Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χρ. Δήμας: Ολιστικό σχέδιο για την ΥΠΑ και τις υποδομές αερομεταφορών

Χρ. Δήμας

«Είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας έχει ένα ολοκληρωμένο ολιστικό σχεδιασμό, όχι μόνο για τη διοικητική αναμόρφωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, για τη στελέχωσή του, αλλά και για τις υποδομές των αερομεταφορών στη χώρα και φυσικά για τον εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων αεροναυτιλίας, ώστε και να κουμπώνουν μεταξύ τους και να είναι τα πιο σύγχρονα σε όλη την Ευρώπη», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, απαντώντας νωρίτερα σήμερα στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση της ανεξάρτητης βουλευτού Ραλλίας Χρηστίδου.

«Η ΥΠΑ, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα της ανανέωσης του τεχνολογικού αεροναυτιλιακού εξοπλισμού, προχωρά στον πλήρη εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων μέσα από 13 εμβληματικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 413 εκατομμυρίων ευρώ. Για τα εν λόγω αεροναυτιλιακά συστήματα, στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν σημαντική βελτίωση της διαθεσιμότητάς τους λόγω της αποτελεσματικότερης αντιμετώπισης των τεχνικών δυσλειτουργιών», είπε ο κ. Δήμας.

Οι επτά πυλώνες του σχεδίου

Ο υπουργός αναφέρθηκε στο «ολιστικό σχέδιο δράσης που αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που διαρθρώνεται σε επτά διακριτούς πυλώνες, με συγκεκριμένα ορόσημα και μηχανισμό παρακολούθησης».

  • Πρώτος πυλώνας: Η παρακολούθηση και ο συντονισμός του σχεδίου δράσης, που αφορά το συντονισμό και τη δομημένη παρακολούθηση όλων των δραστηριοτήτων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο δράσης για τη συμμόρφωση με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας. «Ο βασικός του στόχος είναι να διασφαλίσει ότι η εφαρμογή και η υλοποίηση των δράσεων σε επτά πυλώνες πραγματοποιείται έγκαιρα, με συνέπεια και διαφάνεια, με αποτελεσματική διυπηρεσιακή συνεργασία και συνεχή ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», ανέφερε ο κ. Δήμας.
  • Δεύτερος πυλώνας: Η ανάπτυξη υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων (Data Link Services – DLS), με σκοπό να διασφαλιστεί η συμμόρφωση της Ελλάδας με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 29/2009. Πρόκειται για τεχνολογικά συστήματα που περιλαμβάνουν λογισμικό, υλικό (hardware) και διαδικασίες, τα οποία επιτρέπουν την ασφαλή ψηφιακή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
  • Τρίτος πυλώνας: Η αναβάθμιση του κεντρικού συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, ATM / DPS Upgrade (TopSky ATC One), για την πλήρη αναδιαμόρφωση και επικαιροποίηση της αρχιτεκτονικής του συστήματος και των προδιαγραφών. Το αναβαθμισμένο σύστημα αφορά σε ένα από τα πιο σύγχρονα του κόσμου, το TopSky ATC One.
  • Τέταρτος πυλώνας: Η ολοκληρωμένη εφαρμογή πλοήγησης βάσει απόδοσης (Performance Based Navigation – PBN), που επικεντρώνεται στην εφαρμογή διαδικασιών PBN, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού εναέριου χώρου με τους πιο αποτελεσματικούς και φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους πτήσης, χρησιμοποιώντας σύγχρονες προσεγγίσεις (RNP) και ανασχεδιάζοντας περιοχές γύρω από τα αεροδρόμια.
  • Πέμπτος πυλώνας: Η εγκατάσταση νέων ραντάρ με δυνατότητα Mode S και επικαιροποιημένες προδιαγραφές, που αφορά την ανάπτυξη και ενσωμάτωση συστημάτων SSR Mode S. Ο πυλώνας περιλαμβάνει την αναβάθμιση επτά ραντάρ μέσω του έργου «Pallas T1», την προμήθεια οκτώ νέων, την ενσωμάτωση με το δίκτυο ραντάρ και τη σύνδεση με το TopSky DPS για την πλήρη λειτουργικότητα.
  • Έκτος πυλώνας: Η πλήρης εφαρμογή του Κανονισμού CP1, που αφορά την υλοποίηση προκαταρκτικών και συμπληρωματικών δράσεων για τη συμμόρφωση με τον Εκτελεστικό Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2021/116. Ο κανονισμός καθορίζει το πρώτο κοινό έργο που στηρίζει την εφαρμογή του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, ενός προγράμματος για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ε.Ε., και καλύπτει ενημερώσεις συστημάτων, μεταβατικές διαδικασίες και τεχνικά πλαίσια.
  • Έβδομος πυλώνας: Ο μετασχηματισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που επικεντρώνεται στη θεσμική αναδιοργάνωση της ΥΠΑ και στον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου για τις υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας. Αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως ο κατακερματισμός της νομοθεσίας, η οργανωτική αποδοτικότητα και η λογοδοσία, ενώ ενισχύει τη συμμόρφωση με το πλαίσιο SES. Περιλαμβάνει τη μετατροπή της ΥΠΑ σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, την ενοποίηση νομοθεσίας, την εισαγωγή διακυβέρνησης βάσει επιδόσεων, την αναδιάρθρωση οργανωτικού διαγράμματος, τη δημιουργία εξειδικευμένων διευθύνσεων και την υιοθέτηση νέου οικονομικού μοντέλου.

Οι επισημάνσεις της αντιπολίτευσης

Η βουλευτής Ραλλία Χρηστίδου κατήγγειλε «κρίσιμες ελλείψεις στην εναέρια κυκλοφορία» και κινδύνους για την ασφάλεια στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

«Στα τέλη Αυγούστου 2025 παρουσιάστηκε βλάβη σε τερματικό ραντάρ στον λόφο Μερέντα, με αποτέλεσμα να μείνει σε λειτουργία μόνο ένα από τα τρία ραντάρ που εξυπηρετούν την περιοχή προσέγγισης του αεροδρομίου. […] Η εικόνα ενός διεθνούς αεροδρομίου, όπως είναι ο Ελευθέριος Βενιζέλος, που λειτουργεί με τόσο σοβαρές ελλείψεις σε κρίσιμες υποδομές εναέριας κυκλοφορίας, συνιστά απειλή για την αεροπορική ασφάλεια και εκθέτει τη χώρα διεθνώς», είπε η βουλευτής και επικαλέστηκε «τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου κάνοντας λόγο για αεροπορικά Τέμπη. Καταγγέλλουν ότι η ΥΠΑ διαθέτει εξοπλισμό τουλάχιστον εικοσιπενταετίας, συνοδευόμενο από σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων».

Η απάντηση του υπουργού

Για τη λειτουργικότητα και τη διαθεσιμότητα των συστημάτων ραντάρ, τα στοιχεία για το 2024 και το πρώτο εξάμηνο του 2025 δείχνουν μια σαφή συγκριτικά βελτίωση, είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Σημείωσε ότι πολλά κρίσιμα συστήματα επιτήρησης, τόσο δευτερεύοντα (MSSR), όσο και πρωτεύοντα (PSR), έχουν επιτύχει ή διατηρήσει εξαιρετικά υψηλά ποσοστά διαθεσιμότητας. «Το ραντάρ της Μερέντα, το MSSR στο οποίο κάνατε αναφορά, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το οποίο παρουσίασε δυσλειτουργία του ασύρματου δικτύου διασύνδεσης με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στις 19 Αυγούστου, είχε διαθεσιμότητα 100% το πρώτο εξάμηνο του 2025. Όμως, πράγματι είναι ένα περιστατικό μεμονωμένης βλάβης σε περίοδο μέγιστης αιχμής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών».

«Ωστόσο, χάρη στην ετοιμότητα του προσωπικού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αντιμετωπίστηκε άμεσα και κυρίως χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των πτήσεων. Ακόμη και σε περιπτώσεις τεχνικών δυσλειτουργιών υπάρχουν προβλεπόμενα πρωτόκολλα και εφεδρικά μέσα που διασφαλίζουν τη συνέχεια και την ασφάλεια των παρεχομένων υπηρεσιών», ανέφερε ο κ. Δήμας.

Τέλος, ενημέρωσε ότι βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης η διαμόρφωση πλαισίου για την αναβάθμιση των συστημάτων επιτήρησης από την κατασκευάστρια εταιρεία. Η τελική μη δεσμευτική προσφορά υπεβλήθη στις 20 Αυγούστου 2025 για την πλήρη αναδιαμόρφωση και επικαιροποίηση της αρχιτεκτονικής του συστήματος DPS και των προδιαγραφών καθολικής αναβάθμισης των ραντάρ, μεταξύ των οποίων είναι και τα ραντάρ Μερέντας, Καμάρας, Ελληνικού, που αφορούν την εξυπηρέτηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ