Τα τελευταία χρόνια, η ψηφιακή μεταρρύθμιση του ελληνικού κράτους έχει αναδείξει τη σημασία της δημιουργίας ενός πιο αποδοτικού και ευέλικτου δημόσιου τομέα. Το 2025 αποδεικνύεται ακόμα μία καθοριστική χρονιά για την ενσωμάτωσή της στην καθημερινότητα των πολιτών, με τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών να αυξάνεται συνεχώς.
Οι πρόσφατες στατιστικές καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση, μέσω του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχει επικεντρωθεί στην απλοποίηση των διαδικασιών, προσφέροντας ενοποιημένες υπηρεσίες για πολίτες και επιχειρήσεις, γεγονός που οδηγεί σε σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές μεταβολές.
Επιπλέον, τόσο η αξιολόγηση των υπηρεσιών του Δημοσίου από τους πολίτες που «έτρεξε» το Υπουργείο Εσωτερικών, όσο και η έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, δείχνουν την εξαιρετική δουλειά που γίνεται στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού. Οι υπηρεσίες που έχουν αναπτυχθεί έχουν λάβει ιδιαίτερα θετικό πρόσημο, κάτι που αποτυπώνεται στις υψηλές βαθμολογίες που έλαβαν.
Αξιοσημείωτη είναι η απλούστευση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών, η οποία έχει επιφέρει σημαντικές ετήσιες εξοικονομήσεις κόστους και χρόνου, καθώς και θετικά περιβαλλοντικά οφέλη, εδραιώνοντας την ψηφιακή διακυβέρνηση ως πυλώνα της σύγχρονης δημόσιας διοίκησης.
«Λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη αποτελεσματικότητα»
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους είναι ένα στοίχημα που κερδίζουμε χρόνο με τον χρόνο, με σταθερό στόχο να διευκολύνουμε διαρκώς τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες αλληλεπιδρούν με το Δημόσιο. Από το 2019 έως σήμερα, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη υλοποιεί με συνέπεια έναν πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό, με ξεκάθαρο πολιτικό πρόσημο: μια καλύτερη καθημερινότητα με λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος και τους θεσμούς του.
Το 2025 αποτέλεσε μια χρονιά ουσιαστικής επιτάχυνσης αυτής της προσπάθειας. Τα νούμερα από μόνα τους δεν λένε πολλά· αποκτούν όμως πραγματική αξία όταν μεταφράζονται σε λιγότερες ουρές, λιγότερα email και τηλεφωνήματα, λιγότερη ταλαιπωρία για τους πολίτες και οικονομίες κλίμακος για τη Δημόσια Διοίκηση.
Ενδεικτικά, 8,8 εκατομμύρια πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει το gov.gr, πραγματοποιώντας περισσότερες από 394,2 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές, γεγονός που αποτυπώνει τη σταθερή ενσωμάτωση των ψηφιακών υπηρεσιών στην καθημερινότητά μας. Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο έδωσαν υψηλές βαθμολογίες στις ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr και του Gov.gr Wallet, στην πρώτη αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών.
Το 2026 βρίσκει τη χώρα σε μια ώριμη φάση ψηφιακής μετάβασης, με θεσμική συνέχεια, πολιτική βούληση και ξεκάθαρο προσανατολισμό. Συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση: αξιοποιούμε την τεχνολογία όχι ως αυτοσκοπό, αλλά ως εργαλείο για ένα κράτος πιο αποτελεσματικό, που συμβάλλει καθοριστικά στην αναπτυξιακή τροχιά της χώρας», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
2.211 ψηφιακές υπηρεσίες και έπεται συνέχεια
Μέχρι σήμερα, το gov.gr έχει καταφέρει να καλύψει ένα ευρύ φάσμα αναγκών των πολιτών, προσφέροντας 2.211 ψηφιακές υπηρεσίες. Οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί: το συνολικό πλήθος των ψηφιακών συναλλαγών ξεπερνά τα 394 εκατομμύρια, με 8.880.857 μοναδικούς χρήστες που έχουν εκδώσει τουλάχιστον ένα ηλεκτρονικό έγγραφο ή έχουν υποβάλει μία ηλεκτρονική δήλωση.
Οι υπηρεσίες αυτές δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους εξ αποστάσεως, μειώνοντας δραστικά την ανάγκη για φυσική παρουσία σε δημόσιες υπηρεσίες.
Αυτό αποτυπώνεται και στα επιμέρους στατιστικά. Οι Υπεύθυνες Δηλώσεις παρουσίασαν αύξηση κατά 11.192.280 από τον Δεκέμβριο του 2024 μέχρι σήμερα, φτάνοντας συνολικά τις 38.640.228. Η εξουσιοδότηση καταγράφει 8.622.284 συναλλαγές, δηλαδή αύξηση 1.843.434, ενώ η ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου ανήλθε σε 13.483.750, με 6.186.145 νέες χρήσεις μόνο το τελευταίο έτος.
Τα επόμενα βήματα
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προγραμματίζει, επίσης, να ενσωματώσει 270 νέες κοινές υπηρεσίες από τις 13 Περιφέρειες μέσω της πλατφόρμας e-perifereies. Το εν λόγω έργο, που αποτελεί μέρος του νομοσχεδίου για το AI Factory «Pharos», το οποίο συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, στοχεύει στην ψηφιοποίηση και ομογενοποίηση των διαδικασιών, προσφέροντας μια ενιαία και αποτελεσματική εμπειρία στους πολίτες.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ψηφιακή είσοδος στα γήπεδα μέσω του Gov.gr Wallet, η οποία έχει πλέον εδραιωθεί στην πράξη. Περισσότερα από 2,4 εκατομμύρια εισιτήρια έχουν προσωποποιηθεί, με 1,77 εκατ. στο ποδόσφαιρο και 670 χιλ. στο μπάσκετ, αποτυπώνοντας την ευρεία υιοθέτηση της νέας ψηφιακής εμπειρίας από τους φιλάθλους.
Το Κτηματολόγιο, επίσης, καταγράφει σταθερή και μετρήσιμη πρόοδο, με τα στοιχεία να αποτυπώνουν τη δυναμική των ψηφιακών του υπηρεσιών. Τον Νοέμβριο σημειώθηκε ιστορικό ρεκόρ, καθώς 70.135 πολίτες ολοκλήρωσαν τις υποθέσεις τους ψηφιακά, ενώ οι εκκρεμότητες υποχώρησαν σε ιστορικό χαμηλό για τον μήνα, στις 241.038.
Στο διάστημα από 1 Ιανουαρίου έως 30 Νοεμβρίου 2025, έχουν ολοκληρωθεί 629.371 πράξεις, εξυπηρετώντας σχεδόν 630.000 υποθέσεις πολιτών. Την ίδια περίοδο, οι εκκρεμότητες μειώθηκαν από 300.000 στις αρχές του έτους σε 241.038 στο τέλος Νοεμβρίου, με τον ρυθμό αποκλιμάκωσης να έχει επιταχυνθεί το τελευταίο εξάμηνο και πλέον να διαμορφώνεται σε περίπου 5% μείωση ανά μήνα.
Οι αξιολογήσεις δείχνουν το θετικό πρόσημο
Στην αξιολόγηση Δημόσιων Υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών τον Μάιο του 2025, οι Υπεύθυνες Δηλώσεις βαθμολογήθηκαν με 9, το Ποινικό Μητρώο με 8,8 και η Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου με 8,6, μεταξύ άλλων υπηρεσιών. Το Gov.gr Wallet αξιολογήθηκε με 8,4, ενώ τα ψηφιακά εισιτήρια για αθλητικές εκδηλώσεις συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες από όλες τις ηλικιακές ομάδες.
Σημαντικά είναι και τα θετικά περιβαλλοντικά οφέλη από την ψηφιοποίηση των διαδικασιών. Εκτιμάται ότι η μετάβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες έχει συμβάλει στη μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 33.000 τόνους, στην εξοικονόμηση 62,5 εκατομμυρίων φύλλων χαρτιού, ενώ έχουν αποτραπεί και 19,1 εκατομμύρια μετακινήσεις ετησίως.
Οι πολίτες, σύμφωνα με την αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, έχουν δείξει θετική αντίδραση προς τις ψηφιακές υπηρεσίες, καθώς σχεδόν όλες οι υπηρεσίες του gov.gr έχουν λάβει υψηλές βαθμολογίες.
Συνολικά, η πορεία αυτού του ψηφιακού μετασχηματισμού αποδεικνύει ότι το κράτος περνά σε μια νέα εποχή, όπου η τεχνολογία λειτουργεί ως βασικός καταλύτης για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης. Η μετάβαση αυτή δεν αφορά μόνο την αύξηση της αποτελεσματικότητας, αλλά και την ενίσχυση της διαφάνειας, της εμπιστοσύνης και της κοινωνικής συνοχής.
Με πρωτοβουλίες που βασίζονται στην καινοτομία και την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση, το κράτος γυρίζει σελίδα, προσφέροντας στους πολίτες μια καλύτερη, πιο προσιτή και λιγότερο γραφειοκρατική εμπειρία.
Η θεσμική συνέχεια και η πολιτική βούληση αποτελούν κρίσιμους παράγοντες στην πορεία αυτού του εκσυγχρονισμού. Τα απτά αποτελέσματα της πρόσφατης ψηφιοποίησης αντικατοπτρίζουν τη σταθερή δέσμευση της κυβέρνησης να παρέχει υπηρεσίες που ανταγωνίζονται τον ιδιωτικό τομέα σε ποιότητα και αποδοτικότητα.
Αναμφίβολα, ο δρόμος για έναν πλήρως ψηφιακό κρατικό τομέα παραμένει μακρύς και απαιτεί συνεχή προσπάθεια, επενδύσεις και εκπαίδευση τόσο των πολιτών όσο και των δημοσίων υπαλλήλων. Παρ’ όλα αυτά, η κατεύθυνση είναι σαφής: η ψηφιοποίηση δεν αποτελεί πλέον απλώς στόχο, αλλά αναγκαιότητα για ένα κράτος πιο σύγχρονο και προσανατολισμένο στον πολίτη.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους με νούμερα
- 2.211 ψηφιακές υπηρεσίες
- 394.220.809 ψηφιακές συναλλαγές, με έγγραφα ή δηλώσεις που έχουν εκδοθεί ή υποβληθεί ηλεκτρονικά
- 8.880.857 μοναδικοί χρήστες έχουν χρησιμοποιήσει το gov.gr, εκδίδοντας τουλάχιστον ένα έγγραφο ή υποβάλλοντας μία ηλεκτρονική δήλωση
- 38.640.228 Υπεύθυνες Δηλώσεις, (+ 11,1 εκατ. από τον Δεκέμβριο του 2024)
- 8.622.284 Εξουσιοδοτήσεις, (+ 1,8 εκατ. από τον Δεκέμβριο του 2024)
- 13.483.750 ψηφιακές βεβαιώσεις εγγράφου – γνήσιο υπογραφής, (+ 6,1 εκατ. από τον Δεκέμβριο του 2024)
- 248.350 ψηφιακές βεβαιώσεις ιδιωτικού συμφωνητικού, (+ 118.231 από τον Δεκέμβριο του 2024)
- 21.323.038 συναλλαγές eGov-KYC σε 46 Ιδρύματα, για την επικαιροποίηση στοιχείων σε πιστωτικά ιδρύματα και χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς
- 69.156 συναλλαγές consent σε 6 Ιδρύματα, για συγκατάθεση μέσω gov.gr και Gov.gr Wallet για τη σύναψη συμβολαίων με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου
- 564 συναλλαγές σε 2 Ιδρύματα με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, πρόσβασης στο διαδίκτυο και συνδρομητικής τηλεόρασης
- 1.511.005.836 ταυτοποιήσεις πολιτών σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες από 1/1/2020
(287.926.742 μόνο το 2025) - 2.191.854.467 διαλειτουργικότητες που δόθηκαν από 1/1/2020
(512.904.406 το 2025) - 3.384.931 ερωτήματα στον ψηφιακό βοηθό mAIgov
Ψηφιακά ταυτοποιημένα εισιτήρια στο Gov.gr Wallet
- Προσωποποιημένα εισιτήρια 2024–2025: 1.481.408
- Σύνολο προσωποποιημένων εισιτηρίων: 2.436.028
- Σύνολο προσωποποιημένων εισιτηρίων ανηλίκων: 364.518
- Σύνολο προσωποποιημένων εισιτηρίων αλλοδαπών: 42.618
- Basketball personalizations: 669.649
- Football personalizations: 1.766.379
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ