Νέα
  • ΓΔ: 1035.72 +1.41%
  • Τζίρος: 46,74 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Πετρέλαιο κίνησης: Παράθυρο Μητσοτάκη για νέα μέτρα στήριξης - Φωτιά οι τιμές πάνω από 2,1€/lt

Παράθυρο για νέες παρεμβάσεις με στόχο την αποκλιμάκωση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, που τρέχει σε ένα ράλι δίχως φρένα και πλέον έχει ξεπεράσει σε πανελλαδικό επίπεδο τα 2,1 ευρώ το λίτρο άνοιξε πριν από λίγο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στη Βουλή, στο πλαίσιο της απάντησής του στην ερώτηση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα για την ακρίβεια. 

Ο πρωθυπουργός αναγνώρισε την νέα αύξηση στο πετρέλαιο κίνησης ως ένα πραγματικό πρόβλημα που όμως δεν είναι ελληνικό φαινόμενο αλλά παγκόσμιο. Απαντώντας στον κ. Τσίπρα, αναγνώρισε πως πράγματι μπορεί να δημιουργηθεί ντόμινο στις αυξήσεις τιμών μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας και αποκάλυψε πως η κυβέρνηση μετρά το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο για να εξαγγείλει μέτρα περιορισμού του κόστους στο πετρέλαιο κίνησης. 

«Να συζητήσουμε ρεαλιστικές λύσεις για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Έχετε δίκιο ότι οι αυξήσεις στο diesel έχουν επίπτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα. Μετράμε τις δυνατότητες μας και θα δούμε αν μπορούμε να εξαγγείλουμε κάτι και για το diesel κίνησης» συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης.  

Καθώς το ράλι στο πετρέλαιο κίνησης συνεχίζεται χωρίς φρένα, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να ανατραπεί ακόμη και το μέτρο για το «φτηνό» καλάθι του νοικοκυριού, που θα τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη Οκτώβρη, αν δεν υπάρξει παρέμβαση στα καύσιμα και συνεχιστεί με την ίδια τάση το ανοδικό ράλι. Αν δεν υπάρξει παρέμβαση και καθώς το 45% του κόστους μια μεταφοράς είναι το καύσιμο, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος - αν όχι η βεβαιότητα - της σταδιακής αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων στο ράφι των σούπερ μάρκετ.      

Πηγή: Eurokinissi

Τα σενάρια

Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν. Ένας προφανής τρόπος παρέμβασης θα ήταν η επαναφορά της οριζόντιας κρατικής επιδότησης στην αντλία, η οποία για 6 μήνες και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου συγκράτησε τις τιμές στο diesel κίνησης, είτε με το ίδιο ποσό (0,15€/lt) είτε με διαφορετικό, ανάλογα με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο που θα υπάρξει (ο τουρισμός είναι το κλειδί και τα έσοδα του Αυγούστου).  

Το μειονέκτημα της οριζόντιας επιδότησης είναι το σημαντικό κόστος, καθώς αφορά τους πάντες, επαγγελματίες οδηγούς αλλά και ΙΧ, σε μια περίοδο μάλιστα που η «μάχη» έχει μετατοπιστεί στο μέτωπο του πετρελαίου θέρμανσης καθώς ξεκινά η χειμερινή σεζόν. Κι επειδή μάλιστα δεν υπάρχει στόχευση, ωφελούνται από την οριζόντια κρατική επιδότηση και νοικοκυριά που δεν έχουν ανάγκη, με μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα τα οποία καίνε πετρέλαιο κίνησης. 

Η κυβέρνηση, ωστόσο, έχει κι άλλα όπλα στη φαρέτρα της όπως στοχευμένα μέτρα που θα ωφελήσουν μόνο τους επαγγελματίες οδηγούς με στόχο να συγκρατηθεί το κόστος των μεταφορικών σε βασικά προϊόντα, όπως τα τρόφιμα, πολύ περισσότερο μάλιστα την ώρα που το οικονομικό επιτελείο δίνει την μάχη των μαχών στο ράφι των σούπερ μάρκετ με το «φτηνό» καλάθι του νοικοκυριού. 

Μέτρα στοχευμένα και όχι οριζόντια ζητούν άλλωστε και οι επαγγελματίες οδηγοί (φορτηγά, νταλίκες κλπ) καθώς όπως λένε οι ίδιοι το 45% του κόστους μια μεταφοράς είναι το καύσιμο και με τις αυξήσεις των τελευταίων ημέρων υπάρχει ορατός ο κίνδυνος - αν όχι η βεβαιότητα - της αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων στο ράφι των σούπερ μάρκετ. Γι αυτό ζητούν:

  • μείωση του ειδικού φόρου καυσίμου μόνο για τους επαγγελματίες οδηγούς - μεταφορείς, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες ή 
  • πλαφόν στην τιμή του καυσίμου μόνο για τους επαγγελματίες οδηγούς.  

Η απόσυρση της επιδότησης

Μια από τις αιτίες άλλωστε και για την αύξηση της τιμής, πέρα από την διεθνή συγκυρία είναι και η απόσυρση της οριζόντιας κρατικής επιδότησης ύψους 0,15 ευρώ ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης που ίσχυε για ένα 6μηνο από Απρίλιο έως και Σεπτέμβριο. 

Καθώς οι τιμές των καυσίμων έπεφταν, η επιδότηση στο diesel κίνησης αποσύρθηκε από 1η Οκτωβρίου, ώστε να αντικατασταθεί με την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης ύψους 0,25 ευρώ το λίτρο. 

Ράλι δίχως φρένα - ανοίγει η ψαλίδα

Τις τελευταίες ημέρες, η ανεξέλεγκτη αύξηση του πετρελαίου κίνησης έχει σπάσει κάθε κοντέρ και για πρώτη φορά στην ιστορία έχει ξεπεράσει εδώ και μέρες την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.

Για παράδειγμα χθες, Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, η μέση πανελλαδική τιμή του diesel κίνησης έφτασε στα 2,121 ευρώ το λίτρο την ώρα που η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης έφτανε τα 2,034 ευρώ το λίτρο. 

Δηλαδή η διαφορά πετρελαίου κίνησης με αμόλυβδη έφτασε χθες Πέμπτη στα 8,7 λεπτά του ευρώ το λίτρο, όταν μόλις την περασμένη Τρίτη η «ψαλίδα» ήταν 5,9 λεπτά του ευρώ το λίτρο. Δηλαδή στα 50 λίτρα το πετρέλαιο κίνησης είναι κατά 4,35 ευρώ, ενώ στα 100 λίτρα η διαφορά εκτοξεύεται στα 8,7 ευρώ.

 

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ