«Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της ασφάλειας και της άμυνας, χωρίς υποχωρήσεις στις επιτυχημένες κοινωνικές πολιτικές της Ένωσης, αποτελεί τον βασικό προσανατολισμό του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2028–2034», ανέφερε ο Επίτροπος Προϋπολογισμού, Καταπολέμησης της Απάτης και Δημόσιας Διοίκησης της Ε.Ε. Piotr Serafin, ενημερώνοντας τις Επιτροπές Ευρωπαϊκών και Οικονομικών Υποθέσεων για τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο κ. Serafin επισήμανε ότι ο μακροπρόθεσμος ευρωπαϊκός προϋπολογισμός δεν έχει να κάνει απλά με νούμερα, αλλά κυρίως και πρωτίστως με πολιτικές και στρατηγικές επιλογές, για το πού θέλουμε και πού πρέπει να επενδύσουμε μαζί.
Γεωπολιτικό πλαίσιο και βασικές προτεραιότητες
Ο Επίτροπος σημείωσε ότι το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα πρέπει να αναπτυχθεί ο μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός είναι οι γεωπολιτικές αλλαγές που έχουν σημειωθεί, κυρίως από το 2022, με την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία και τη σημασία που έχει αποκτήσει η ικανότητα των Ευρωπαίων να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους. Παράλληλα, τόνισε τη σημασία του πώς αναπτύσσονται οι παγκόσμιοι ανταγωνιστές, Κίνα και ΗΠΑ.
Οι αλλαγές αυτές, είπε ο κ. Serafin, δεν σημαίνουν ότι θα πρέπει να υποχωρήσουν οι επιτυχείς πολιτικές της ΚΑΠ και της συνοχής της Ε.Ε., οι οποίες θα εξακολουθήσουν να αποτελούν βασικούς πυλώνες, ενώ οι τομείς που θα αναπτυχθούν περισσότερο είναι η ανταγωνιστικότητα, η ασφάλεια και η Άμυνα.
Πολιτικές συνοχής και ΚΑΠ
Για τις πολιτικές συνοχής και την ΚΑΠ, ο Επίτροπος είπε ότι είναι δύο τομείς που θα εξακολουθήσουν να είναι πολύ ισχυροί. Στην πρόταση προβλέπεται αύξηση 1,26% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος της Ε.Ε. σε σχέση με το σημερινό 1,13%, που –αν και όχι μεγάλη– λαμβάνει υπόψη τη δημοσιονομική κατάσταση των κρατών-μελών.
Εθνικά και περιφερειακά σχέδια
Για τις πολιτικές που αναπτύσσονται για τα εθνικά και περιφερειακά σχέδια εταιρικής σχέσης, ο κ. Serafin ανέφερε ότι στόχος είναι να συγκεντρωθούν επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις κάτω από ένα ενιαίο πλαίσιο. Να συνδεθούν δηλαδή η συνοχή, η αλιεία, η ασφάλεια, το μεταναστευτικό, η διαχείριση συνόρων, η γεωργία και η κοινωνική πολιτική.
Ο συνολικός αυτός φάκελος, είπε ο Επίτροπος, θα ανέρχεται σε 865 δισ. ευρώ για αυτά τα σχέδια. Η προτεινόμενη μεταρρύθμιση βασίζεται σε εθνικούς φακέλους, με μεγαλύτερο περιθώριο ευελιξίας για το πώς θα δαπανηθούν τα κονδύλια. Αντί για 52 προγράμματα δαπανών με διαφορετικές νομικές βάσεις, προτείνεται μείωση του αριθμού των προγραμμάτων, ώστε να υπάρχει διαφάνεια και ευκολότερη πρόσβαση για τους δικαιούχους.
Αυτά τα σχέδια θα διαμορφωθούν και θα εφαρμοστούν σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη-μέλη, τις περιφέρειες, τις τοπικές κοινότητες και άλλους εμπλεκόμενους φορείς.
Σύμφωνα με τη στρατηγική αυτή, είπε ο κ. Serafin, η Ελλάδα θα είναι ελεύθερη να οργανώσει τα δικά της σχέδια στις περιοχές που προτιμά, όπως κάνει σήμερα με την πολιτική συνοχής, με καθοριστικό στοιχείο τη σύνδεση επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων.
Η Κοινή Αγροτική Πολιτική
Για την ΚΑΠ, ο Επίτροπος είπε ότι οι προτάσεις κινούνται στην ανάγκη εξεύρεσης ισορροπίας μεταξύ προβλεψιμότητας της εισοδηματικής στήριξης των αγροτών και ευελιξίας στα κράτη-μέλη για το πώς θα επενδύσουν στις αγροτικές περιοχές.
Για την εισοδηματική στήριξη προτείνεται να υπάρχουν οριοθετημένα ποσά, ώστε να είναι εγγυημένα. Το συνολικό ποσό στον προϋπολογισμό της Ε.Ε. θα είναι 296 δισ. ευρώ, με διάφορες μορφές που αφορούν την εισοδηματική στήριξη αγροτών και αλιέων.
Για την παρέμβαση στις αγροτικές αγορές σε καιρούς κρίσης, προτείνεται διπλασιασμός του σχετικού κονδυλίου στα 900 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο κ. Serafin απέρριψε ότι υπάρχουν περικοπές στην ΚΑΠ, λέγοντας ότι η εισοδηματική στήριξη είναι εγγυημένη, ενώ παρέχεται μεγαλύτερη ευελιξία στα κράτη-μέλη για τον τρόπο και τα ποσά επενδύσεων στις αγροτικές περιοχές (π.χ. διαχείριση υδάτων, κοινωνικές υπηρεσίες), δίνοντας περιθώριο συνέργειας με άλλους τομείς.
Διαχείριση κρίσεων και φυσικών καταστροφών
Για τη διαχείριση κρίσεων και φυσικών καταστροφών, ο Επίτροπος είπε ότι εισάγεται νέα μεταρρύθμιση στον ευρωπαϊκό μηχανισμό, που θα συμπληρώνει τα εθνικά σχέδια, παρέχοντας ευελιξία στην αντιμετώπιση κρίσεων. Το σχετικό κονδύλι θα είναι τριπλάσιο από το ισχύον, ώστε η Ε.Ε. να έχει την αναγκαία δυνατότητα αντίδρασης.
Ταμείο Ανταγωνιστικότητας και ευρωπαϊκή αριστεία
Για το Ταμείο Ανταγωνιστικότητας, ανέφερε ο κ. Serafin, προτείνεται επένδυση άνω των 400 δισ. ευρώ την επόμενη επταετία. Αναγνώρισε προβληματισμούς για τη γεωγραφική ισορροπία, αλλά σημείωσε ότι αποτελεί ευρωπαϊκή υποχρέωση να παραμείνουμε στη λογική της αριστείας ώστε να συμμετέχουμε ενεργά στην παγκόσμια ανταγωνιστικότητα μαζί με Κίνα και ΗΠΑ.
Ήδη έχουν προταθεί μηχανισμοί όπως το πρόγραμμα HORIZON, που αφορά την έρευνα και ανάπτυξη. Επισήμανε ότι το επίκεντρο του Ταμείου είναι η κλιμάκωση και υλοποίηση ιδεών ώστε να φτάσουν στην αγορά.
Άμυνα και διάστημα
Για την Άμυνα και το διάστημα, ο Επίτροπος είπε ότι τα προγράμματα αυτά πρέπει να προσεγγιστούν μέσα από την οπτική της ανταγωνιστικότητας. Η φιλοδοξία του προϋπολογισμού δεν είναι να αντικαταστήσει τις εθνικές δαπάνες άμυνας, αλλά να αυξηθεί η δαπάνη σε 131 δισ. ευρώ σε επίπεδο Ε.Ε.
Η στόχευση, σημείωσε, είναι τα κονδύλια της Ε.Ε. για την Άμυνα να εξυπηρετούν την ευρωπαϊκή καινοτομία και τις θέσεις απασχόλησης, ενθαρρύνοντας συνεργασίες μεταξύ κρατών-μελών και βιομηχανιών. Περιλαμβάνει επίσης επενδύσεις σε τεχνολογικά και δορυφορικά συστήματα και υποδομές διπλής χρήσης.
Παγκόσμια Ευρώπη και χρηματοδότηση
Για το χρηματοδοτικό εργαλείο της Παγκόσμιας Ευρώπης, είπε ότι προβλέπονται 200 δισ. ευρώ, για τη δημιουργία ισχυρότερων συμπράξεων και την ενίσχυση της διεύρυνσης.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, ανέφερε ότι τα κράτη-μέλη θα χρειαστεί να επιδείξουν μεγαλύτερη ετοιμότητα, χωρίς αύξηση των εθνικών συνεισφορών. Για τον λόγο αυτό, η Κομισιόν έχει προτείνει πακέτο πέντε μέτρων ιδίων πόρων για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού.
Η ελληνική θέση για το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο
Ο υφυπουργός Εξωτερικών Χάρης Θεοχάρης, από τη δική του πλευρά, επισήμανε στην Επίτροπο ότι η χώρα μας προσέρχεται στη συζήτηση της διαμόρφωσης του νέου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου ενεργά και εποικοδομητικά, με γνώμονα την ανάπτυξη της ευημερίας της Ελλάδας και της Ευρώπης.
Οι προτάσεις, είπε ο υφυπουργός, αποτελούν μια καλή βάση εκκίνησης των διαπραγματεύσεων που θα ακολουθήσουν. Συμφωνούμε στην επιδίωξη ο προϋπολογισμός αυτός να είναι απλούστερος στον σχεδιασμό και την εκτέλεσή του.
Στη σωστή κατεύθυνση, σημείωσε ο κ. Θεοχάρης, είναι η μεγαλύτερη ευελιξία που παρέχεται στα κράτη.
Ο υφυπουργός, θέτοντας τις ελληνικές γραμμές στη συζήτηση για το νέο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, ανέφερε ότι στηρίζει τις κύριες θέσεις της έκθεσης Ντράγκι για την ανάδειξη της ανταγωνιστικότητας τόσο της Ε.Ε. όσο και των κρατών.
Το κεφάλαιο της Άμυνας και της Ασφάλειας, είπε, βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση. Η Ελληνική Κυβέρνηση υποστηρίζει ότι πρέπει να εξασφαλιστεί η προβλεψιμότητα των καταβολών που θα είναι διαθέσιμες, τόσο σε επίπεδο κρατών-μελών όσο και σε επίπεδο Ένωσης.
Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι ο νέος ευρωπαϊκός προϋπολογισμός πρέπει να υπηρετεί τον στόχο της γεωγραφικής και κοινωνικής συνοχής. Το ίδιο, βεβαίως, ισχύει και για την ΚΑΠ και για την ανάπτυξη του κρίσιμου παράγοντα της ευρωπαϊκής υπαίθρου.
Ο κ. Θεοχάρης τόνισε πως για την Ελληνική Κυβέρνηση η συνοχή και η ΚΑΠ αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες, όπως άλλωστε ορίζεται και στις ίδιες τις ευρωπαϊκές συνθήκες.
Η Ελλάδα, πρόσθεσε ο υφυπουργός, υποστηρίζει την πρόταση της Επιτροπής για αύξηση του κοινωνικού και πολιτικού αποτυπώματος της Ένωσης πέρα από τα σύνορα της Ε.Ε.
Για τις σχέσεις με τρίτες χώρες, ο κ. Θεοχάρης υπογράμμισε τη σημασία των καλών σχέσεων και του σεβασμού στο Διεθνές Δίκαιο από όλους τους παίκτες.
Για το θέμα της αύξησης των εσόδων του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, ο κ. Θεοχάρης είπε πως η Ελλάδα την υποστηρίζει επί της αρχής, μέσα όμως από προσαρμογές υπαρχόντων πόρων και την εισαγωγή νέων.
Οι τοποθετήσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Πάρις Κουκουλόπουλος, από τη δική του πλευρά ανέφερε ότι «το μέτρο ανάμεσα στη στρατηγική ισχύ και τη δημοκρατική ψυχή είναι το μέλλον της Ευρώπης».
Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είπε, σηματοδοτούν βαθιές θεσμικές μεταβολές. Για πρώτη φορά, σημείωσε, οι πολιτικές συνοχής και αγροτικής ανάπτυξης συγχωνεύονται σε ένα ενιαίο εθνικό ταμείο — τα λεγόμενα Εθνικά και Περιφερειακά Σχέδια Εταιρικής Σχέσης (NRPP) — υπό τον πλήρη έλεγχο των κρατών-μελών και της ίδιας της Επιτροπής.
Το νέο μοντέλο ακολουθεί τη λογική του NextGenerationEU: συγκέντρωση, εθνικός προγραμματισμός, «μετρητά έναντι μεταρρυθμίσεων».
Η μετατόπιση αυτή, είπε ο κ. Κουκουλόπουλος, συνιστά ρήξη με το κοινοτικό κεκτημένο της συνοχής και τις καταστατικές αρχές των Συνθηκών της Ε.Ε. Η Επιτροπή, ενώ παρουσιάζεται ως εγγυητής της ευρωπαϊκής ενότητας, αναλαμβάνει υπέρμετρα κεντρικό ρόλο, εις βάρος της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης που οικοδομήθηκε επί δεκαετίες.
Επίσης, παρατήρησε πως ο κίνδυνος να θυσιαστεί μέρος της πολιτικής συνοχής υπέρ της αύξησης των αμυντικών δαπανών είναι κάτι παραπάνω από ορατός.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ανέφερε ότι στη νέα αρχιτεκτονική η Επιτροπή αποκτά συγκεντρωτικό έλεγχο, καθιστώντας το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο “παρατηρητή”, κάτι που αποτελεί θεσμικό πισωγύρισμα, αποδυναμώνοντας τη δημοκρατική νομιμοποίηση του ευρωπαϊκού εγχειρήματος.
Πίσω από την «απλοποίηση», είπε ο κ. Κουκουλόπουλος, κινδυνεύουν οι Περιφέρειες να χάσουν τον ρόλο τους και η πολιτική συνοχής να περιοριστεί σε ρητορική βιτρίνα.
Η λογική των «μεταρρυθμίσεων έναντι χρημάτων», υποστήριξε, αποξενώνει τους πολίτες από τις ευρωπαϊκές αποφάσεις και υπονομεύει το κοινωνικό έρεισμα της Ε.Ε.
Ο κ. Κουκουλόπουλος παρατήρησε ότι το δίδαγμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας απέδειξε πως η τεχνοκρατική αποτελεσματικότητα δεν ισοδυναμεί με δημοκρατική συμμετοχή.
Εκτίμησε πως η πρόταση της Επιτροπής κινείται όχι προς ομοσπονδιοποίηση, αλλά προς διοικητικό συγκεντρωτισμό.
Συμπερασματικά, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ανέφερε ότι ένας βιώσιμος προϋπολογισμός πρέπει να υπηρετεί τρεις αρχές: τη συνοχή, τη δημοκρατική συμμετοχή και τη στρατηγική ενότητα.
Η τοποθέτηση του ΣΥΡΙΖΑ
Ο αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς, παρατήρησε ότι ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός θα μπορούσε να είναι μια ευκαιρία να χτιστεί μια Ένωση ισχυρή, δίκαιη και ανθρώπινη, όμως υπάρχει — δυστυχώς — ατολμία, η οποία θα επιδεινώσει τα αδιέξοδα που βιώνουμε.
Υποστήριξε ότι η Ευρώπη ως ολότητα δεν μπορεί να σταθεί απέναντι στους ανταγωνιστές της με προϋπολογισμό 1,2% του ΑΕΠ.
Η καινοτομία χωρίς δημόσια παρέμβαση δεν μπορεί να προχωρήσει, είπε. Οι δαπάνες εξυπηρέτησης των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι σταθερές, ενώ τα διαθέσιμα κονδύλια παραμένουν αμετάβλητα.
Η προτεραιότητα στους μηχανισμούς άμυνας δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος της συνοχής και της αγροτικής ανάπτυξης. Τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να αξιοποιηθούν και ως εργαλεία δημόσιας πολιτικής, όπως για τη στέγη.
Ο κ. Παππάς, μεταξύ άλλων, τόνισε στον Επίτροπο ότι η συμμετοχή της Τουρκίας στο Πρόγραμμα SAFE δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή υπό καμία συνθήκη.
«Δεν μπορεί», είπε, «να μειώνονται τα κονδύλια του Ταμείου Συνοχής και της ΚΑΠ για να χρηματοδοτήσουμε έτσι τη στρατηγική μας αυτονομία· χάνουμε το νόημα της Ενωμένης Ευρώπης και δυσκολευόμαστε να πείσουμε τους ευρωπαϊκούς λαούς».
Το ΚΚΕ
Ο αγορητής του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος, υποστήριξε ότι ο νέος κοινοτικός προϋπολογισμός έρχεται να υπηρετήσει πρώτα και κύρια πολιτικές και στρατηγικές της Ε.Ε. που αποσκοπούν στο να μπορεί να συμμετέχει με ακόμη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στις ιμπεριαλιστικές συγκρούσεις για το ξαναμοίρασμα του κόσμου και, από την άλλη, στην καλύτερη αντιμετώπιση του ανταγωνιστικού κενού έναντι των πολυεθνικών των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας.
Αυτό, όπως είπε, σημαίνει ισχυροποίηση των ευρωπαϊκών πολυεθνικών, ώστε να μπορέσουν να ανταγωνιστούν αυτά τα μεγαθήρια στο «πλιάτσικο» που γίνεται σε βάρος των λαών για τα κέρδη τους.
Επί της ουσίας, είπε ο κ. Καραθανασόπουλος, επιβεβαιώνεται ο αδίστακτος χαρακτήρας του καπιταλιστικού συστήματος, το οποίο για το όνομα του κέρδους μπορεί να προχωρήσει στα μεγαλύτερα εγκλήματα σε βάρος της ανθρωπότητας.
Ο βουλευτής υποστήριξε ότι οι στόχοι του προϋπολογισμού είναι η επικέντρωσή του σε όλο και λιγότερα προγράμματα και τομείς, η μονοπώληση της αγοράς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με τους λαούς να πληρώνουν τα επιπλέον ποσά, ενώ οι αυξημένες δαπάνες για την Άμυνα θα στερήσουν αναγκαίους πόρους από άλλους κλάδους της οικονομίας.
Κριτική από τη Νέα Αριστερά
Ο αγορητής της Νέας Αριστεράς, Ευκλείδης Τσακαλώτος, επισήμανε στον Επίτροπο ότι ο προϋπολογισμός δεν αντιμετωπίζει τις ανισότητες εντός των κρατών-μελών και ανάμεσα στις χώρες της Ένωσης.
Τόνισε ότι τα μέτρα για την κλιματική κρίση δεν θα σώσουν τον πλανήτη και πως «εάν δεν έχουμε μεγαλύτερο προϋπολογισμό, δεν θα μπορούμε να σώσουμε ούτε την κοινωνία μας ούτε και το κλίμα».
Παρατηρήσεις από την Ελληνική Λύση
Ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, μεταξύ άλλων επισήμανε πως στον νέο προϋπολογισμό οι δαπάνες της ΚΑΠ προβλέπονται χαμηλότερες, στα 293,7 δισ. ευρώ.
Στις δαπάνες για το μεταναστευτικό, που από χωριστή κατηγορία μετατρέπονται σε συνδυαστική, προστίθενται και άλλα στοιχεία, με αποτέλεσμα να μην φαίνεται καθαρά ποιο είναι το ακριβές ποσό.
Ρώτησε πότε θα γίνει η αποπληρωμή των 168 δισ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης και γιατί περιλαμβάνεται ποσό 389 εκατ. ευρώ για στήριξη της τουρκοκυπριακής κοινότητας.
Επισήμανε ότι, αν και σωστά προβλέπονται 319 δισ. ευρώ για τομείς έρευνας, δεν παρέχεται ο βαθμός απόδοσης (IRR) για αυτές τις επενδύσεις. «Πώς θα διενεργηθούν έτσι επενδύσεις χωρίς να υπάρχει αυτός ο δείκτης;» διερωτήθηκε.
Τέλος, σημείωσε ότι στις δαπάνες για την ασφάλεια, οι οποίες ανέρχονται σε 130,7 δισ. ευρώ, περιλαμβάνεται και το διάστημα, ενώ ρώτησε αν σε αυτά εντάσσεται και η αντιπυραυλική προστασία που συζητείται.
Θέσεις της Νίκης
Ο αγορητής της Νίκης, Ανδρέας Βορύλλας, είπε ότι σε πρώτη ανάγνωση της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2028–2034, θα μπορούσε κάποιος να πει πως πρόκειται για θετικό και φιλόδοξο σχέδιο.
Ωστόσο, μέσα από την ενίσχυση της ευελιξίας, της προβλεψιμότητας και των στρατηγικών στόχων, υποβόσκουν κρίσιμα ζητήματα, ασυνέπειες και σκιές.
Η μετάβαση από τα σημερινά διαρθρωτικά ταμεία σε ενοποιημένα εθνικά σχέδια εταιρικής σχέσης, τα οποία θα αξιολογούνται βάσει επιδόσεων, δεν συνοδεύεται από επαρκείς εγγυήσεις διαφοροποίησης των δεικτών ανάλογα με τις εθνικές ιδιαιτερότητες.
Ο βουλευτής υποστήριξε πως η Ελλάδα πρέπει να απαιτήσει ειδικές πρόνοιες για τη νησιωτικότητα, τις φυσικές καταστροφές, τη γήρανση του πληθυσμού και την υπογεννητικότητα, καθώς και για την έντονη γεωπολιτική πίεση στα ανατολικά σύνορα, τις αυξημένες αμυντικές δαπάνες και την παράνομη μετανάστευση.
Η θέση της Πλεύσης Ελευθερίας
Η αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, είπε ότι «για εμάς η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται μια νέα αρχιτεκτονική κοινωνικής δικαιοσύνης και δημοκρατίας, που θα βασίζεται στην ισότητα, τη λογοδοσία και τη συμμετοχή των πολιτών, όχι έναν ακόμη τεχνοκρατικό προϋπολογισμό περιορισμών, επιτήρησης και ανισοτήτων».
Παρατήρησε ότι στις προτάσεις για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο τα διαρθρωτικά κονδύλια της Ε.Ε. παύουν να αποτελούν σταθερή βάση αλληλεγγύης και μετατρέπονται σε μηχανισμό υπό όρους χρηματοδότησης, όπου οι επενδύσεις συνδέονται με την επίδοση και την πρόοδο μεταρρυθμίσεων.
Η Επιτροπή επιδιώκει να συγκεντρώνει όλα τα εθνικά προγράμματα συνοχής, κοινωνικής πολιτικής, μετανάστευσης, ασφάλειας και άμυνας σε ένα ενιαίο σχέδιο εταιρικής σχέσης ανά χώρα, το οποίο θα υποβάλλεται για αξιολόγηση και έγκριση.
Κανένα κράτος-μέλος δεν θα μπορεί να διαθέτει τους ευρωπαϊκούς πόρους αυτόνομα, τόνισε. «Στην πραγματικότητα», είπε, «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά από κάθε κράτος-μέλος να παραδώσει ένα σχέδιο μεταρρυθμίσεων που να συνδέεται με τις χρηματοδοτήσεις».
Η επιλογή αυτή μετατοπίζει σημαντικό μέρος των ευρωπαϊκών πόρων προς την Άμυνα, τη στρατιωτική κινητικότητα και την τεχνολογική κυριαρχία, στο όνομα της ευρωπαϊκής ασφάλειας, οδηγώντας σε πρωτοφανή στρατιωτικοποίηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού.
Η βουλευτής σημείωσε ότι με το νέο ΠΔΠ μεταβάλλεται ριζικά ο χαρακτήρας του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, καθώς η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μετατοπίζεται από τις δημόσιες επενδύσεις και την κοινωνική ανάπτυξη σε μια λογική χρηματοοικονομικής μόχλευσης και ιδιωτικοποίησης του κέρδους, περιορίζοντας τον δημοκρατικό έλεγχο και τον δημόσιο χαρακτήρα του.
«Η Ευρώπη δεν χρειάζεται επενδυτικά funds με εγγυήσεις από τους πολίτες», είπε η κ. Καραγεωργοπούλου. «Χρειάζεται δημόσιες πολιτικές που θα υπηρετούν την κοινωνική συνοχή, τη δικαιοσύνη και τη βιώσιμη ανάπτυξη».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
 
       
        
      
        
  
             
        
      
        
  
            