Στην τελετή για την Πρωτοβουλία «Route 2025», που διεξήχθη στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» (ΔΑΑ), συμμετείχε σήμερα, 12 Δεκεμβρίου, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου, εκπροσωπώντας την Προεδρία της Κυβέρνησης.
Η Πρωτοβουλία αφορά στη δέσμευση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης για την επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα («NetZero Carbon») μέχρι το 2050, στόχος που για τον ΔΑΑ επιτεύχθηκε 25 χρόνια νωρίτερα.
Πλέον, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» είναι το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ελλάδα με Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα από το 2016, με παραγωγή καθαρής ενέργειας εντός του αεροδρομίου, μέσω φωτοβολταϊκών και συστήματος αποθήκευσης σε μπαταρίες, για την κάλυψη του 100% των αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια.
Παρουσίες υψηλού επιπέδου
Στην τελετή παρευρέθηκαν ακόμη ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, η Υπουργός Τουρισμού, κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη, ο Γενικός Διευθυντής του ACI Europe, κ. Olivier Jankovec, ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, κ.κ. Μιχάλης Κεφαλογιάννης και Γιάννης Παράσχης, αντίστοιχα, καθώς και ο καθηγητής Χρήστος Ζερεφός, Επόπτης του Κέντρου Ερεύνης Φυσικής της Ατμοσφαίρας και Κλιματολογίας της Ακαδημίας Αθηνών.
Αναφορά στην πορεία της ελληνικής οικονομίας
Εκκινώντας την ομιλία του, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην πρόοδο που έχει καταγράψει η ελληνική οικονομία, η οποία –όπως τόνισε– αναγνωρίστηκε και με την ομόφωνη εκλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στη θέση του επικεφαλής του Eurogroup, την οποία χαρακτήρισε σημαντική εθνική και προσωπική επιτυχία του.
Ο κ. Παπασταύρου συνεχάρη τον ΔΑΑ για την τεχνολογική του πρωτοπορία και υπογράμμισε ότι οι δράσεις αυτές συγκεντρώνουν όλα τα θετικά χαρακτηριστικά μιας εθνικής επιτυχίας, «καθώς αναδεικνύουν πρωτοπορία και καινοτομία, αποδεικνύουν εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα, αντανακλούν ευαισθητοποίηση απέναντι στην κλιματική αλλαγή, συμβαδίζουν με τους εθνικούς στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, ενώ προκύπτουν μέσα από διεθνείς συνέργειες και εξωστρέφεια».
Βιωσιμότητα και επενδύσεις
Ανέφερε, δε, ότι η στρατηγική βιώσιμης λειτουργίας και ανάπτυξης του ΔΑΑ, με όρους περιβαλλοντικής υπευθυνότητας, απαίτησε σημαντική επένδυση από το 2019 έως σήμερα.
Παράλληλα, ανέδειξε μία ακόμη θετική πτυχή της Πρωτοβουλίας «Route 2025», η οποία αφορά στον συνδυασμό βιωσιμότητας και ανάπτυξης, υπενθυμίζοντας τη χθεσινή ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα.
«Πρόκειται για καινοτόμο τεχνολογία, που δεσμεύει το διοξείδιο του άνθρακα προκειμένου να μην εκλυθεί στην ατμόσφαιρα. Το δεσμεύει από τις βιομηχανικές μονάδες, το μεταφέρει με ασφάλεια και το αποθηκεύει στο υπέδαφος σε φυσικούς γεωλογικούς σχηματισμούς. Και αφορά κυρίως στη βαριά βιομηχανία, που αδυνατεί να ελαχιστοποιήσει τις εκπομπές της, διατηρεί όμως με αυτόν τον τρόπο την ανταγωνιστικότητά της».
Ο Κάθετος Διάδρομος και η περιφερειακή συνδεσιμότητα
Ο Υπουργός αναφέρθηκε, επίσης, σε πρωτοβουλία του Ευρωπαίου Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, κ. Απόστολου Τζιτζικώστα, σχετικά με τις διασυνδέσεις της Ελλάδας με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.
«Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική της χώρας μας, στην οποία περιλαμβάνονται οι ενεργειακές συμφωνίες για τον Κάθετο Διάδρομο, αλλά και οι πρωτοβουλίες που ανακοίνωσε σε ευρωπαϊκό επίπεδο ο Επίτροπος. Θέλουμε οι χώρες του Κάθετου Διαδρόμου —η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Μολδαβία, η Ουκρανία, αλλά και οι χώρες του εκτεταμένου Κάθετου Διαδρόμου— να αποτελέσουν αρτηρίες νέας δυναμικής και συνδεσιμότητας για μια περιοχή που καλύπτει πάνω από 100 εκατομμύρια ανθρώπους», υπογράμμισε.
Συνεργασία ΥΠΕΝ – ΔΑΑ
Ο κ. Παπασταύρου υπογράμμισε τη στενή συνεργασία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τον ΔΑΑ, η οποία στηρίζεται σε δύο άξονες.
Ο πρώτος αφορά το πλαίσιο ελέγχου της ποιότητας της ατμόσφαιρας, με την υποβολή περιοδικών εκθέσεων (μηνιαίων, εξαμηνιαίων και ετήσιων), βάσει μετρήσεων από τους πέντε σταθμούς που λειτουργούν στο αεροδρόμιο.
Ο δεύτερος αφορά το πλαίσιο ελέγχου της ηχορύπανσης, μέσω της καταγραφής και της τήρησης των διαδικασιών ελάχιστου θορύβου.
Παράλληλα, όπως ανέφερε, ο φορέας λειτουργίας του ΔΑΑ έχει εκπονήσει τη Μελέτη Στρατηγικού Χάρτη Θορύβου 2022 και το αντίστοιχο Σχέδιο Δράσης, τα οποία έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
«Η μετάβαση είναι ευκαιρία»
Κλείνοντας, ο κ. Παπασταύρου δήλωσε:
«Η υιοθέτηση λύσεων όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών, η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση του εξοπλισμού επίγειας εξυπηρέτησης, η προώθηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και η συνεχής παρακολούθηση και μείωση των εκπομπών, καθιστούν τη χώρα μας πρωταγωνιστή. Η μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών αποτελεί ευκαιρία για ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και τεχνολογική πρωτοπορία, αλλά και για ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενιές».