέχη της Εurobank αναμένουν εκρηκτική αύξηση με το 40% των δωματίων 4 και 5 αστέρων να έχει ήδη «κλειστεί» και μέχρι τον Φεβρουάριο αναμένεται να καλυφθεί το 70% και μάλιστα σε υψηλές τιμές.

Σε ότι αφορά τον απολογισμό του 2021, έχει ήδη επιτευχθεί το 55% των εσόδων του 2019 και τα 10 δις ευρώ με τα resorts να καλύπτουν το 75% των εσόδων του 2019, αντανακλώντας την ισχυρή ζήτηση για διακοπές. Αντίθετα, τα ξενοδοχεία πόλης τα οποία εκτιμάται ότι καλύψουν περί το 57% των εσόδων του 2019, εξαιτίας του lockdown του α’ 5μήνου, καθώς και της πιο αργής ανάκαμψης του συνεδριακού τουρισμού και του business travel. Παρ’ όλα αυτά, η Αθήνα, μεταξύ 21 ανταγωνιστικών ευρωπαϊκών προορισμών, κατάφερε να πλασαριστεί στην πρώτη θέση ως προς την πληρότητα και στη δεύτερη θέση ως προς τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο.

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ